شناسهٔ خبر: 23045441 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاص 15 هزار میلیارد تومان به بازسازی واحدهای مسکونی کشور

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علیرضا تابش روز شنبه در نشست هماهنگی بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمان افزود: تلاش دسته جمعی برای بازسازی سالانه 200 هزار واحدهای مسکونی انجام شده و تاکنون 2 میلیون واحد مسکونی روستای از مجموع چهار میلیون و 500 هزار واحد پیش بینی، بازسازی و مقاوم سازی شده است.
وی ادامه داد: مقرر شد برای سه هزار واحد شهری و روستایی خسارت دیده و 500 واحد تعمیراتی در استان کرمان تسهیلات پرداخت شود که 30 میلیون تومان برای روستاها و 40 میلیون تومان برای شهرها پرداخت می شود و تسهیلات بلاعوض نیز برای روستاها پنج میلیون تومان و برای شهرها 6 میلیون تومان خواهد بود.
تابش گفت: تسهیلات تعمیری نیز به مبلغ 12 میلیون تومان پرداخت خواهد شد.
وی گفت: مصوبه دولت برای پرداخت تسهیلات بلاعوض از حساب 100 امام تامین اعتبار و در اختیار استان گذاشته خواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه مردم نباید نگران باشند گفت: بر اساس تاکیدات دولت و رهبر معظم انقلاب اسلامی به سرعت در راستای مقاوم سازی و بازسازی مناطق زلزله زده اقدام خواهد شد.
وی با بیان اینکه اثرات بهسازی های گذشته که منجر به کاهش خسارتهای این زمین لرزه شده است، تاکید کرد و ادامه داد: تلاش می شود کرمان به استان پایلوت در مقاوم سازی واحدهای مسکونی تبدیل شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: برای ساخت چهار هزار واحد کانکس در استان کرمان با تامین اعتبار 2 هزار واحد توسط استانداری و 2 هزار واحد توسط بنیاد مسکن توافق شده تا در مواقع حوادث از آنها استفاده شود.
وی یادآور شد: استاندار کرمان برای همکاری بانکها در پرداخت تسهیلات تاکید ویژه ای دارند.
وی خاطرنشان کرد: همه همت کرده ایم و روسای بانک ها به خوبی عکس العمل نشان داده اند تا در مسیر مقاوم سازی و بازسازی واحدهای مسکونی اقدام شود.
تابش اظهار کرد: پیگیری می شود که تمامی اعتبارات پیش بینی شده برای بازسازی و مقاوم سازی واحدهای مسکونی اختصاص یابد.
وی گفت: برای افرد ناتوان و بی بضاعت نیز برنامه ریزی هایی از جمله تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته شده است.
وی افزود: مصوبه بازسازی سه هزار واحد مسکونی استان کرمان را می گیریم و قبل از آن نیز اعتبارات مورد نیاز را از فردا پرداخت می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از خانه های خسارت دیده در زمین لرزه اخیر واحدهایی هستند که واحد جدید و مقاوم به جای آنها احداث شده و این واحدها باید تخریب و آواربرداری می شدند و بهتر است به جای کمک به این واحدها به مقاوم سازی در شهرهایی که مستعد زلزله هستند، کمک شود.
تابش ادامه داد: تعمیرات واحدهای مسکونی آسیب دیده را نیز در اسرع وقت انجام می دهیم و دراین زمینه مشکلی وجود ندارد.
وی با تاکید بر ینکه مقاوم سازی اثرات بسیار خوبی داشته است، اظهار کرد: مردم زمانی که در حوادث سالم بمانند و مشکلی برای آنها ایجاد نشود، بسیار خوشحال کننده است.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور گفت: زلزله اثرات مخربی را به دنبال دارد و با وقوع آن اگر حتی هزاران میلیارد هزینه شود، نمی توان اثرات آن را از بین برد و به جای آن با بهسازی و مقاوم سازی می توان جلوی این اثرات سوء را گرفت.
وی افزود: افزایش سقف تسهیلات برای بازسازی واحدهای مسکونی روستایی از 20 میلیون تومان به 30 میلیون تومان و در شهرها از 30 میلیون تومان به 40 میلیون تومان انجام شده است.
بامداد امروز شنبه نیز 2 زمین لرزه با قدرت 4.7 و 4.1 ریشتر هجدک کرمان را لرزاند و به گفته ستاد مدیریت بحران استان کرمان هیچ خسارتی نداشته است.
دهم آذر زلزله ای با بزرگی 6.1 ریشتر هجدک در شهرستان راور را لرزاند این زمین لرزه چهار پس لرزه بالای 6 ریشتر داشته است.
هجدک در 80 کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7440/3029

انتهای پیام /*

نظر شما