شناسهٔ خبر: 23045425 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آفت حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین، شعار سردادن و نمایشی عمل کردن است

معاون پژوهشی دانشگاه شهرضا گفت:در کشورهای پیشرفته حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین انجام شده و شما تاثیر دانشگاه‌ها بر اوضاع صنعتی، اجتماعی و اقتصادی آن‌ها را می‌توانید ببینید.

صاحب‌خبر -

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،صادق مطهر ، با اشاره به گرامی‌داشت هفته پژوهش، اظهار کرد: از 21 آذر تا 27 آذرماه به نام هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده و شعار امسال هفته پژوهش «پژوهش تقاضا محور و تجاری سازی فناوری، زیر بنای تولید و اشتغال» است.

وی با بیان اینکه پژوهش در دانشگاه‌ها از حالت فانتزی خود در حال خروج است و به سمت پژوهش‌های کاربردی که نیاز جامعه امروز است پیش می‌رود، افزود: برپایی هفته پژوهش می‌تواند در ایجاد پل ارتباطی میان صنعت و دانشگاه مؤثر باشد و در ایجاد روحیه و انگیزه در پژوهشگران و تبادل نظر بسیار مهم است.

معاون پژوهشی دانشگاه شهرضا با اشاره به ارتباط صنعت با دانشگاه دولتی شهرضا، گفت: گروه کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه شهرضا بیش از یک سال است که با تلاش‌های همکاران در دانشگاه راه‌اندازی شده است.

وی بیان داشت: در این مدت توانسته‌ایم اولویت‌های پژوهشی صنایع و دستگاه‌های مختلف را شناسایی و با همکاری اعضای هیأت علمی دانشگاه شهرضا برخی از قراردادهای پژوهشی با صنایع مختلف از جمله پژوهشگاه نیرو، شرکت برق و شرکت گاز منعقد کنیم.

مطهر تأکید کرد: در حال حاضر به منظور توزیع عادلانه امکانات پژوهشی در سطح کشور و استفاده از توان دانشگاه‌ها در حل مشکلات مناطق مختلف، کل کشور  به ده منطقه پژوهشی تقسیم شده است.

وی افزود: قرار است در هر یک از این مناطق ده‌گانه آزمایشگاه‌های ملی مجهز راه‌اندازی شود تا علاوه بر جلوگیری از موازی‌کاری‌های پژوهشی، پژوهش‌های تقاضامحور هم انجام شود که این به نوبه خود کار مهمی در تخصیص بودجه‌های پژوهشی است. 

معاون پژوهشی دانشگاه شهرضا با اشاره به دانشگاه‌های نسل سوم، اذعان کرد: برای حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم، بسیاری از فعالیت‌ها و تغییرات باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از برنامه‌های درسی منطبق بر نیازهای صنعت و جامعه نیست و باید تغییرات اساسی داشته باشند، بیان داشت: با توجه به مقوله‌های جدید دانش و فناوری توسعه رشته‌های میان رشته‌ای باید در برنامه باشد.

مطهر با بیان اینکه یکی دیگر از کارهای که می‌توان در تحقق یک دانشگاه کارآفرین انجام داد، حمایت دولت از صنایع در زمینه انعقاد قراردادهای آموزشی و پژوهشی با دانشگاه‌ها است، افزود: اکنون هم برخی تسهیلات مالیاتی برای شرکت‌هایی که با دانشگاه‌ها قرارداد ببندند وجود دارد، به این ترتیب صنایع به اهمیت نقش دانش در پیشبرد خود واقف می‌شوند و در آینده نیازی به حمایت‌های دولت هم نخواهند داشت.

وی اظهار کرد: در دانشگاه‌های مختلف کشورهای پیشرفته بسیاری از صنایع و یا نهادها خود دارای دفتری در دانشگاه هستند که فعالیت‌های خود را از آن طریق پیگیری می‌کنند، اگر این اتفاق بیفتد دانشگاه‌ها، خود دارای درآمد خواهند شد.

معاون پژوهشی دانشگاه شهرضا با اشاره به اینکه دانشگاه‌های کارآفرین باید خروجی کارآفرین هم داشته باشند و این جز با آموزش‌های کارآفرینی و کسب و کار میسر نیست، تأکید کرد: آفت حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین، شعار سردادن و نمایشی عمل کردن است.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته حرکت به سوی دانشگاه کارآفرین انجام شده و شما تاثیر دانشگاه‌ها بر اوضاع صنعتی، اجتماعی و اقتصادی آن‌ها را می‌توانید ببینید، در ایران هم این کار شروع شده اما زمان زیادی لازم است که دانشگاه‌هایی که سال‌ها به سیستم دانش محور عادت کرده‌اند خود را با سیستم کارآفرین وفق دهند.

مطهر با اشاره به سطح علمی دانشجویان دانشگاه شهرضا با سایر دانشگاه‌ها، بیان داشت: دانشجویان دانشگاه شهرضا دارای سطح علمی بسیار خوبی هستند و تایید این گفته تعداد پذیرفته شدگان این دانشگاه در آزمون کارشناسی ارشد و در دانشگاه‌های رتبه یک است.

وی تأکید کرد: بسیاری از دانشجویان دانشگاه شهرضا پس از اتمام تحصیلات تصمیم به فعالیت‌های اقتصادی گرفته‌اند که در میان آن‌ها دانش آموختگان موفقی هستند که در شهرک علمی تحقیقاتی و یا صنایع مختلف مشغول به کار شده‌اند.

معاون پژوهشی دانشگاه شهرضا با اشاره به وضعیت پژوهشی دانشگاه شهرضا، مطرح کرد: با تصویب آیین‌نامه پژوهانه اعضای هیأت علمی در سال جاری اعتبار پژوهشی به اعضای هیأت علمی پرداخت می‌شود که می‌توانند از آن در پیشبرد اهداف پژوهشی خود استفاده کنند، همچنین اگر هر عضو هیأت علمی مقاله‌ای در مجلات معتبر چاپ کند مبلغی به عنوان تشویق به وی پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر با محدودیت بودجه‌های پژوهشی مواجه هستیم که امیدواریم بتوانیم با انعقاد قراردادهای مختلف با بخش‌های خصوصی و دولتی این موانع را برطرف کنیم.

مطهر با اشاره به برنامه‌های دانشگاه شهرضا در هفته پژوهش و فناوری، گفت: در دانشگاه شهرضا در این هفته نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی دانشجویان و اساتید با موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر، نانوفناوری، بازی‌های رایانه‌ای، اپلیکیشن‌های موبایل و سازه‌های سبک ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از این نمایشگاه آشنایی دانشجویان با پژوهش و ایجاد انگیزه در آنان برای بررسی موضوعات مرتبط با رشته تحصیلی است، تصریح کرد: در این هفته سمینارهای متعددی توسط اعضای هیأت علمی جوان دانشگاه شهرضا ارائه می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه شهرضا اظهار کرد: موضوعات این سمینارها در زمینه‌های به‌روز و جدید علوم و فناوری است که به منظور تبادل اطلاعات اعضای هیأت علمی و آشنایی دانشجویان با زمینه‌های پژوهشی است.

وی با اشاره به برنامه‌های معاونت پژوهشی برای ارتقاء سطح پژوهشی دانشگاه شهرضا، اظهار کرد: عقد تفاهم‌نامه با ارگان‌های مختلف برای اجرای پژوهش‌های کاربردی و تقاضا محور، ایجاد آزمایشگاه‌ها و مراکز محاسباتی در دانشگاه، توانمندسازی اعضای هیأت علمی در زمینه جذب اعتبارات پژوهشی و اجرای پژوهش، حمایت‌های تشویقی برای پژوهشگران برتر دانشگاه، زمینه‌سازی برای ایجاد شرکت‌های دانش بنیان دانشگاهی، جذب اعضای هیأت علمی توانمند با سابقه پژوهشی درخشان و دارای تخصص‌های غیرمشابه در دانشگاه، افزایش میزان اعتبارات پژوهشی اعضای هیأت علمی از برنامه‌های معاونت پژوهشی برای ارتقاء سطح پژوهشی دانشگاه شهرضا است.

وی با اشاره به موفقیت‌های اعضای هیأت علمی دانشگاه دولتی شهرضا، تصریح کرد: در زمینه تولیدات علمی حدود 20 مقاله در نشریات نمایه شده معتبر چاپ شده که حاصل پژوهش اعضای هیأت علمی توانمند ما بوده است. بسیاری از این مقالات جزو مقالات پر استناد رشته مربوطه بوده‌اند.

معاون پژوهشی دانشگاه شهرضا افزود: بسیاری از اعضای هیأت علمی دانشگاه دولتی شهرضا توانسته‌اند در رقابت با پژوهشگران دانشگاه‌های تراز اول کشور پروژه‌های مختلفی را جذب کنند که این خود برگ افتخاری است.

وی با اشاره به عملکرد حوزه معاونت پژوهشی و فناوری در یک سال گذشته، اذعان کرد: در یک سال گذشته حوزه معاونت پژوهش و فناوری عملکرد رو به رشد و مثبتی داشته است و با تصویب آیین نامه‌های مختلف تسهیلات خوبی برای پژوهشگران دانشگاه فراهم شده است.

مطهر در پایان خاطر نشان کرد: مذاکرات انجام شده یا در حال انجام معاونت پژوهشی با نهادهای مختلف، زمینه برای فعالیت پژوهشی اعضای هیأت علمی فراهم کرده که بتوانیم با تکیه بر دانش و توانایی اعضای هیأت علمی و دانشجویان مستعد، گامی کوچک در راستای حل مسائل مختلف جامعه برداریم.

 

انتهای پیام/م

 

برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه شهرضا

نظر شما