شناسهٔ خبر: 23045387 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران اعلام کرد

وضعیت نگران‌‌کننده آب‌های زیرزمینی تهران/ ورودی سدهای پنجگانه 306 میلیون مترمکعب کاهش می‌یابد

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران از برداشت سالانه بیش از 2.7 میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی دشت‌های این استان خبر داد و گفت:پیش‌بینی می شود در پایان سال آبی جاری ورودی سدهای تهران 306 میلیون مترمکعب کاهش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا بختیاری اظهار داشت: شرکت آب منطقه ای تهران، دارای پهنه دشتی با وسعت 4 هزار و 583 کیلومتر مربع، مشتمل بر دشت‌های تهران – کرج، ورامین، هومند – آبسرد، فیروزکوه، دماوند، قطعه چهار، مبارکیه و بخشی از ایوانکی است.
وی افزود: تخلیه و برداشت سالانه بالغ بر 2 میلیارد و 723 میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی از این دشت‌ها، سبب کسری حجم مخزن سالانه 156 میلیون متر مکعبی و افت مستمر تراز آب زیرزمینی در آبخوان تمام دشت‌های استان شده است.
وی با اشاره به میزان افت سالانه منابع آب زیرزمینی اظهار داشت: متوسط افت سالانه 2.2 متری در آبخوان دشت هومند – آبسرد و یا 1.34 متری در آبخوان دشت ورامین از جمله مواردی است که علاوه بر ایجاد پدیده‌هایی نظیر فرونشست زمین و گسترش هر ساله آن، سبب کاهش مداوم پتانسیل منابع آب زیرزمینی استان تهران شده است.
بختیاری یادآور شد: بر همین اساس و با توجه به وضعیت نگران کننده منابع آب زیرزمینی، آبخوان دشت‌های هومند – آبسرد، ورامین و تهران – کرج جزء محدوده‌های ممنوعه بحرانی و بقیه دشت‌های استان جزء محدوده‌های بحرانی توسعه منابع آب زیرزمینی قرار دارد.

*آخرین وضعیت بارش در استان تهران

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت بارش در استان تهران، اظهار داشت: با بارش اولین برف سال جاری در مورخ 17 آذرماه، متوسط بارش آذر ماه در محدوده عملکرد استان تهران به 3.5 میلی‌متر رسید که نسبت به بارندگی 32 میلیمتری سال گذشته و 21.8 میلیمتری متوسط بلند مدت، به ترتیب با کاهش 89 و 84 درصدی مواجه بودیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران ادامه داد: بیشترین بارش مربوط به ایستگاه باران سنجی امامزاده داود با مقدار 9.5 میلیمتر و کمترین بارش مربوط به ایستگاه باران سنجی باقرآباد ورامین با مقدار یک میلیمتر است.
وی با بیان اینکه میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی جاری تا 18 آذرماه در محدوده عملکرد استان تهران 27.3 میلیمتر بوده است، تصریح کرد: این میزان در مقایسه با مقدار بارش 51.8 میلیمتری سال گذشته ومقدار 62.2 میلیمتری متوسط بلند مدت به ترتیب کاهش 47 و 58 درصد را نشان می‌دهد.
محمدرضا بختیاری با اشاره به اینکه وقوع بارش‌ها در مورخ 17 آذرماه جاری به جز در محدوده جنوب شهر تهران و دشت ورامین که به صورت باران بوده، در بقیه مناطق استان به صورت بارش برف بوده است، یادآور شد: به رغم شدت برودت هوا، بارش برف چشمگیر نبوده است و با توجه به بررسی‌های انجام شده و اطلاعات به‌دست آمده، ریزش‌های جوی چه از نظر میزان و چه از نظر توزیع در اغلب نواحی متغیر است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به تمرکز جمعیت در استان تهران و لزوم تأمین منابع آب پایدار و مطمئن برای شرب، صنعت و کشاورزی، دشت‌های استان وضعیت نامناسبی دارند که هموطنان باید نسبت به مصرف بهینه آب توجه لازم را داشته باشند زیرا با وقوع بارش‌های مقطعی وضعیت منابع آب بهبود نمی‌یابد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص وضعیت سدهای پنجگانه تأمین کننده منابع آب تهران گفت: در پایان سال آبی سال 96-95 حجم آب موجود در مخازن سدهای تأمین کننده آب تهران 831 میلیون متر مکعب بود که سهم سد امیرکبیر 150 میلیون متر مکعب، سد لتیان، 64 میلیون متر مکعب، سد لار 105 میلیون متر مکعب، سد طالقان 312 میلیون متر مکعب و سد ماملو 199 میلیون متر مکعب بوده است.
وی با بیان اینکه به رغم کاهش شدید بارندگی در سال جاری و اعمال مدیریت مناسب منابع آب، مجموع مخازن پنج‌گانه در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است، اظهار داشت: تا پایان 17 آذر حدود 642 میلیون متر مکعب آب در مخازن سدهای لار، لتیان، ماملو، امیرکبیر و طالقان ذخیره شده است ولی با این حال حجم آب پشت سدهای لتیان و طالقان نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 11 و 7 درصد کاهش یافته ولی میزان ذخیره آب در سدهای لار و ماملو به ترتیب 6 و 14 درصد رشد را نشان می‌دهد.
بختیاری با تاکید بر لزوم مدیریت مصرف آب در تمام ایام سال اظهار داشت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته حجم ورودی آب به سدهای تأمین کننده آب استان تهران در پایان سال آبی جاری 306 میلیون متر مکعب کاهش می‌یابد که لازم است همه بخش‌های کشاورزی، شرب، صنعت و خدمات اهتمام لازم در مصرف صحیح آب را داشته باشند.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص نحوه استفاده از پساب، گفت: تخصیص پساب تصفیه خانه‌های فاضلاب شهری استان تهران، با رویکرد تعادل بخشی آبخوان‌های محدوده استان، جهت جایگزینی برداشت از منابع آب زیرزمینی، به منظور تأمین مصارف کشاورزی، صنعت، فضای سبز و خدمات برنامه ریزی شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران تصریح کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، میزان پساب تولیدی در سطح استان تهران در افق 1410 سالانه معادل یک میلیارد و 276 میلیون متر مکعب است که از این مقدار معادل 836 میلیون متر مکعب مربوط به پساب تولیدی تصفیه خانه‌های فاضلاب شهر تهران خواهد بود.
وی در ادامه افزود: در زمان حاضر در محدوده شهر تهران، تصفیه خانه فاضلاب جنوب تهران با پتانسیل تولید پساب به میزان 197 میلیون متر مکعب در سال در دست بهره برداری است که پساب تولیدی این تصفیه خانه جهت تأمین نیاز آبی اراضی کشاورزی دشت ورامین به شبکه آبیاری این دشت منتقل می‌شود.
بختیاری در پایان میزان پساب تولیدی سایر تصفیه خانه‌های در دست بهره برداری در سطح استان تهران مشتمل بر خاورشهر، شهر قدس، کهریزک، شهریار-اندیشه، پردیس، اوشان، فشم و لواسان را معادل 17 میلیون متر مکعب در سال عنوان کرد و افزود: اولویت مصرف این میزان پساب تأمین مصارف کشاورزی و فضای سبز شهرهای مربوطه از طریق جایگزینی با برداشت از منابع آب زیرزمینی است.

انتهای پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما