شناسهٔ خبر: 23043940 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه دانشگاه فردوسی مشهد:

80 درصد حماسه‌های ملی ایران در توس شکل گرفته است/ توس نبض و گلوگاه فرهنگ ما به شمار می‌رود

مدیر قطب علمی فردوسی و شاهنامه دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه توس نبض و‌ گلوگاه فرهنگ ایران به شمار می‌رود، گفت: 80 درصد حماسه‌های ملی ایران در توس شکل گرفته است.

صاحب‌خبر -

به‌ گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدجعفر یاحقی صبح امروز در نشست علمی «توس در بستر تاریخ» که در تالار رجایی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با بیان اینکه توس نبض و گلوگاه فرهنگ ما به شمار می‌رود، اظهار کرد: 80 درصد حماسه‌های ملی ایران در توس شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه بیش از 500 چهره‌ اهل توس شناسایی کرده‌ایم که در همه زمینه‌ها اعم از دین، ریاضیات و نجوم با توس مرتبط هستند، تأکید کرد: امیدوارم با تأکید رهبر معظم انقلاب برای احیای این شهر بزرگ بیش از پیش تلاش شود.

محمدتقی ایمان‌پور مدیرگروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد نیز در ادامه این نشست علمی بیان کرد: برای فهم خراسان و‌ توس باید به تاریخ این سرزمین بنگریم.

مدیرگروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشکده فردوسی مشهد ادامه داد: در اوستا از همان ابتدا جهان به دو بخش خوررسان و خورروان یعنی جایی که خورشید طلوع و غروب می‌کند، تقسیم می‌شود. 

وی افزود: حتی پس از اسلام نیز مشاهده می‌کنیم، تمام تهاجمات و ‌مهاجرت‌ها از جانب خراسان صورت می‌گیرد و خراسان دروازه ورود اقوام مختلف محسوب می‌شود، یکی از دروازه‌های خراسان نیز سرخس به طرف توس است.

ایمان‌پور با بیان اینکه تمام تمدن‌های بشری کنار رودخانه‌ها شکل گرفتند، اضافه کرد: یکی از کاوش‌هایی که پیش انقلاب انجام شد، شناخت 8 هزار سال تمدن پیش از میلاد این منطقه است.

وی یادآور شد: با مهاجرت آریایی‌ها به ایران و ‌دوران هخامنشی، منطقه خراسان یکی از ساتراپ‌های بسیار مهم به شمار می‌رود، پس از سقوط هخامنشیان، اشکانیان به عنوان شاخه‌ای از قبایل قوم پارت، روی کار می‌آیند.

مدیر گروه تاریخ دانشکده ادبیات دانشکده فردوسی مشهد با بیان اینکه کاوش‌‌های باستان‌شناسی بسیار محدود بوده است، اضافه کرد: با این وجود، خاستگاه اصلی اشکانیان، منطقه خراسان است و توس از مراکز اصلی آن به شمار می‌رود، درکل این دوران ما حضور اشکانیان را در این منطقه مشاهده می‌کنیم.

این استاد دانشگاه در پایان ابراز امیدواری کرد: با کاوش‌های بیشتر تمدن این منطقه بهتر شناخته شود.

انتهای پیام/ذ

برچسب‌ها:

نظر شما