شناسهٔ خبر: 23043629 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چتر آلودگی هوا بر سر تبریز

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، کلان شهر تبریز به دلیل واقع شدن مناطق صنعتی آن در غرب شهر و در مسیر وزش باد، تردد افزون بر نیم میلیون دستگاه خودرو و موقعیت خاص توپوگرافیک آن (کاسه ای) در فصول سرد سال، با مشکل آلودگی هوا روبروست.
هر چند تعداد روزهای آلوده تبریز 1.8 میلیون نفری در فصول سرد در سال های مختلف، متفاوت است، اما ساکنان آن به آلودگی هوا در پایان پائیز و در طول فصل زمستان عادت کرده اند.
بدیهی است که دولت در چارچوب طرح هایی همچون خارج کردن واحدهای تولیدی آلوده از حریم شهر، الزام معاینه فنی خودروها، نوسازی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی و توزیع بنزین یورو 4 در جایگاه های سوخت برای به حداقل رساندن آلودگی هوا در تبریز می کوشد.

** تشدید آلودگی هوا در ششمین روز متوالی
رئیس اداره پایش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی گفت: آلودگی هوای تبریز روز شنبه و در ششمین روز متوالی تشدید شده و شاخص کیفیت هوا همچنان در وضعیت هشدار است و کمیته اضطرار هم تصمیم به تعطیلی مدارس این کلانشهر گرفت.
شاهین رحیم اوغلی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: براساس آخرین آمار استخراجی از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا در این شهر، شاخص آلودگی هوا نسبت به ذرات معلق 2.5 میکرون 171پی. اس. آی درحالت هشدار برای تمام گروه ها رسیده است.
وی اظهار کرد: شاخص آلودگی هوا اگر زیر 100 پی. اس. آی باشد سالم، بین 100 و 200 ناسالم، بین 200 و 300 وضعیت اضطرار و 300 به بالا وضعیت بحرانی به شمار می رود.
رحیم اوغلی ادامه داد: برای جلوگیری از آسیب های جدی، کودکان و سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی از حضور در فضاهای باز خودداری و در صورت ضرورت از ماسک استفاده کنند.

** تعطیلی تمام مدارس تبریز
درپی تداوم آلودگی هوای تبریز، بر اساس اعلام کمیته مدیریت آلودگی هوای این شهرستان مدارس نواحی پنجگانه کلانشهر تبریز، روز شنبه در تمام مقاطع تعطیل است.
معاون سیاسی استاندار آذربایجان شرقی و رییس کمیته مدیریت آلودگی هوای شهرستان تبریز در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: تصمیمی در خصوص تعطیلی ادارات و دانشگاه‌ها گرفته نشده و همچون روزهای گذشته به فعالیت خودشان ادامه می دهند.
شهرتی فر گفت: فردا عصر جلسه کمیته اضطرار برگزار و با توجه به شرایط موجود و میزان آلاینده های هوا برای روز یکشنبه نیز تصمیم گیری می شود.
وی با توجه به نقش وسایل حمل و نقل در تشدید وضعیت آلودگی هوا از شهروندان تبریزی خواست در صورت امکان برای سفرهای درون شهری از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

** مصرف زیاد سبزیجات و لبنیات در روزهای آلوده
فوق تخصص بیماری های ریه نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درمورد آلودگی هوا و مراقبت های ویژه برای مقابله با عوارض آن اظهار کرد: افراد در معرض خطر بویژه کودکان و خردسالان، سالمندان و افراد بالای 65 سال، بیماران صعب العلاج و خاص از قبیل دیابتی ها، فشار خون، بیماران قلبی، آسم، بیماران سرطانی و پیوند ارگان تا حد ممکن از حضور در محیط خارج از منزل خودداری کنند.
دکتر علی تقی زاده خاطرنشان کرد: چنانچه این افراد بنا به ضرورت مجبور به حضور در خارج از منزل شوند، تا حد ممکن از رفت و آمد در مناطق مرکز شهر اجتناب کنند.
وی با بیان اینکه در هوای آلوده ورزش و فعالیت های سنگین برای تمام افراد مضر است، افزود: در هوای آلوده تنفس باید کم عمق باشد و در حین فعالیت تا حد ممکن حبس هوا صورت گیرد.
تقی زاده در خصوص تغذیه افراد در روزهای آلودگی هوا خاطر نشان کرد: در این روزها تمام افراد لبنیات کم چرب و میوه و سبزیجات زیاد بخورند و از مصرف فست فودها خودداری کنند.
فوق تخصص بیماری های ریه با توصیه به استفاده از ماسک های فیبری برای افراد پرخطر گفت: توصیه می شود افراد موقع برگشت به منزل حتما دست هایشان را با آب گرم و صابون شست و شو دهند.

** استفاده از گل و گیاه در منزل برای حفظ اکسیژن
همچنین اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی طی بیانیه ای از شهروندان خواست از تردد با خودرو شخصی در داخل شهر تا حد امکان پرهیز کنند.
در این بیانیه از مردم درخواست شده ضمن استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای مسافرت های درون شهری؛ از سوزاندن برگ و درختان در باغ های اطراف تبریز و سوزاندن ضایعات مانند لاستیک، سیم و زباله خودداری کنند.
صرفه جویی مصرف گاز طبیعی و مدیریت مصرف انرژی از موضوعات مهمی است که باید مورد توجه شهروندان قرار گیرد.
معاینه فنی خودروی شخصی و تنظیم منابع احتراق خانگی به عنوان یک اولویت و در راستای مسئولیت شهروندی انجام شود.
استفاده از گلدان‌های متعدد در خانه برای ایجاد یک سیستم تهویه طبیعی و حفظ اکسیژن مورد نیاز راهکار خوبی برای پالایش آلودگی هوا در فضای بسته منازل است.
گزارش: مینا بازگشا ** انتشار:رستگار
6120/6132/6183

انتهای پیام /*

نظر شما