شناسهٔ خبر: 23043509 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگر صرب:تصمیم ترامپ طرح جدید آمریکا برای راه اندازی جنگ در خاورمیانه است

بلگراد - ایرنا - تحلیلگر صرب در امور بین الملل در رابطه با تصمیم ترامپ برای اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی گفت:تصمیم رئیس جمهور آمریکا پیامدهای سیاسی- امنیتی به دنبال دارد که طرح جدید آمریکا برای راه اندازی جنگ در خاومیانه از جمله این پیامد ها است.

صاحب‌خبر -

میچا ژیووینوویچ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد به سیاست تنش آفرین واشنگتن اشاره کرد و افزود: ترامپ برای اجرای تصمیم خود مبنی بر اعلام شهر قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از 'جرد کوشنر' داماد خود استفاده کرد که دریافت چراغ سبز و رضایت خانواده سلطنتی سعودی از آن جمله می باشد.
وی افزود: کشورهای اسلامی و عربی در این خصوص واکنش تندی از خود نشان دادند ولی در این میان برخی از کشورها سکوت را اختیار کرده اند. مساله ای که در این لحظه حساس وجود دارد اتحاد کشورهای اسلامی و عربی در مخالفت با تصمیم رئیس جمهور آمریکا است.
ژیووینوویچ اظهار داشت: اتحاد بین کشورهای اسلامی و عربی و همبستگی آنها با فلسطین بهترین روند در رویارویی با سیاست های تنش زای واشنگتن بخصوص در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ است.
کارشناس صرب در امور بین الملل با اشاره به اینکه برخی کشورهای عربی از رژیم صهیونیستی تجهیزات نظامی خریداری می کنند، افزود: ایران که همیشه از فلسطین و فلسطینیان حمایت کرده، اکنون نقش بسیار مهمی را به عنوان قدرت بزرگ در منطقه بر عهده دارد.
ژیووینوویچ که مقاله های متعددی را در باره تحولات سیاسی بین المللی نوشته است، افزود: باید به این مطلب اشاره کرد که تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را می توان گشودن یک جبهه جدید ژئوپلیتیک علیه ایران توصیف کرد.
وی همچنین اشاره کرد:ترامپ برای اعلام تصمیم خوددرخصوص قدس ازحمایت برخی از کشورهای عربی برخوردار بوده،درغیراینصورت نمی توانست چنین تصمیمی را بطور علنی در این زمان حساس اعلام کند.
تحلیلگر صرب همچنین تصمیم ترامپ در مورد قدس را بزرگترین اشتباه وی تا کنون در سمت ریاست جمهوری آمریکا خواند و گفت: این تصمیم چشم انداز منفی ژئوپلیتیک برای آمریکا در خاورمیانه دارد.
وی برگزاری تظاهرات ضد آمریکایی و ضد رژیم صهیونیستی در بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی را دلیلی بارز در مخالفت با سیاست ضد خاورمیانه ای واشنگتن بخصوص در زمان ترامپ دانست و تصریح کرد: اکنون تشویق کردن کشورها برای به رسمیت شناختن فلسطین یک سیاست مثبت در جهان می تواند باشد.
ژیووینوویچ همچنین به شکست آمریکا در سوریه، عراق و افغانستان اشاره کرد و گفت: شکست داعش در عراق و سوریه در واقع شکست بزرگ برای سیاست حکومت واشنگتن محسوب می شود و ترامپ با اعلام تصمیم خود درخصوص قدس در واقع پوششی برای انحراف افکار عمومی جهان در خصوص شکست آمریکا در سوریه نیز تلقی می شود.
اروپام**436*1590
انتشاردهنده: محمد حسن دوستارگان

انتهای پیام /*

نظر شما