شناسهٔ خبر: 23042841 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

ایندیپندنت بازنده‌ترین چهره سال خاورمیانه را معرفی کرد ایندیپندنت بازنده‌ترین چهره سال خاورمیانه را معرفی کرد

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

ایرنا :روزنامه ایندیپندنت انگلیس در مقاله ای نوشت : محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به لحاظ شکست های پیاپی در تصمیماتش به خصوص در مورد سوریه، یمن و قطر چهره سال خاورمیانه است.

پاتریک کوپرن نویسنده این مقاله که بخش های از آن روز شنبه در پایگاه اطلاع رسانی المنار منتشر شد، نوشت: کشورهای خاورمیانه به خوبی می دانند که طرف برنده و بازنده کیست و کسی از آنها نمی خواهد که طرف بازنده را بگیرد.

کوپرن گزارشگر روزنامه ایندیپندنت دراین مقاله که باعنوان &#۳۹; تصمیم های غیرحکیمانه محمد بن سلمان جایگاه عربستان را در جهان کاسته است&#۳۹; می نویسد : محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بدون شک به دلیل شکست هایش برجسته ترین شخصیت منطقه خاورمیانه در سال جاری بوده است.

وی افزود: محمد بن سلمان در داخل به اقدامات ماکیاولی برای رسیدن به پادشاهی و کنار زدن رقبای داخلی و خارج از خاندان سعودی متهم شده و در بعد خارجی نیز سیاست های او که نتایجی جز شکست نداشته باعث کاهش جایگاه عربستان در جهان شده است.

وی ادامه داد: بن سلمان که به بی پروایی مشهور است هدایت پروژه های خارجی عربستان را برعهده گرفت که همه آنها نتیجه برعکس داده و هیچ کدام طبق هدف برنامه ریزی شده پیش نرفته است.

کوپرن اضافه کرد: بن سلمان در سوریه از گروه های مخالف دولت سوریه حمایت کرد اما با پشتیبانی روسیه و ایران از بشار اسد، دولت سوریه پیروز میدان بوده و او به هدفش نرسید.

همچنین ولیعهد عربستان در یمن تحت عنوان عملیات &#۳۹;طوفان قاطعیت&#۳۹; دخالت نظامی کرد اما پس از دوسال و نیم درگیری ها ادامه دارد و باعث کشتار۱۰هزار نفر شده و هفت میلیون یمنی را در مرز گرسنگی و قحطی قرار داده است.

وی همچنین نوشت: سیاست خارجی بن سلمان مواجهه با ایران و همپیمانان آن در منطقه بود اما سیاستی که وی در پیش گرفت بیشتر باعث گسترش نقش ایران و تاثیرگذاری بیشتر آن در منطقه شد.

این روزنامه نگار ادامه داد: درباره قطر نیز محمد بن سلمان با محاصره این کشور برای به انزوا کشیدن آن و دور ساختن آن از ایران برعکس باعث شد که این همسایه آنها در حاشیه خلیج (فارس) بیشتر به سمت تهران کشیده شود.

کوپرن افزود: اشتباهاتی که رهبران سیاسی مرتکب می شوند غالبا به دلیل خودشیفتگی یا نادانی آنها و یا اینکه نتیجه گوش دادن آنها به توصیه های باطل مشاوران خود است.

وی تصریح کرد: احتکار قدرت توسط محمد بن سلمان با ادعای تصمیم گیری های ملی و حمایت از امنیت ملی این کشور کوتاه ترین راه او برای رسیدن به محبوبیت مردمی بوده اما این گام باعث شده تا با شکست خوردن تصمیم هایش و نتیجه ندادن آنها همیشه هزینه کلانی بپردازد.

کوپرن می افزاید : تصمیم گیری های محمد بن سلمان ولیعهد عربستان همیشه از این حکمت که عربستان باید نقش فعالانه و دور اندیشانه ای را بازی کند خالی است و تا این لحظه قدرت سیاسی و اقتصادی عربستان عقب گرد داشته و بن سلمان متکبر دشمنان بسیاری برای این کشور بوجود آورده است.

نظر شما