شناسهٔ خبر: 23042577 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بهترین کتاب‌های کودک و نوجوان در سال ۲۰۱۷+ عکس

R1013197/P1013197/S4,35/CT7

در آستانه آغاز سال نو میلادی، فهرستی از موفق‌ترین کتاب‌های مرتبط با گروه‌های سنی کودک و نوجوان معرفی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، همواره در آستانه آغاز سال نو میلادی فهرستی از بهترین آثار هنری در حوزه‌های مختلف توسط رسانه‌ها مطرح می‌شود که نگاهی دارند به ویژگی‌های آثاری که از نظر تکنیک و یا خلاقیت نسبت به دیگر آثار تولید شده در آن سال، یک سر و گردن بالاتر هستند.

روزنامه گاردین نیز در آستانه آغاز سال نو میلادی، نگاهی انداخته به بهترین کارهای منتشر شده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان برای گروه‌های سنی مختلف. در این گزارش، خلاقیت نویسنده در شیوه پرداخت و روایت داستان، تصویرسازی کتاب‌ها و جذابیت آنها مد نظر قرار گرفته است. از جمله آثاری که در این فهرست از آن یاد شده، کتابی است از جودیت کر، آلمانی ـ انگلیسی با عنوان «دم کاتینکا».

این نویسنده و تصویرگر محبوب که چندی پیش 94 سالگی‌اش را جشن گرفته و 50 سال پیش اولین داستان‌ گربه‌ای خود را منتشر کرد، کتاب جدیدش را «داستانی درباره گربه‌ای کاملاً معمولی با دُمی نه چندان معمولی که انگار مال خودش نیست» توصیف کرده است. اثر جدید او،‌ با الهام از «کاتینکا» گربه خانگی او به نگارش درآمده و به گفته خودش «کاملاً درباره قدرت» است.

«کاتینکا» گربه‌ای است با اخلاقیات عجیب و غریب که برای مثال «کر» را مجبور می‌کند درِ عقب ماشین را برایش باز کند و با او مثل یک آدم رفتار کند. اما این گربه در کتاب جدید این نویسنده از مرزهای واقعیت فراتر می‌رود و به جنگل و ماه سفر می‌کند.

«موپوک» عنوان  دیگری است که گاردین از آن به عنوان یکی از موفق‌ترین کتاب‌های حوزه گروه سنی کودک نام برده است. این اثر برای گروه سنی 0-4 سال توسط فیلیپ بنتینگ نوشته شده و در آن داستان جغدی روایت می‌شود که عاشق صلح و آرامش است. در معرفی این کتاب بر نثر و شیوه روایت نویسنده و تصویرسازی کتاب تأکید و از آن به عنوان یکی از نقاط قوت اثر یاد شده است. نویسنده تلاش دارد تا مفاهیم ارزشمند را با استفاده از نثری جذاب و در عین حال کمی با چاشنی طنز بیان کند.

در میان آثار یاد شده، عناوینی نیز مرتبط با فضای سال نو میلادی و کریسمس دیده می‌شود. از جمله این آثار می‌توان به کتاب «دوازده روز از کریسمس» اشاره کرد. تصویرگری این اثر نیز از جمله نقاط قوت آن یاد شده است. «اولین آرزوی کریسمس» نوشته کاترین راندل از دیگر آثاری است که در این فهرست یاد شده است. این اثر داستان اولین شب کریسمس تئو  و آرزوی او را روایت می‌کند. تئو با دیدن ستاره‌ای در پنجره اتاقش آرزو می‌کند که دوستانی همیشگی داشته باشد، بعد از این آرزو دکور اتاق او شروع به تغییر می‌کند و ... .

«افسانه‌ها» از دیگر آثاری است که در این فهرست از آنها یاد شده است. این اثر که نوشته هیلاری مک‌کی است، بازخوانی داستان‌های فولکلور و قدیمی درباره موضوعات مختلف از جمله گنج است. «دزدان دریایی بزرگ» نوشته دیوید لانگ از دیگر آثاری است که برای گروه سنی 5-8 سال عنوان شده است.

«هری پاتر و زندانی آزکابان» از جمله عناوینی است که در این فهرست دیده می‌شود. این اثر که نوشته جی کی رولینگ است، به عنوان یکی از کتاب‌های برتر برای گروه‌های سنی 8-12 سال مطرح شده است. براساس این اثر، فیلمی نیز در سال 2004 ساخته شده که به نظر برخی از کارشناسان، بهترین قسمت کل مجموعه‌ی «هری پاتر» است.

"Satellite"، نوشته نیک لیک از جمله آثاری است که در این فهرست به چشم می‌خورد. روزنامه گاردین این اثر را یکی از بهترین کارهای منتشر شده برای گروه‌های سنی بالای 12 سال یاد کرده است. "Satellite" داستان پسری را روایت می‌کند که در فضا متولد شده و حالا در 15 سالگی قصد دارد که برای اولین‌بار به زمین سفر کند. این اثر جزو کارهای خلاق در حوزه داستان‌های علمی تخیلی در سال 2017 یاد شده است.

انتهای پیام/

نظر شما