شناسهٔ خبر: 23042228 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

آغاز دوره آموزشی توانمندسازی دبیران کتاب انسان و محیط زیست درالبرز

به گزارش ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در آغاز این دوره آموزشی در جمع دبیران شرکت کننده به وضعیت محیط زیست استان البرز اشاره کرد و گفت: توسعه

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز در آغاز این دوره آموزشی در جمع دبیران شرکت کننده به وضعیت محیط زیست استان البرز اشاره کرد و گفت: توسعه مناطق شهری روستایی، توسعه صنایع، تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها، بروز خشکسالی ها و کمبود منابع آبی، تخریب زیستگاههای طبیعی، اجرای طرح ها و پروژه های راهسازی و ... بدون ملاحظات زیست محیطی ، محیط زیست استان را با چالش ها و مشکلات عمده ای مواجه کرده است.
فردین حکیمی افزود: در بین عوامل تهدید کننده محیط زیست (عوامل طبیعی و عوامل انسانی) عوامل انسانی و دخالت های انسان در طبیعت و تخریب آن، محیط زیست را با چالش های متعددی مواجه کرده و دلیل این رفتارهای نامناسب انسان با طبیعت و محیط زیست، عدم آگاهی و شناخت افراد به اهمیت حفظ محیط زیست است.
وی در ادامه به سخنان مقام معظم رهبری در همایش حقوق محیط زیست که بیان داشتند 'ریشه تمامی ناملایمات، تخریب محیط زیست و بروز آلاینده های زیست محیطی ناشی از عدم آگاهی و شناخت افراد و عدم آگاهی آن ها به موضوع محیط زیست است و همه باید تلاش کنیم آموزش و تنویر افکار عمومی در حوزه محیط زیست را توسعه دهیم' اشاره کرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دانش آموزان به عنوان یکی از گروه های هدف و در اولویت های آموزشی محیط زیست قرار دارند.
حکیمی با اشاره به همکاری های خوب ادارات کل حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش بعد از انعقاد تفاهم نامه همکاری و از طرفی ورود کتاب انسان و محیط زیست به سرفصل های آموزشی در مقطع یازدهم، آشنایی دبیران با چالش های زیست محیطی را از اهداف اصلی محیط زیست استان برشمرد و اولین اقدام را برگزاری این دوره آموزشی تئوری و عملی (بازدیدهای میدانی) دانست.
وی محورهای اصلی آموزش را سه موضوع حفظ تنوع زیستی، آلودگی هوا، خاک، پسماند و آب اعلام کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز در پایان در خصوص وضعیت شکننده محیط زیست استان ابراز تاسف کرد و گفت : یکی از اهداف مهم برگزاری دوره های آموزشی این است که دبیران پس از آشنایی با اهمیت حفظ محیط زیست و چالش های زیست محیطی، حس مسئولیت پذیری و مشارکت همگانی را به دانش آموزان بعنوان آینده سازان کشور منتقل کنند و نسل آینده بجای تقابل با محیط زیست، بعنوان همیار و حافظ محیط زیست باشند.
این دوره آموزشی به صورت 20 ساعت مصوب برگزار می شود که علاوه بر دوره تئوری شامل چندین بازدید از مناطق حفاظت شده زیستگاه ها ،موزه ها و صنایع پاک و آلاینده می باشد.
به جهت تالیف کتاب انسان و محیط زیست، وب سایت گروه آموزشی انسان و محیط زیست در سامانه اینترنتی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز راه اندازی شده است.
این سامانه با هدف ارتقای کیفی آموزش های حفاظت از محیط زیست بر پایه اهداف کتاب جدید التالیف 'انسان و محیط زیست' برای تبادل نظر، ارایه اطلاعات، منابع آموزشی و محتوای مجازی مرتبط با محیط زیست و معرفی فعالیت ها و دستاوردهای همکاران مدرس این درس در مدارس ایجاد شده است.
6156/ 6155 خبرنگار: نوشین طهماسبی**انتشاردهنده: محمد عزیزپور

نظر شما