شناسهٔ خبر: 23040942 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

میلیاردر اردنی به سرنوشت حریری دچار شد

پس از سعد حریری نخست‌وزیر لبنان، ولیعهد عربستان سرمایه‌دار سرشناس اردنی را با نیرنگ به عربستان احضار و او را بازداشت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، روزنامه «رأی‌ الیوم» به نقل از منابع خود نوشت بازداشت «صبیح المصری»، رئیس هئیت مدیره بانک عربی و تاجر میلیاردر اردنی را در عربستان در شرایط نامشخص و مبهم تأیید کرد.

بر اساس این منابع، دادستانی عربستان سعودی به‌بهانه‌ بازجویی از وی درباره اطلاعات و گزارش‌های‌ مرتبط با فساد اقتصادی او را بازداشت کرده است، اما هنوز اتهام‌های‌ رسمی به وی که تابعیت دوگانه عربستان و اردنی دارد وارد نشده است.

در حالی که دولت اردن هنوز در این باره موضع‌گیری نکرده است، اما رسانه‌ها و نویسندگان اردنی این اقدام عربستان سعودی را پیامی علیه اردن و فلسطین قلمداد کردند.

ماهر سلامه، نویسنده و هنرمند اردنی در توییتی در این باره نوشت: المصری به این علت بازداشت شده است که اسرائیل از سال‌ها پیش درصدد برنامه‌ریزی‌ علیه بانک عربی و اموال ملت فلسطین بوده است.

به‌گفته این منابع،‌ این سرمایه‌دار اردنی پس از آنکه پیامی از دوست نزدیک خود درباره ضرورت سفرش به عربستان سعودی دریافت کرد، راهی این کشور شد که بازداشت شد.

دوستان المصری در این رابطه می گویند که به او هشدار داده اند به سرنوشت سعد الحریری دچار می شود اما او پاسخ داده: «من هیچ جرمی مرتکب نشده ام و هرگز به فساد نزدیک نشده ام و همه دارایی ام را در عربستان سرمایه گذاری کرده ام؛ گمان نمی کنم خطری مرا تهدید کند.  

المصری که ۸۰ سال سن دارد سرمایه های هنگفتی در اردن، عربستان و لبنان دارد و از چهره‌های شناخته شده اجتماعی و اقتصادی است و روابط بسیار نزدیکی با خاندان حاکم در اردن دارد.

نزدیک شدن اردن به ترکیه و حضور پادشاه اردن در اجلاس اخیر سران کشورهای سازمان همکاری اسلامی در استانبول و نشستن وی در سمت راست اردوغان همگی نشانه‌های‌ دور شدن این کشور از محور عربستان سعودی و محتدانش و نزدیک شدن آن به محور ایران و ترکیه است.

منابع آگاه اعلام کردند که مقامات عربستان سعودی در پاسخ به پیگیری های مسئولان اردنی درباره سرنوشت وی اعلام کرده‌اند که وی شهروند عربستانی است و اجازه دخالت هیچ طرف خارجی را در این مورد نمی‌دهد.

*کانال مطالعات عربستان

نظر شما