شناسهٔ خبر: 23040342 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

حاشیه‌های رونمایی، نقد و بررسی مستند «کانکس» در خبرنامه دانشجویان ایران؛

موج همدردی از دانشگاه به کرمانشاه/ کانکس در مسیر کمک به مردم فراموش شده +عکس

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مستند «کانکس» ساخته‌ی محمدامین مهدی نژاد، با حضور نمایندگان اتحادیه‌های دانشجویی در دفتر خبرنامه دانشجویان ایران رونمایی، نقد و بررسی شد. در این جلسه دانشجویان پس از تماشای «کانکس»، به بیان دیدگاه‌های خود درباره این مستند و تداوم حمایت از مردم زلزله زده کرمانشاه پرداختند.

کارگردان مستند کانکس: دانشگاه، بهترین حامی مناطق زلزله‌زده است
محمدامین مهدی نژاد در ابتدا به تشریح نحوه ساخت و هدف از ساخت «کانکس» پرداخت. وی در ابتدا با اذعان به اینکه هدف ما صرفا جمع آوری کمک های مالی نیست، گفت: ما به حمایت روانی و عاطفی، آگاهی و حمایت مداوم در مناطق زلزله زده نیاز داریم که دانشگاه بهترین مکان برای ارائه این امور است. مستند کانکس نمونه‌ای از حمایت از مردم در ابعاد مختلف است که می‌تواند به ما جهت شناخت نیازمندی‌های مناطق زلزله زده و چگونگی کمک به زلزله زدگان، یاری کند.

مهدی نژاد تاکید کرد: هدف ما از ایجاد کمپین 110 همین است که با یاری دانشجویان و دانشگاهیان به زلزله زدگان و مردم کمک کنیم. ما دانشجو و دانشگاه را در مرکزیت جامعه می‌دانیم که می‌تواند ثمرات دانشجو را به مردم جامعه برساند؛ هدف ما ایجاد حس مفید بودن است که سایر مشکلات نیز حل می‌شود.

در ادامه این نشست خبری فعالین دانشجویی با مشاهده مستند «کانکس» به بیان دیدگاههای خود پرداختند.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی: نگاه کانکس به توانمندی‌های دانشجویی است
محمود اللهیاری عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی ضمن اعلام خبر برگزاری اولین اکران مستند «کانکس» طی هفته جاری در دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مستند «کانکس» روز دوشنبه ۲۷ آذرماه در دانشکده مدیریت با حضور هنرمندان و فرهیختگان مختلف برگزار می‌شود؛ از کلیه کسانی که در مناطق زلزله زده فارغ از نگاه سیاسی حضور یافتند تشکر می‌کنیم و ایجاد کمپین 110 را راهی برای انسجام فعالیت‌های دانشگاهی جهت کمک به مردم زلزله زده می‌دانیم.

عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل خاطرنشان کرد: مستند «کانکس» نگاهی نو به توانمندی های دانشجویی جهت فایده رسانی به مردم زلزله زده کرمانشاه است؛ مسلما با مشاهده این مستند کمتر دانشجویی می تواند خود را بی تاثیر بداند. از طرفی اعتماد جامعه به دانشجویان سبب کمک غیر مستقیم مالی و معنوی سایر اقشار جامعه به مردم کرمانشاه می‌گردد.

اللهیاری افزود: از کلیه اساتید و دانشجویان جهت حضور و مشارکت در کمپین 110 برای کمک به مردم کرمانشاه دعوت می کنیم و اعتقاد داریم حضور دانشجو در صحنه اجتماعی منجر به آسیب‌های حداقلی می‌شود. مستند کانکس با نگاهی کاملا انسانی و بشر دوستانه در کنار حمایت مردم می‌تواند به اعتماد جامعه و حل مشکلات اجتماعی در کنار شکوفایی پتانسیل‌های دانشگاهی منجر شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: غفلت در ارتباط با مردم، از طریق پول حل نمی‌شود
امیرحسین محمودی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: امروزه در جامعه ما همه مردم به دنبال «کار خیر» و کمک به یکدیگر هستند که حمایت از زلزله زدگان کرمانشاه، این را اثبات کرد. نکته مهم، غفلت ارتباط دائمی و حضوری با مردم است که از طریق جمع آوری کمک مالی محقق نمی‌شود؛ در کرمانشاه ما پیش از زلزله با مساله فقر مواجه هستیم، پس مطالبات ما باید دائمی باشد تا به مساله فقر نیز توجه شود.

محمودی ادامه داد: مستند «کانکس» توانسته است نحوه کمک قشر دانشجو به محرومیت و زلزله در کرمانشاه را به تصویر بیاورد؛ نتیجتا دانشجو را متوجه ثمرات خود به جامعه می‌کند. کرمانشاه دارای بیشترین آمار بیکاری در کشور است که باید توجه ما بیشتر باشد؛ شعار ما برای پخش مستند کانکس می تواند «استمرار کمک و حمایت از کرمانشاه» باشد.

مسئول بسیج دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در انتها گفت: ما شاهد آن هستیم که از کشورهای دیگر با عناوین مختلف به مردم کرمانشاه کمک می کنند و فضای رسانه ای نیز به گونه ای واقعیات را تحریف می کند، حضور مستمر و ارتباط مداوم با مردم منجر به از بین بردن ذهنیت های منفی در جامعه می شود.

مسئول فرهنگی دفتر تحکیم وحدت: کانکس، رابط بدنه اجتماعی و دانشگاه است
امین پویان‌راد مسئول فرهنگی دفتر تحکیم وحدت گفت: ما باید پیگیر باشیم چرا در موارد مذکور پیگیری نشده است و مقصر عدم پیگیری کیست؟ همچنین برای مشکلات دانشگاه و مردم زلزله زده اولویت‌بندی داشته باشیم. برای بخشی از دانشجویان فعالیت برای مردم در بیرون از دانشگاه دغدغه است. از طریق ایجاد کمپین می‌توانیم علت‌ها و فاکتورهای عدم پیگیری مسئولین را به مردم انتقال دهیم.

مسئول فرهنگی دفتر تحکیم وحدت تاکید کرد: باید برای ما مشخص شود که دانشگاه به عنوان یک پل برای کمک به مردم است یا مقصدی برای همراهی با مردم کرمانشاه است. وقتی برای ما مردم هدف باشند از طریق مستند کانکس در دانشگاه می‌توانیم به بدنه اجتماعی نیز مرتبط شویم.

نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل: ​تعامل با مردم زلزله زده دو طرفه است
زهرا حیدری نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: محرومیت و فقر در کرمانشاه نسبت به شهرهای بزرگ بسیار ملموس است که در مستند کانکس به آن توجه شده است. در مستند کانکس به لزوم توجه به کار فرهنگی و حمایت عاطفی تاکید شده است و از این جهت دانشجویان می‌توانند در حد توان خود به مردم کمک کنند.

نماینده اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل تصریح کرد: در واقع موضوعیت خود دانشجو است که کمک به دیگران را می‌آموزد، ما با توجه به حضور در زلزله کرمانشاه می دانیم که  کمک و تعامل با مردم زلزله زده دو طرفه است. ما یقین داریم که همه دانشجویان آمادگی کمک به مردم را دارند و مستند کانکس می‌تواند نحوه ارتباط و توانمندی دانشجویان را یادآوری کند. این مستند بخش کوچکی از مشکلاتِ روستاییان ما را نشان می دهد که با حضور تعدادی از دانشجویان اندکی از مشکلات مردم کاسته و امید به روستا تزریق می شود.

زهرا حیدری خاطر نشان کرد: من از طرف تمام دانشجویان اعلام امادگی می کنم که حاضریم برای هموطنان خود از استعدادها و توانمندی های خود استفاده کنیم. الگوسازی کشور ایران، برای ایجاد بیداری اسلامی در جهان زمانی ایجاد می شود که عدالت اجتماعی در کشور ایجاد شود و مستندهایی چون کانکس توجه ما را به این مقوله بیشتر می کند. حداقل کاری که می توان برای این مردم انجام داد، حمایت عاطفی از انهاست.

سجاد فرهمند پارسا مسئول روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: نه تنها کرمانشاه در بسیاری از نقاط دیگر شاهد نبود امکانات پزشکی و آموزشی، فقر، بزهکاری، بیکاری و سایر مشکلات اجتماعی هستیم که در مستند کانکس مطرح شده است؛ ما نیازی به جذب یک قشر خاص برای مشکلات مردم نداریم، نیاز به یک ستاد مردمی با همه سلایق و افکار است.

روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: استفاده سیاسی از زلزله کرمانشاه خیانت است
مسئول روابط عمومی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان افزود: نکته دیگر درباره مستند«کانکس» اهمیت دادن به فضای اجتماعی است که در فضای اجتماعی مورد استفاده رسانه های بیگانه قرار گرفته است. زلزله تنها باعث نابودی خانه مردم نسبت به قبل گردیده و تفاوت فاحش دیگری ایجاد نشده است، در مستند کانکس وجود قمه در دست یک پسر، گریه کودکان هنگام ترک دانشجویان همه و همه حرف برای گفتن دارد که حداقل آن حمایت روانی و عاطفی از مردم بوده است.

فرهمند پارسا در انتها خاطرنشان کرد: اهمیت مستند کانکس در آن است که یک بازاری میلیاردها پول هم کمک کند نمی‌تواند باعث تغییر در رفتار یک کودک یا مردم آسیب دیده شود؛ صرفا حمایت مادی بیانگر توفیق و کمک به مردم کرمانشاه نیست. زلزله کرمانشاه مساله ای کاملا اجتماعی و فرهنگی است و استفاده سیاسی از آن خیانت است.

مهدی نژاد خاطر نشان کرد: متاسفانه در زمینه ارتباط رسانه ای با مردم و دانشجویان عملکرد ضعیفی داشتیم؛ مستند«کانکس» بدون هیچگونه دیدگاه سیاسی روایتی جهت ارتباط مستمر دانشجو با مردم در بستر اجتماع است. حضور هنرمندان و بازیگران مطرح کشور در کنار حمایت سلایق مختلف بیانگر نگاه عام و اجتماعی است. درخواست ما تداوم ارتباط با مردم کرمانشاه از طریق تشکل‌های دانشجویی در سطح کشور است.

وی در انتها گفت دانشجویان و تشکل های دانشگاهی جهت اکران مستند «کانکس» در دانشگاه می توانند از راه های زیر اقدام کنند:

https://www.sirang.studio
کانال تلگرام: conex110@

نظر شما