شناسهٔ خبر: 23040119 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

میلیاردر اردنی در تله محمد بن سلمان/تابعیت لعنتی سعودی

رسانه های عربی با اشاره به بازداشت صبیح المصری میلیاردر اردنی در سفر کاری که به عربستان داشت، به ارتباط آن با اختلافات عربستان و اردن و تلاش ریاض برای ضربه زدن به اردن پرداخته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رای الیوم، یک منبع اقتصادی عالی رتبه اردنی با اشاره به بازداشت »صبیح المصری» میلیاردر اردنی که- تابعیت سعودی نیز دارد - ضمن غافلگیر کننده توصیف کردن بازداشت المصری که رئیس هیات مدیره بانک عربی است از اینکه این بازداشت به دلایل اختلافات سیاسی میان اردن و عربستان در حاشیه بحران موضوع قدس باشد، ابراز نگرانی کرد.

تاکنون مقامات سعودی درباره پرونده بازداشت المصری که یکی از ارکان بارز بخش بانکی اردن است، اظهار نظری نکرده اند.

به گفته این منبع اردنی؛ این بازداشت و روند آن به دلیل موضوعات سیاسی به خود المصری ربطی ندارد زیرا وی اصولا موضع سیاسی خصمانه ای اتخاذ نکرده است و هدف تحت فشار قرار دادن اردن از نظر اقتصادی است.

بازداشت این میلیاردر اردنی بحث و جدل های زیادی را در اردن ایجاد کرده است و محافل اقتصادی اردن ضمن ابراز نگرانی؛ از بانک مرکزی اردن خواسته اند که اقدامات لازم را به منظور سلامت امور بانکی و تضمین عدم تاثیر مخرب و منفی بر بخش بانکی اردن به عمل آورد.

ارتباط بازداشت فردی که دوست نزدیک عبدالله دوم است با اختلافات میان عربستان-اردن

از سوی دیگر القدس العربی با اشاره به بازداشت صبیح المصری اعلام کرد: اردنی ها این بازداشت را ضربه ای دردناک از سوی برادران می دانند زیرا المصری بازداشت شده که مردی ۸۰ ساله است یکی از ارکان بخش بانکی اردنی محسوب می شود. اردنی ها از این بیم دارند که عربستان به دنبال ضربه زدن به اقتصاد اردن پس از هدف قرار دادن شاخه مالی مهم بخش بانکی اردن باشد. المصری دوست نزدیک عبدالله دوم پادشاه اردن است. المصری اخیرا به دوستان اردنی خود اعلام کرده بود که قصد دارد که بخش یا همه سرمایه خود را به اردن منتقل کند. وی بیان کرده بود که قصد دارد بازنشسته شود و زندگی اش در اردن به پایان برسد با این تفاصیل به نظر می رسد که حکام سعودی با توجه به این طرح المصری، وی را هدف قرار داده اند.

القدس العربی در ادامه می نویسد: این اقدام سعودی تلاشی برای مجازات اردن و فلسطین از نظر سیاسی و اقتصادی است زیرا «المصری» بزرگترین تاجری است که تابعیت اردنی، عربستانی دارد و اصالتا فلسطینی است و بانک عربی با پیشینه تاریخی بزرگ در فلسطین و اردن را مدیریت می کند. این بازداشت ضربه ای به اردن پس از بحران قدس و اختلافات اردن و عربستان در نشست استانبول است. به گفته یک منبع اردنی تابعیت عربستانی به لعنت و دردسری برای دارندگان آن تبدیل شده است.

این رسانه می افزاید: وی به فاصله کمی پس از ارتباط تلفنی از سوی فرد ناشناس که از افراد امنیتی سعودی بودند، بازداشت شد و هم اکنون از سرنوشت المصری خبری در دست نیست و ارتباط با وی به طور کلی قطع شده است و خانواده و اطرافیانش نمی دانند که دقیقا در کجاست و برخی اطلاعات تایید نشده از ورود وی به هتل «ریتزکارلتون» مشهور(جایی که شاهزادگان بازداشت شده هستند) حکایت دارد.

شایان ذکر است که اختلافات میان امان و ریاض اخیرا پس از تصمیم ترامپ در انتقال سفارت آمریکا به قدس و غیاب عربستان در نشست استانبول نمایان شده است.

نظر شما