شناسهٔ خبر: 23038972 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

برخی از بیماران زلزله "خدمات در طول عمر" نیاز دارند

خبرگزاری صداوسیما

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران در سفر به منطقه زلزله زده سرپلذهاب گفت: باید برای بیماران در این منطقه فکر اساسی اندیشه شود چرا که برخی از بیماران خدمات مادام العمر نیاز دارند

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه؛ محمدعلی محسنی بندپی رئیس انجمن فیزیوتراپی برخی از بیماران زلزله ایران در سفر به منطقه زلزله زده سرپلذهاب گفت: بعد از زلزله و حوادث و بلایای طبیعی، آسیب‌هایی که عمدتا به چشم می‌آید، آسیب‌های جسمانی است و آسیب‌های روحی و روانی در مرحله بعدی قرار دارند.

وی افزود: آسیب‌های جسمانی اقدامات اولیه می‌خواهد که توسط گروه امداد هلال احمر و کادر اورژانس پزشکی انجام می‌شود.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران، مهمترین بخش این خدمات را خدمات فیزیوتراپی عنوان کرد و گفت: تقریبا در برخی از بیماران زلزله "خدمات در طول عمر" است.

این مسئول ادامه داد: استان کرمانشاه تقریبا ۱۲۰ معلول یا آسیب دیده در زلزله و ۱۸ آسیب نخاعی دارد که بعضی از آن‌ها در سرپل ذهاب و برخی در مناطق و روستا‌های اطراف هستند.

وی افزود: یکی از مسائل این افراد هم وجود مرکز توانبخشی در خود سرپل ذهاب و هم بحث انتقال بیماران است.

محسنی بندپی تصریح کرد: انتقال بیماران باید با یک روش و شیوه خوبی انجام شود. چه بسا خیلی از این‌ها ممکن است آسیب بیشتری در انتقال نامناسب ببینند.

وی گفت: امروز به همراه معاون توانبخشی کشور و جمعی از مسئولین کشوری و استانی بهزیستی به سرپل ذهاب آمدیم تا فکری برای توانبخشی این بیماران کنیم.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران تصریح کرد: بخشی از این بیماران را با تجهیز بیشتر مراکز توانبخشی که اینجا وجود دارد و تحت پوشش بهزیستی و هلال احمر است، یا با گسترش دادن این بخش ها، می‌توانیم اینجا تحت درمان قرار دهیم. بخشی را هم باید برای آن‌ها فکر جدیدتری کنیم که آیا خدمات را در منزل به آن‌ها ارائه دهیم یا این‌ها را با وسایل امن‌تر به مراکز توانبخشی خودمان منتقل کنیم.

وی گفت: این‌ها مباحثی است که بعد از بازدید در مورد آن‌ها تصمیم گیری خواهد شد و بررسی می‌کنیم که چطور این قضایا را هندل کنیم که رضایتمندی نسبی بعد از این آسیب جدی که مردم منطقه وارد شده است، را فراهم کنیم.

محسنی بندپی افزود: رئیس سازمان بهزیستی کشور هم اعلام آمادگی کرده اند و ما را برای تهیه گزارش مبسوطی از این مناطق به اینجا اعزام کرده اند و پس از آن تمام موارد در نشستی به اطلاع ایشان می‌رسد و حتما تمهیداتی اتخاذ خواهد شد که مردم حداقل از نظر توانبخشی وضعیت بهتری داشته باشند.
 
همچنین در این بازدید  حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز گفت: بهزیستی بنابر وظایف ذاتی خود جزو اولین دستگاه‌هایی بود که پس از بحران زلزله غرب کشور وارد عمل شد.

وی با بیان اینکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کاستن ابعاد معلولیت‌ها و ناتوانی‌ها از جمله رسالت‌های مهم سازمان بهزیستی به شمار می‌رود، افزود: سازمان بهزیستی فعالیت خود را با کمک خیرین و بخش‌های غیر دولتی در مناطق زلزله زده آغاز کرده است.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: اداره بهزیستی مناطق زلزله زده جزو اولین ادارات بودند که کار خود را بلافاصله بعد از زلزله آغاز کرده و خدمات رسانی به جامعه هدف و دیگر آسیب دیدگان را انجام داد.

وی تاکید کرد: زمانی که بحران زلزله به پایان می‌رسد، بسیاری از دستگاه‌ها که در زمان بحران حضور داشتند، ممکن عرصه را خالی کنند، اما بخش اعظمی از کار بهزیستی تازه آغاز می‌شود.

نحوی نژاد از گسترش خدمات توانبخشی، کار درمانی، گفتار درمانی و خدمات ویزیت در منزل به افراد ضایعه نخاعی و دارای معلولیت در مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: تلاش ما این است با اقدامات ویزیت در منزل، میزان ایاب و ذهاب افراد آسیب دیده به مرکز درمانی کاهش پیدا کند.

وی از افتتاح مراکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در منطقه زلزله زده سرپلذهاب خبر داد و گفت: طبق رایزنی‌های انجام شده با انجمن فیزیوتراپی ایران و داوطلبان، تلاش می‌کنیم شرایط بهتری در منطقه ایجاد شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی با توجه به زیرساخت‌ها و امکانات موجود، چشم انداز روشنی در ارائه خدمات توانبخشی و فیزیوتراپی به جامعه هدف و افراد آسیب دیده دارد.

نظر شما