شناسهٔ خبر: 23036599 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ستاری در بازدید از اسنپ:

حذف واسطه‌ها مهم‌ترین ویژگی استارتاپ‌هایی مانند اسنپ است

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری ضمن بازدید از شرکت اسنپ اعلام کرد رشد استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌ساز ورود اقتصاد کشور به عرصه بین‌المللی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در بازدید از استارتاپ اسنپ، مهم‌ترین رسالت کسب و کارهای خلاق حوزه خدمات، بهبود و اصلاح فضای کسب و کار این حوزه و از میان برداشتن موانع و واسطه‌های ارائه خدمات مطلوب به مشتری دانست و افزود: کسب و کارهای نوآور و خلاق به واسطه رشد فزاینده و نوآوری‌های منحصربه فردی که دارند، زمینه را برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان فراهم می‌کنند.

ستاری، به توانمندی استارتاپ‌ها در متحول ساختن ساختارهای خدماتی پیشین و ارائه شکلی تازه از خدمات اشاره و عنوان کرد: حذف واسطه‌ها و ارتباط مستقیم با ارائه خدمات و قابلیت‌های جدید، مهم‌ترین ویژگی استارتاپ‌ها است که ساختارهای سنتی پیشین را دست‌خوش تحول و دگرگونی می‌سازد.‌ همچنین قیمت‌ها شکسته شده و دسترسی‌ها کاربران را بالاتر می‌برد.

چالش‌های فراروی جامعه استارتاپی

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، ساختارهای سنتی و تعارض‌های قانونی را از عمده‌ترین چالش‌های فراروی استارتاپ‌ها برشمرد و تصریح کرد: ماهیت استارتاپ‌ها خلق یک ایده یا خدمت تازه وسرعت بالا سرعت بالای رشد این نوع کسب و کارهاست به طوری که برخی از آنان در هفته رشد چندبرابری دارند، بر همین اساس، ایتدا این شرکت‌ها حرکت می‌کنند و سپس قانون وارد میدان می‌شود و طبیعی است در آغاز راه، ناهماهنگی‌هایی میان استارتاپ‌ها و ساختارهای قانونی به وجود بیاید که البته استارتاپ‌ها می‌بایست هم‌سو با قوانین حرکت کنند.

رئیس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، راه حل اساسی برای پذیرش کسب و کارهای خلاق از سوی جامعه را توسعه فرهنگ کارآفرینی و نوآوری عنوان کرد و افزود: رشد استارتاپ‌ها به خصوص در حوزه خدمات به واسطه رشد فزاینده و سرعت بالا نیازمند همخوانی و فرهنگ‌سازی جامعه برای پذیرش این کسب و کارها است.

وی با بیان این‌که مسیر فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها به مرور در حال هموار شدن است، ابراز کرد: جامعه دانش‌بنیان و استارتاپی کشور، چالش‌های روزهای نخست شکل‌گیری را پشت سر گذاشته است و اکنون این شرکت‌ها در جایگاهی قرار دارند که به خوبی از سوی جامعه پذیرفته شده‌اند.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، با بیان این‌که دولت می‌تواند با رفع موانع متعدد و ایجاد زیرساخت‌های لازم فضا را برای خلق نوآوری توسط کسب و کارهای این‌چنینی مناسب کند، ادامه داد: مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نقش دولت در کمک به شرکت‌های نوآور، ایجاد بستر مناسب برای فعالیت آنان است.

وی تصریح کرد: ورود دولت به این بازار مانع رشد فعالیت این شرکت‌ها می‌شود و بهتر است به جای اینکه به دنبال حمایت دولتی باشیم اجازه دهیم شرکت‌های استارت‌آپی کارشان را انجام دهند.

حرکت هم‌سو و هماهنگ استارتاپی‌ها زمینه‌ساز حل مشکلات

ستاری، با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری و دیگر نهادها در حل مشکلات شرکت‌های استارتاپی گفت: در حال حاضر مشکلات نسبت به دو سال گذشته به شدت قابل توجه‌ای کاهش پیدا کرده و دست کم چالش از بود و نبود استارت‌آ‍پ‌ها به چگونگی فعالیت آن‌ها رسیده است.

وی در ادامه با بیان این‌که بخشی از حل مشکلات شرکت‌های استارت‌آ‍پی با هم‌سویی و متحد شدن این شرکت‌ها با یکدیگر حل شدنی است، اظهار کرد: برخی از این مشکلات توسط خود همین کسب و کارها به وجود می‌آید یعنی این شرکت‌ها خودشان هم با خودشان متحد نیستند و در بازار رقابت به یکدیگر رحم نمی‌کنند.

حرکت دانشگاهیان در مسیر کسب و کارهای نوآور

ستاری، لزوم حرکت نسل دانشگاهی کشور در مسیر نوآوری و ایستادگی در برابر چالش‌های پیش رو را یادآور شد و افزود: نسل جوان و خلاقی که پایه‌گذار کسب و کارهای نوآور ایرانی هستند باید با قدرت و اعتماد به نفس در مسیر خلاقیت و نوآوری روبه‌جلو گام بردارند و با ارائه خدمات مطلوب ضمن ایجاد ارزش افزوده، رشد اقتصاد دانش‌بنیان و رشد تولید ناخالص داخلی را محقق کنند.

وی همچنین مهم‌ترین لازمه برای حرکت روان‌تر استارتاپ‌ها و حرکت دانشجویان به سوی شکل دادن این شرکت‌ها را تحقق زیست بوم کارآفرینی و نوآوری دانست و افزود: مهم‌ترین چالش کسب و کارهای نوآور، وام‌های دولتی نیست و تمامی نمونه‌های موفق استارتاپی بر مبنای نقش‌آفرینی بخش خصوصی در حمایت از این شرکت‌ها، ورود صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر به میدان و مساعد کردن فضای جامعه و دولت در راستای فعالیت شکل گرفته‌اند.

وجود زمینه برای حضور در بازارهای بین‌المللی

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری با بیان این‌که بسیاری از استارتاپ‌های ایرانی به حدی از بلوغ رسیده‌اند که رقیبی توانمند برای نمونه‌های خارجی به شمار می‌روند، اظهار کرد: اکنون زمینه‌ای مناسب فراهم شده است تا استارتاپ‌های کشورمان گستره فعالیت و دامنه ارائه خدمات‌ خود را از ایران فراتر ببرند و با تکیه به قابلیت‌های منحصر به‌فردی که دارند، در عرصه ایجاد ثروت، ارزش افزوده از محل نوآوری و کارآفرینی به موفقیت‌های تحول‌آفرین دست پیدا کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که نیاز عمومی جامعه و خواست مردم، هدایتگر مسیر حرکت استارتاپ‌ها است، افزود: کسب و کارهای نوپا که همواره جلوتر و با سرعتی بالاتر نسبت به ساختارهای پیشین حرکت می‌کنند، بر مبنای این خواست مردم شکل گرفته‌اند و بنابراین حضور استارتاپ‌های خارجی در عرصه رقابت نه تنها یک تهدید، بلکه می‌تواند فرصتی ارزشمند برای ارتقا و رونق بیش‌تر این کسب و کارها ایجاد کند.

ستاری، مهم‌ترین سرمایه کسب و کارهای موفق را اعتماد و اطمینان جامعه دانست و گفت: با ترویج فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و شناخت جامعه از فضای کسب و کارهای نوآور، درهای جدیدی به سوی شرکت‌ها گشوده خواهد شد و در این راه، نوآوری و اعتماد مردم به عنوان مهم‌ترین دارایی‌های این شرکت‌ها راه را برای ادامه حرکتشان هموار می‌کند.

بازدید و گفت‌وگو

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، از بخش‌های شرکت استارتاپی اسنپ که توسط جامعه جوان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشورمان فعالیت می‌کنند، دیدن کرد و در گفت‌وگو میان ستاری و فعالان این شرکت‌ فناور، مهم‌ترین چالش‌ها و راه‌کارهای توسعه کسب و کارهای نوآور مطرح شد.

بر اساس این گزارش در این بازدید و گفت و گو، مهدی فقیهی به عنوان دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری، محمد رازینی مدیرعامل و ژوبین علاقمند نایب رئیس هیات مدیره شرکت اسنپ، ستاری را همراهی کردند.

اسنپ و روزانه درخواست یک میلیون سفر

ژوبین علاقبند در بازدید معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری از این شرکت، با بیان اینکه اسنپ در حال حاضر بزرگ‌ترین شرکت فعال در بستر اینترنت در خاورمیانه است، گفت: اسنپ روزانه یک میلیون درخواست سفر دارد که دست کم ۸۰۰ هزار عدد از آنها موفق است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۳۰۰ هزار راننده در این سامانه مشغول به کار هستند و اسنپ ۸۵ درصد از سهم بازار سرویس‌های هوشمند را در ایران به خود اختصاص داده است. همچنین آمار سفرهای روزانه اسنپ در شیراز به ۶۵ هزار سفر و در تبریز به ۱۵ هزار می‌رسد. پس از تهران اما اصفهان بالاترین آمار را به خود اختصاص داده که به ۷۵ هزار سفر روزانه دست یافته است.

نایب رئیس هیات مدیره شرکت اسنپ قدم بعدی برای این سامانه را سفر اشتراکی بیان کرد و افزود: این هدف، کاربران را از مالکیت خودروی شخصی بی‌نیاز کرده و باعث کاهش آلودگی هوا در پایتخت می‌شود.

قابلیت‌های جدید اسنپ، بزودی اجرایی می‌شود

علاقبند  در پاسخ به پرسش که تاکنون چه راه‌کارهای امنیتی به سامانه این شرکت افزوده شده‌اند، گفت: یکی از اقدام‌های جدید اسنپ برای افزایش امنیت اطلاعات کابران این است که درحال حاضر کاربر و راننده، شماره‌های همدیگر را مشاهده می‌کنند اما طبق همکاری صورت گرفته با شرکت ایرانسل، بزودی از یکسری شماره‌های استاندارد، بین طرفین مکالمه صورت می‌گیرد و پس از پایان سفر، این شماره بصورت خودکار به استفاده کننده دیگر منتقل می‌شود. در حال حاضر شماره تماس راننده‌ها و مسافرین در شهر مشهد برای همدیگر پنهان شده و یک شماره تماس ثابت جایگزین آن شده است که این طرح به زودی در تهران نیز اجرا می‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: در اقدام دیگر شرکت، تمامی رانندگان اسنپ می‌بایست پروفایل خود را عکس‌دار کنند تا کاربران در کنار تطبیق شماره ماشین، تصویر پروفایل را هم با شخص مطابقت دهند

نایب رئیس هیات مدیره شرکت اسنپ در پایان گفت: آپدیت بعدی اسنپ همراه با سیستم احراز هویت تصویری برای رانندگان خواهد بود که در این حالت آنها باید قبل از شروع به کار، یک سلفی از خود بگیرند که با استفاده از هوش مصنوعی هویت راننده را با تصاویری که از او در سامانه ثبت شده مطابقت می‌دهد. این اقدام برای این است که فقط راننده‌ای که ثبت نام کرده، بتواند کاربران را در سطح شهر جابه‌جا کند.

نظر شما