شناسهٔ خبر: 23031484 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

آینده کودکانمان را با بیمه بسازیم

یادداشت وارده: محمدابراهیم تحسیری مدیر عامل بیمه معلم

صاحب‌خبر -

 اگر بخواهیم تاریخچه ورود بیمه به بخش خدمات کشورمان را بررسی کنیم ، بیمه درسال ۱۲۹۸ توسط روسیه به ایران وارد شد، اما این خدمات بیشتر درحوزه حمل و نقل بود. بیمه به شکل متعارف آن در سال ۱۳۱۴ با تاسیس بیمه ایران درکشور اجرا شد و تا امروز ادامه دارد. هرچند صنعت بیمه طی هشتاد و چند سال گذشته فراز و فرودهای زیادی داشته است اما توانسته با وجود ناملایمات اقتصادی، اجتماعی و گاه سیاسی از دوره گذار عبور کرده و درارایه خدمات و سرویس دهی به ثبات برسد. بیمه روزهای سخت و پرچالشی را پشت سرگذاشته است، به عنوان مثال ۱۰ سال بیمه‌های عمر بایکوت شدند و به خاطر ابهاماتی درباره ربوی بودن آن از سبد خرید مردم کنار گذاشته شدند تا عاقبت با فتوای بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ایران فروش آن باردیگر از سرگرفته شد.

من سال‌ها درشرکت‌های دیگر بیمه، زمان بیشتری را به مسایل مالی بیمه گری پرداختم تا اینکه برای مدیریت بیمه معلم به این شرکت خوب و پرپتانسیل آمدم. بیمه معلم سهامداران شریف و کارکنان و نمایندگان پرتلاشی دارد. تجربیات خود را درکنار گفته‌ها و خواسته‌های دوستان و بیمه گذارانی که دیده بودم و طی این سال‌ها پای صحبت‌هایشان نشسته بودم، گذاشتم و این سوال که چرا بیمه با وجود خدماتی که می‌دهد  و خسارات قابل توجهی که پرداخت می‌کند ، برای مردم محبوب نیست؟ بخشی از پاسخ‌ها مربوط به نداشتن اطلاعات هموطنان از مزایای محصولات بیمه‌ای بود. بخشی به خاطر تجربیات گروهی از زیان دیدگان که متاسفانه خاطره خوبی از گرفتن خسارت نداشتند، بود. بخشی به خاطر نبود دانش روز بازاریابی در شبکه فروش، بخشی مشکلات اقتصادی که موجب شد بیمه در سبد خانوار نباشد و خیلی دلایل دیگر که درنهایت سالیان سال به اشتباه گفته شد «بیمه یک کالای لوکس است و جایی در سبد مایحتاج خانوار ندارد».

اما تجربیات افراد در بروز حوادث تلخ نشان داد که بیمه نه تنها کالای لوکس نیست بلکه از آنجا که حادثه خبر نمی‌کند جزو ضروریات زندگی ماشینی امروز است و آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد دردنیا فردی بدون بیمه زندگی و کار نمی‌کند. هیچ فعالیتی بدون بیمه انجام نمی‌پذیرد و بودجه خرید بیمه در تمام هزینه‌ها گنجانده شده است. از این رو در بیمه معلم تمرکز را روی توسعه فرهنگ بیمه از طریق ارائه طرح‌های نوین بیمه‌ای متناسب با نیازهای جامعه قرار دادیم که به چند نمونه اشاره می‌کنم :  موضوع بازنشستگی برای افراد قرار است آرامشی بعد از ۳۰ سال خدمت به ارمغان بیاورد اما چالش‌های زندگی و مسائل مالی آنها دوران خوش بازنشستگی را به دورانی پر دغدغه تبدیل کرده است. فردی که در زمان اشتغال حقوق و مزایا دارد بعد از دوره پایان خدمت حقوق و مزایایش حتی از نصف هم کمتر می‌شود. تراز زندگی که سال‌ها با یک عدد بسته می‌شد یکباره منفی می‌شود. برای جبران آن طرح بیمه مکمل بازنشستگی دربیمه معلم طراحی و به بازار عرضه شد.

این بیمه نامه یکی از زیر مجموعه‌های بیمه‌های عمراست که افراد بعد از دوران بازنشستگی بیمه‌ای مکمل دارند. این بیمه نامه همانقدر کارایی دارد که بیمه‌های مکمل درمان دارند و افراد در کنار دریافت حقوق بازنشستگی ، حقوق مکمل دیگری به صورت مستمری از بیمه معلم دریافت می‌کنند. هرچند این بیمه نامه خوب بود و مورد استقبال عمومی‌هم تا جایی که توان اطلاع رسانی داشتیم، قرار گرفت. اما مکمل بازنشستگی برای دوره‌ای از زندگی است که فرهنگ برخورد افراد با بیمه شکل گرفته است. بنابراین باید برای توسعه فرهنگ بیمه به سال‌ها قبل برمی‌گشتیم سال‌هایی که انسان تشنه یادگیری است و هر روز چیزتازه ای یاد می‌گیرد. شخصیت او شکل می‌گیرد و برای آینده اش برنامه ریزی می‌کند. این بار به مرحله بدو تولد رفتیم و طرح هستان را به بازار عرضه کردیم. هستان برای نوزادان از بدو تولد تا قبل از هفت سالگی طراحی شده است و جنبه پس‌اندازی دارد. درابتدای عرضه طرح، شرکت بیمه معلم برای تشویق خانواده‌ها  پس از صدور بیمه‌نامه و دریافت حق‌ بیمه، معادل یک ماه از حق‌بیمه سال اول بیمه ‌نامه را به عنوان هدیه در قالب بن کارت به بیمه گذار پرداخت کرد.

به دنبال آن اتاق فکری در بیمه معلم تشکیل و کار بررسی و شناسایی نیازهای کودکان آغاز شد. کودکان به چه چیزهایی علاقه دارند و چگونه با خدمات بیمه آشنا می‌شوند. بعد از آن شوق کودکان به بازی را مورد توجه قرار داده و در زمانی که اینترنت با وجودتمام مزایایی که دارد برای کودکان کم سن و سال یک تهدید محسوب می‌شد به فکر طراحی بازی‌های کامپیوتری با موضوع بیمه افتادیم. بازی که در عین سرگرمی ‌به کودک بیاموزد برای جبران نیازها و توسعه فعالیت‌های خود می‌توان از انواع خدمات بیمه بهره‌مند شد. بازی کارخانه رویایی طراحی شد و به سرعت جای خود را دربین بازی‌های رایانه‌ای باز کرد و در بخش‌های بین‌المللی جوایزی را هم برد. امروز بیمه معلم، حوادث دانش آموزی را تحت پوشش دارد و با تمام  وجود آرزو می‌کند زمانی برای استفاده از آن نیاید و دانش‌آموزان عزیز ما در امنیت و آسایش تحصیل کنند اما دردوران تلخ حوادث، بیمه معلم در کنار فرهنگیان عزیز و دانش‌آموزان است.

زمانی که کودکان دلبند مدرسه شین‌آباد دچار سوختگی شدند بیمه معلم درکنار آنها بود و برای آینده آنها نیز بیمه نامه عمر و سرمایه‌گذاری هدیه داد تا ضمن آشنایی با بیمه، آینده‌ای پرامید پیش روی آنها باشد. امروز نیز در حادثه تلخ زلزله مناطق غربی کشور با نهایت همدلی و همدردی تیم‌های اعزامی ‌ارزیاب خسارت به‌سرعت به محل اعزام و ضمن اهدا بسته‌های حمایتی به این عزیزان فرآیند پرداخت خسارت را آغاز تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن خسارات پرداخت و  دغدغه‌های اقتصادی این عزیزان رفع شود. به امیدی روزی که ایرانیان با فرهنگ ترین مردم دنیا دراستفاده از خدمات بیمه باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما