شناسهٔ خبر: 23031279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

در حالي سازمان بنادر و دريانوردي کشور از کاهش 75 درصدي تخليه و بارگيري کالا در بندر بوشهر خبر مي دهد که علت اصلي اين امر عملي نشده طرح هاي توسعه اي است

قفل وعده هاي مسئولان بر دروازه قطب اقتصاد مازندران

روزنامه جوان

بيش از 7 دهه از فعاليت بندر نوشهر به عنوان قطب اقتصادي غرب مازندران و دروازه اصلي واردات و صادرات کالا از خطه شمال کشور مي گذرد. بندري که با داشتن ويژگي هايي چون نزديکي به پايتخت و مراکز مهم صنعتي به عنوان موتور محرکه فعاليت هاي درامدزايي مطرح بوده است...

صاحب‌خبر -
نويسنده: مريم احمدي
 
  با اين وجود طي سالهاي اخير به دليل ضعف زيرساخت ها فعاليت اين بندر رو به نزول رفته تا انجا که بنا به امار سازمان بنادر و دريانوردي کشور در ماه هاي اخير سال جاري تخليه و بارگيري کالا در بندر بوشهر با افت 75 درصدي روبرو بوده است! اين در حالي است که طي سالهاي اخير طرح هاي توسعه اي اين بندر بنا به دلايل نامعلومي مسکوت مانده است.
 
***

با بهره برداري از بندر نوشهر در سال ۱۳۱۸ ، اين منطقه به یکی از مهمترین بنادر اقتصادی و تجاری ایران و دروازه اصلي مبادله کالا در کشور تبديل شد. نزديکي اين بندر به مهمترين مراکز توليدي و صنعتي در استان تهران، سمنان، خراسان و مرکزي ، همچنين وجود فرودگاه جهت پروازهاي داخلي درفاصله دو کيلومتري بندر و کوتاهي مسير دريايي از اين بندر به کشورهاي اروپايي و آسياي ميانه از جمله مزايايي بود که سال به سال فعاليت اين بندر را رونق مي بخشيد. با اين وجود طي سالهاي اخير به دليل عدم توجه به توسعه زيرساخت هاي اين بندر همپاي حجم تبالات تجاري و اقتصادي با کشورهاي همسايه سبب شد فعاليت اين بندر با افت قابل توجهي روبرو شود. تا آنجا که بنا به آمار سازمان بنادر و دريانوردي کشور ميزان تخليه و بارگيري کالا در بندر نوشهر در ماه هاي اخيرسال جاري با کاهش 75 درصدي روبرو بوده است! رقمي که مي تواند زنگ هشداري براي بي رونقي مهمترين بندر خطه شمالي کشور و کاهش رشد اقتصادي استان هاي همجوار را به صدا درآورد. اين در حالي است که طي سالهاي اخير گزارشات فراواني در خصوص رفع برخي نواقص زيرساختي و تلاش براي ارتقاي سطح مبادلات تجاري در اين بندر منتشر شده و مسئولان اخيرا بارها به طرح هاي توسعه اي اين بندر اشاره کرده اند! طرح هايي که گويا در حد حرف و تاکيدات بي اثر باقي مانده است .

فرصت هاي طلايي، تنها در حد تاکيد !

با وجود اينکه طي دهه هاي اخير بندر نوشهر با رغم تمام محدوديت ها توانسته در اقتصاد ملی و منطقه‌ای نقش موثري را ايفا کند اما بالا بودن هزينه هاي تمام شده حمل کالا از نوشهر، نبود پايانه هاي مناسب، مشکلات مربوط به تردد کشتی‌ها به بندر نوشهر و ده ها مشکل ديگرسبب کاهش چشمگير تخلیه و بارگیری کالا در بندر نوشهر در سال جاری شده است. آن هم در شرايطي که بیش از ۷۲ درصد اقتصاد شهر نوشهر به وجود بندر وابسته است! ضمن اينکه بحث رونق گردشگري دريايي به عنوان يک طرح اقتصادي درامدزا دراين منطقه نيز که ارتباط مستقيمي با توسعه زيرساخت هاي بندر مزکور دارد، همچنان معلق مانده است. با اين وجود

همچنان جز اظهارات تبليغاتي و شعارگونه واکنشي از سوي مسئولان مربوطه مشاهده نمي شود. در حالي که از ابتداي سال جاري بارها جلسات مختلفي براي بررسي مشکلات بندر نوشهر برگزار شده و سازمان ها و ادارات مختلفي چون

سازمان بنادر و دریانوردی، اداره راهداری و حمل و نقل و ... براي رفع کاستي هاي اين بندر در اسرع وقت اعلام امادگي کرده اند عملا هيچ اقدامي تاکنون انجام نشده است. ضمن اينکه طي روزهاي اخير مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اينکه همجواری و اتصال با کشورهای خزری از مزیت های مهم بنرد نوشهر است که باید مورد توجه قرار گیرد بر احياي بندر و ايجاد زيرساخت ها در بندر نوشهر تاکيد کرد !

در کنار تمام طرح هايي که به منظور افزايش حجم مبادلات تجاري در بندر نوشهر کليد خورده است، بحث ایجاد گردشگری دریایی در خزر به عنوان يک راهکاري جدي براي تحول اقتصادي بندر نوشهر اعلام شده است .طرحي که حالا در پس نبود امکانات در بنادر حشايه درياي خزر از جمله نوشهر مسکوت مانده است .

بنا به گفته مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حالي که در شرايط فعلي بنادر شمال کشور باید از حالت خدماتی و تجاری خارج شوند ودر گردشگری دریایی فعالیت کنند اما بنادر نوشهر، ‌ترکمن، ‌امیرآباد، انزلی، فریدونکنار، بندرگز و آستارا که جزو بنادر مهم ایران در حاشیه دریای خزر هستند ازامکانات و زيرساخت ها تا حدي بي بهره اند که نمي توانند در اين خصوص حرفي براي گفتن داشته باشند. محمد راستاد در اين خصوص به ایجاد پایانه مشترک صادرات مواد غذایی و مسافری با سرمایه گذاری حدود 78 میلیون یورویی توسط بخش خصوصی در بندر نوشهر اشاره کرد و گفت:‌ سرمایه گذار این طرح قصد دارد در حوزه صادرات و مسافرتی از کشتی باری و مسافری تندرو در آبهای دریای خزر استفاده کند .

منطقه آزاد تجاری و گردشگری نوشهر به کما رفت

در کنار تمام اقداماتي که انتظار مي رفت براي رونق بندر نوشهر در شرايط نامطلوب اقتصادي فعلي انجام شود بحث تبدیل منطقه ویژه اقتصادی شهرستان نوشهر به منطقه آزاد تجاری و گردشگری به عنوان يکي از مطالبات ديرينه ساکنان اين شهر بندري است که به رغم گذشت بيش از يک دهه نه تنها وارد فاز اجرايي نشده بلکه گويا در ميان برنامه ها و تاکيدات اخير مسئولان هم جايي ندارد !

در حالي که با روي کار امدن دولت يازدهم زمزمه هايي از تشکیل منطقه آزاد تجاری و گردشگری غرب مازندران به منظور ایجاد تحول در بندرنوشهر منتشر شد اما ظرف دو سه سال اخير کوچکترين خبري دراين خصوص منتشر نشده است. ناگفته نماند که زمان روي کار امدن دولت مذکور به صراحت اعلام شد که

برای بررسی قابلیت بندر یکصد ساله منطقه تفریحی توریستی نوشهر به منطقه آزاد تجاری تیم کارشناسی از سوی جوانان نخبه استان تشکیل شده و پس از تاييد تحقيقات بلافاصله گام هاي نخستين اين طرح اغاز مي شود.


نظر شما