شناسهٔ خبر: 23029893 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

اسناد جدید از شیوع گسترده فساد در خاندان حاکم عربستان

افشای اسناد جدیدی توسط یک سایت قطری، شیوع گسترده فساد در دستگاه حاکم عربستان را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه خبری الشرق قطر، اسناد منتشر شده توسط وزارت خارجه عربستان میزان پارتیبازی و شیوع فساد در ارکان رژیم سعودی که منافع این کشور را به منافع شخصی خود تبدیل کرده‌اند، نشان می‌دهد، تا جایی که می‌توان گفت: کمپینی که محمد بن سلمان امروز علیه فساد به راه انداخته، برای مبارزه با فساد نیست، بلکه چشم طمع او به ثروت‌های عربستان است.

اسنادی که روزنامه الشرق قطر از آن پرده برداشته، از شیوع گسترده پارتی‌بازی در محافل نظام سعودی حکایت می‌کند، به‌گونه‌ای که خواسته‌های شاهزادگان، افراد با نفوذ و اطرافیانآن‌ها به‌طور کامل برآورده می‌شود و این در حالی است که شهروند عادی عربستان از کمترین حد حقوق و خدمات ضروری که هر نظامی در جهان به اتباع خود ارائه می‌کند، برخوردار نیست.

سرپوش گذاشتن بر تخلفات افراد با نفوذ
بسیاری از شاهزادگان مرد و زن عربستانی از پرداخت وثیقه و صورتحساب به صاحبان هتل‌ها، مراکز خرید یا شرکت‌های لیموزین و ... خودداری می‌کنند به‌گونه‌ای که سفارت‌های سعودی در خارج مسئولیت این پرداخت‌ها را به منظور مختومه شدن پرونده‌هایی که در این کشور‌ها علیه شاهزادگان باز شده است، بر عهده می‌گیرند.

در مطبوعات غربی، داستان‌های زیادی درباره اشخاص صاحب نفوذ عربستان و همسر آن‌ها به چشم می‌خورد.

به عنوان مثال یک شاهزاده زن سعودی هنگام خرید لباس زیر در پاریس، صورتحساب خود را به فروشنده پرداخت نکرده و سفارت عربستان در پاریس این صورتحساب را پرداخت کرده است. همچنین گفته شده که سفارت عربستان در پاریس، هزینه هتل‌های شاهزداگان و اطرافیان آن‌ها را پرداخت کرده‌اند تا شکایتی علیه آن‌ها در فرانسه صورت نگیرد.

در حالی که افراد صاحب‌نفوذ عربستان پارتی بازی می‌کنند، شهروند عربستانی بهای مشکلات اقتصادی ناشی از سیاست‌های اقتصادی رژیم سعودی، پایین آمدن بهای نفت و جنگ‌های نظامی را پرداخت می‌کند.

شهروند عربستانی در حالی با فشارهای ناشی از قطع یارانه و مالیات‌های دردناک روبه رو است که ناگهان اخبار خرید ۲۰ میلیون دلاری یک شاهزاده سعودی از پاریس و خرید یک آپارتمان در فرانسه به مبلغ ۳۰ میلیون دلار توسط یکی از شاهزاده زن سعودی را می‌شنود.

سفارتخانه‌های عربستان دفاتر ارائه خدمات خصوصی
سفارت‌خانه‌های عربستان در خارج به دفاتر ارائه خدمات خصوصی به صاحب نفوذان، خاندان حاکم و نزدیکان آن‌ها تبدیل شده است و این در حالی است که این سفارتخانه‌ها باید به حفاظت از منافع کشور و منافع اتباع عربستانی در دیگر کشور‌ها بر اساس چارچوبی که قوانین بین‌المللی تعیین کرده است و به تقویت روابط دوستانه با کشورهای بیگانه بپردازند. اما ملاحظه می‌شود که سفیر عربستان و کارکنان سفارت در کشورهای مختلف دنیا، برای پذیرایی از صاحب نفوذان و ارائه خدمات اختصاصی به آن‌ها در آمادگی کامل به سر می‌برند.

با نگاهی گذرا به گزارش نیم سالانه فعالیت سفارت عربستان در برلین در سال ۲۰۱۲ میلادی، بدون رنج زیادی می‌توان به این حقیقت پی برد که این سفارتخانه و کارکنان آن فقط دفتری به منظور ارائه خدمات اختصاصی به افراد صاحب نفوذ و انجام کارهای شخصی آن‌ها هستند.

در یکی از اسناد منتشر شده آمده است که سفارت عربستان در قاهره در یکی از شب‌ها برای پیگیری تماس تلفنی یکی از شاهزادگان به حالت آماده باش درآمده است. ماجرا از این قرار بود که این شاهزاده هنگام بازگشت به هتل توسط برخی از شهروندان مصری و سعودی مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرد و به همین خاطر طی تماس با کشورش خواستار تنبیه این افراد می‌شود.

حمایت از صاحب نفوذان مجرم
تلگراف‌های رد و بدل شده بین سفارت عربستان در لندن و وزارت خارجه عربستان در ریاض درباره موضوع شاهزاده‌ای که معاون خود را در هتلی در لندن به قتل رساند، برجسته‌ترین نمونه دخالت دولت سعودی و نهادهای آن در کمک به صاحب نفوذان مجرم را نشان می‌دهد.

اسناد منتشر شده نشان می‌دهد که رژیم سعودی مبالغ مالی هنگفتی برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت پرداخت کرد و هر آنچه را که برای مختومه کردن این پرونده و مخفی نگاه داشتن جزئیات آن از چشم رسانه‌ها و افکار عمومی نیاز بود فراهم کرد.

یک گزارش اطلاعاتی انگلستان میزان رشوه‌هایی را که نظام سعودی برای سرپوش گذاشتن بر این جنایت پرداخته، بیش از پنجاه میلیون دلار اعلام می‌کند.

بر اساس سندهای منتشر شده، سفارت عربستان در ابتدا تمام تلاش خود را به کار بست تا دستگاه قضایی انگلیس را به آزادی این شاهزاده به قید ضمانت متقاعد کند، اما قاضی پرونده هیچ کدام از وثیقه‌ها و دفاعیه‌هایی را که هیئت دفاع این شاهزاده مطرح کردند، نپذیرفت و با آزادی او موافقت نکرد و در نتیجه تلاش‌های این سفارتخانه این بار به ثمر ننشست.

نظام سعودی که تمام تلاش‌هایش در همه سطوح برای آزادی این شاهزاده به شکست انجامید، قراردادی با وزارت دادگستری انگلیس به امضا رساند که بر اساس این قرارداد زندانیانی که در دو کشور محکوم شده‌اند، ادامه حبس خود را در کشورهای خود می‌گذرانند و بدین ترتیب این شاهزاده سعودی که در انگلستان به حبس ابد محکوم شده بود، به کشورش بازگشت و در آنجا آزاد شد.
 
اسناد جدید از شیوع گسترده فساد در خاندان حاکم عربستان 

 
اسناد جدید از شیوع گسترده فساد در خاندان حاکم عربستان 
اسناد جدید از شیوع گسترده فساد در خاندان حاکم عربستان 
اسناد جدید از شیوع گسترده فساد در خاندان حاکم عربستان 

نظر شما