شناسهٔ خبر: 23028815 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

یک پزشک یا یک مهندس هم می‌تواند رنگ و بوی قرآنی به کارهای خود ببخشد

کانون خبرنگاران نبأ: محمدامین قاسمی‌نیا، حافظ کل قرآن کریم گفت: فعالیت قرآنی و قرآنی بودن تنها به معنای حافظ و قاری قرآن بودن نیست، بلکه یک پزشک یا یک مهندس هم می‌تواند رنگ و بوی قرآنی به کارهای خویش ببخشد که تنها لازمه آن انس با این کتاب آسمانی است.

صاحب‌خبر -

محمد‌امین قاسمی‌نیا، حافظ کل قرآن کریم، متولد 1373 و دانشجوی ترم 7 دکتری رشته علوم قرآن و حدیث دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ درباره ورود به عرصه فعالیت‌های قرآنی، گفت: بعد از اینکه تحصیلاتم در پایه سوم راهنمایی را به پایان رساندم در دوره تخصصی حفظ یک ساله قرآن کریم شرکت کردم؛ یعنی از سن 14 سالگی حفظ را شروع و در 15 سالگی آن را به پایان رساندم.
وی با بیان اینکه روزانه یک صفحه و نیم به همراه ترجمه و تفسیر حفظ می‌کردم و روزانه یک دهم از کل محفوظات را هم مرور داشتم، افزود: روش حفظ به این صورت بود که آیات را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم می‌کردم؛ هر بخش را حفظ و پس از پایان هر بخش، کل مقداری که در آن روز حفظ کرده بودم را مرور می‌کردم، همین روش را ادامه می‌دادم تا میزانی که برای یک روز تعیین شده بود.
این حافظ قرآن با اشاره به تأثیر حفظ قرآن در زندگی شخصی خود، عنوان کرد: هر کسی می‌داند که قرآن کتاب الهی مسلمانان، کتابی است که راه و روش درست زندگی را به انسان می‌آموزد. همان‌طور که هر سازنده‌ای یک کتابچه راهنمای استفاده را همراه محصولش ارائه می‌کند، قرآن نیز راهنمای استفاده انسان است و انسان برای اینکه یک زندگی درست و سالم داشته باشد باید بر طبق آن عمل کند.
وی ادامه داد: مسلماً اولین قدم برای عمل بر آموزه‌های این کتاب آسمانی، یاد گرفتن آنهاست که بهترین راه برای فراگرفتن این آموزه‌ها حفظ قرآن کریم است. کسی که آیات قرآن را حفظ باشد در مواضع مختلف زندگی، هر بار که با مسئله‌ای روبه‌رو شود یک یا چند آیه قرآن را به یاد می‌آورد و همین مسئله تصمیم‌گیری را برای حافظ قرآن بسیار آسان‌تر می‌کند. در کنار بقیه فواید معنوی که در این مسیر به‌دست آوردم، فواید مادی زیادی نیز از قبیل قدرت حافظه، جایگاه اجتماعی بسیار بالا و... از جمله مواردی هستند که از این کتاب مبارک به بنده رسید.
قاسمی‌‌نیا عنوان کرد: بعد از اینکه دوره حفظ خود را به پایان رساندم، در کنکور کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن و حدیث شرکت کردم. حافظان قرآن می‌توانند در این کنکور شرکت کرده و در صورت کسب امتیاز لازم و بعد از امتحان حفظ کل مدرک کارشناسی دریافت کنند. بعد از کسب امتیاز لازم و قبولی در امتحان حفظ کل قرآن کریم موفق به اخذ مدرک کارشناسی در سن 16 سالگی شدم. سال بعد دوباره در آزمون ارشد برای ورود به دانشگاه شرکت کردم، با استفاده از کتب مخصوص و بهره‌گیری از محضر اساتید عالمی همچون دکتر محمدرضا شاهرودی(عضو هیئت علمی دانشگاه تهران) و با توجه به اینکه حافظه‌ام در طول حفظ قرآن بسیار تقویت شده بود، توانستم در سن 17 سالگی با رتبه 17 در مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه تهران پذیرفته شوم که به مدت دو سال در محضر اساتید این دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد را به پایان رساندم. در سن 19 سالگی در کنکور دکتری شرکت کردم و با کسب رتبه 30 در دانشگاه تربیت مدرس مشغول به تحصیل در دوره دکتری شدم و این دوره ان‌شاء‌الله تا یک سال دیگر نیز ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به انجام دیگر فعالیت‌ها در كنار حفظ قرآن، گفت: در زمانی که مشغول به حفظ قرآن بودم و در مراحل بعدی، فعالیت‌های مفید دیگری که از قبل داشتم را رها نکردم و آنها را هم ادامه دادم. از جمله این فعالیت‌ها می‌توانم به ورزش حرفه‌ای پاركور، فراگیری زبان انگلیسی و عربی و تسلط و سخنرانی به این دو زبان و نیز برنامه‌نویسی کامپیوتر، موبایل، طراحی سایت و... اشاره کنم.
قاسمی‌نیا در توصیه به علاقه‌مندان به حفظ قرآن کریم، اظهار کرد: نه تنها به علاقه‌مندان، بلکه به همه توصیه می‌کنم که قرآن را در زندگی‌شان وارد کنند. فعالیت قرآنی و قرآنی بودن تنها به معنای حافظ و قاری قرآن بودن نیست، بلکه یک پزشک یا یک مهندس هم می‌تواند رنگ و بوی قرآنی به کارهای خویش ببخشد و قرآن را در فعالیت‌های خود نیز وارد کند که تنها لازمه‌ آن انس با این کتاب آسمانی است. البته تأکید می‌کنم که مبارک‌ترین کاری که هر انسانی در طول زندگی‌اش می‌تواند انجام دهد پرداختن به قرآن و تحصیل قرآنی است.
وی با بیان اینکه موفقیت و احترامی که در دیگر مراحل زندگی‌ام داشته‌ام را همگی مدیون قرآن کریم هستم، گفت: حفظ قرآن باعث شد از نظر تحصیلی حداقل 9 سال جلوتر از همسن و سال‌های خودم باشم. بنا به فرموده خود قرآن، هر کسی که کار خیری انجام دهد، خداوند 10 برابر آن را برای او انجام می‌دهد، پس اصلاً نمی‌توان تصور کرد که کسی در مسیر قرآن به پیشرفت نرسد، چراکه پرداختن به قرآن اولین مثال برای کارهای خیر است.
زهرا فودازی

نظر شما