شناسهٔ خبر: 23027876 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

سردبیر رأی‌الیوم:

ائتلاف شیعه و سنی در دفاع از قدس آمریکا را برآشفته کرد

سردبیر روزنامه رأی‌الیوم در مطلبی نوشت: اعلام همبستگی اجلاس سران کشورهای اسلامی در دفاع از قدس، نماینده آمریکا در سازمان ملل را به طرح دوباره ادعاهای واهی علیه ایران واداشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا، «عبد الباری عطوان»، نویسنده سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» با انتشار یادداشتی با عنوان « سه دلیل هجمه تحریک آمیز آمریکا علیه ایران، چه چیزی آمریکا را از موشک حوثی‌ها عصبانی کرده است»، تاکید کرد، نمایش تبلیغاتی و واهی آمریکایی‌ها درباره ارسال تسلیحات و موشک‌های ایرانی به انصار الله یمن در راستای منحرف کردن نگاه‌ها به اجلاس استانبول و ائتلاف شیعه و سنی در دفاع از قدس شریف است.

در این یادداشت آمده است: پاسخ آمریکا به اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که روز چهارشنبه به دعوت رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه برای مقابله با فرمان تحریک آمیز دونالد ترامپ، یهودی سازی قدس اشغالی خیلی فوری و حتی سریع‌تر از حد انتظار بود، نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: پس از تصمیم ما درباره قدس آسمان به زمین نیامده و ما بدون هیچ تعللی پیش می‌رویم.

عطوان تاکید کرد: هیلی که در نژادپرستی و خصومتش با کشورهای عربی و مسلمانان از ترامپ هم سبقت گرفته است موج تشدید تنش علیه ایران و همراه کردن دیگر کشورها با آمریکا در این زمینه را به راه انداخته که هیچ دلیلی غیر  فتنه انگیزی و فراهم کردن زمینه جنگ طائفه‌ای که منطقه را به آتش بکشد برای آن وجود ندارد تا مابقی پول شیخ نشین‌ها را به جیب زده و نفت انبار شده آنها را برای چند دهه آتی ذخیره کند.

به نوشته رای الیوم، نماینده آمریکا گفت: آمریکا شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد موشکی که به فرودگاه ریاض پرتاب شد ایرانی بوده است؛ وی افزود: رفتار ایران در منطقه بدتر شده و آتش درگیری‌ها در منطقه را شعله‌ور می‌کند.

نویسنده تاکید کرد: هدف اصلی از بیان این اظهارات تحریک آمیز انحراف افکار عمومی عربی و اسلامی از جنایت آمریکا در قدس اشغالی و طرفداری کامل از رژیم صهیونیستی و سیاست‌های آن در توسل به زور برای تحمیل یک واقعیت است.

وی افزود: در یمن جنگی بی امان از قریب به سه سال پیش تاکنون جریان دارد که ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان در آن هزاران تن مهمات، موشک و هواپیماهای مدرن را که با صدها میلیارد دلار از آمریکا خریداری کرده بکارگرفته است و طبیعی است که طرف دیگر به هر منبعی برای تامین سلاح و دفاع از خود پناه بیاورد، خواه موافق یا مخالف باشیم.

رای الیوم آورده است: خشم آمریکا که هیلی مامور ابراز آن بوده و تمرکز آمریکا بر موشک حوثی‌ها که فرودگاه ملک خالد در شمال شهر ریاض را هدف گرفت به چند دلیل بازمی‌گردد:

نخست اینکه اجلاس استانبول که بیش از 57 رهبر و وزیر خارجه در آن حضور داشتند بر وحدت اسلامی و تمایل برای مقابله با جانبداری کامل آمریکا از رژیم صهیونیستی  و دفاع از مقدسات اسلامی و مسیحی بیت المقدس تاکید داشت.

دوم اینکه ائتلافی سنی-شیعی ماورای طوائف و مذاهب در نتیجه همبستگی بی سابقه بین رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه با حسن روحانی، همتای ایرانی آن شکل گرفته است، این ائتلاف نقشه آمریکا را از بین می‌برد که به دنبال به راه انداختن جنگ شیعه و سنی یا کشاندن عرب‌های سنی بخصوص شیخ نشین‌ها به این جنگ در کنار آمریکاست.

سوم اینکه موشک بالستیک حوثی‌ها که به هدف خود رسید، در باند  فرودگاه بین المللی ریاض فرود آورد و موجب توقف پروازها و حالتی از ترس و وحشت شد نشانه ناکامی سامانه پدافند هوایی پاتریوت آمریکا در رهگیری آن است، مساله‌ای که ضربه‌ای ویرانگر به صنعت نظامی آمریکاست بخصوص که هفت موشک پاتریوت که هر کدام سه میلیون دلار هزینه دارد برای رهگیری آن موشک که چند هزار دلار هزینه داشته شلیک شده و نتوانسته هدف خود را سرنگون کند(بنا به آنچه در گزارش ویژه روزنامه نیویورک تایمز آمده است).

ایران این اتهام آمریکا را رد کرده و آن را تحریک آمیز و غیر مسؤولانه خواند که هیچ پایه و اساسی ندارد و شواهدی که هیلی از آن سخن می‌گوید جعلی و ساختگی است.

عطوان نوشت: ما گمان نمی‌‍کنیم که تکذیب اتهام آمریکا از سوی ایران هیچ بازتابی داشته باشد و ما را به یاد تکذیبیه عراق در زمان رژیم صدام حسین به وجود هر گونه سلاح کشتار جمعی در زرادخانه این کشور می اندازد و بقیه داستان هم که مشخص است.

رای الیوم آورده است: دولت کنونی آمریکا به شکست بزرگی هم در داخل این کشور و هم بیرون آن مبتلا شده است در داخل آمریکا متحد ترامپ کرسی جمهوری خواهان را در انتخابات ایالت آلاباما از دست داده است و در بیرون آمریکا، متحدان اروپایی واشنگتن خود را از تصمیم ترامپ درباره یهودی سازی قدس کنار کشیدند و کره شمالی هم که خود را یک کشور هسته ای بالستیک معرفی و تهدید کرد در صورتی که در معرض هر تجاوزی قرار گیرد عمق آمریکا را موشک باران می‌کند.

عطوان افزود: ترامپ بر طبل جنگ علیه کشوری اسلامی می‌کوبد آن هم بر اساس اغراضی نژادپرستانه و می‌خواهد متحدانش از بین کشورهای اسلامی حاشیه خلیج فارس در نوک پیکان حمله آن باشند تا هزینه جنگ را از محل خزانه‌های آنها تامین کند هیلی به وضوح از تلاش کشورش برای تشکیل ائتلافی بین المللی برای مقابله با خطر ایران سخن می‌گوید و در اینجا تراژدی بزرگی پنهان است.

آمریکا هیچ چیزی از این جنگ عایدش نمی‌شود اما مطمئنا مسلمانان و بخصوص کشورهای عربی در کنار متحد جدید صهیونیستی آنها هیزم و قربانیان آتش هر جنگی می شوند.

یکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل شب گذشته با حضور در برابر آهن‌پاره‌هایی که گفته می‌شود لاشه موشک‌های ایرانی است، مدعی ارسال تسلیحات ایرانی برای انقلابیون یمن شد و گفت که «دیگر نمی‌توان اجازه ادامه این رفتار غیرقانونی را به ایران داد.»

عربستان سعودی دقایقی بعد از اظهارات ضد ایرانی نماینده آمریکا در سازمان ملل و اتهام‌های بی‌اساس وی علیه ایران، از این شوی تبلیغاتی آمریکا استقبال کرد./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: فارس

برچسب‌ها:

نظر شما