شناسهٔ خبر: 23027697 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

عربستان بخش های حساسی از مصاحبه وزیر صهیونیستی با روزنامه ایلاف را حذف کرد

تهران- ایرنا- روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت اعلام کرد: عربستان با مداخله مستقیم در مضمون انتشار یافته مصاحبه روزنامه ایلاف چاپ ریاض با یسرائیل کاتس وزیر اطلاعات اسرائیل بخش های حساسی از آن را حذف کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا ،روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت افزود: از متن اصلی سخنان کاتس در مصاحبه با روزنامه عربستانی ایلاف، بخش های مربوط به روابط محرمانه تل آویو و ریاض به علاوه صحبت درباره روابط اقتصادی ،منافع امنیتی واطلاعاتی مشترک دو طرف حذف شده است.
پایگاه خبری عربی 21 به نقل از روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت ادامه داد، سیستم نظارتی عربستان ،بخش های مربوط به سخنان کاتس که ایران را دشمن مشترک عربستان و رژیم صهیونیستی خوانده بود و اینکه طرف اسرائیلی دیدگاه مشترکی با رهبران سعودی در خصوص حمایت ایران از گروه هایی را دارد، حذف کرد.
روزنامه مذکور افزود: همچنین در این مصاحبه سخن کاتس درباره قدرت عربستان در هدایت مسیر و تصمیم گیری های ویژه در منطقه و درباره فلسطینیان نیز حذف شده است.
روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت به نقل از 'مجدی حلبی 'خبرنگار روزنامه عربستانی ایلاف در اسرائیل اعلام کرد که علت حذف برخی مطالب از مصاحبه کاتس ملاحظات خاص بوده است.
روزنامه صهیونیستی یدیعوت افزود: حذف برخی مطالب از مصاحبه کاتس مربوط به تمایل نداشتن سعودی ها به افشای نزدیکی روابط با تل آویو به منظور جلوگیری از وجود هر نوع دیدگاه منفی ریاض درباره عادی سازی روابط است .
کاتس در این مصاحبه گفته بود: نقشه بزرگ خاورمیانه دارای خطوط نورانی متقاطع و متصل با رنگ های زرد و قرمز آماده شده و طرح جدید احیای خط آهن تاریخی حجاز و ارتباط اسرائیل به منطقه عربی آغاز شده است.
وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در این مصاحبه جزئیات احیای مجدد خط آهن حجاز که فلسطین اشغالی را به اردن و از آنجا به عربستان ، امارات و بحرین مرتبط می سازد، تشریح کرد. به طوری که طرف اسرائیلی اقدام به تکمیل طرح از بیسان به پل شیخ حسین با اردن کرده و طرف اردنی نیز این خط آهن را از اربد و المفرق به سمت مرزهای عربستان برای الحاق به خط آهن عربستان و ربط آن به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس پیش می برد.
کاتس مدعی شد: این طرح موجب می شود کشورهای مذکور بتوانند کالاهای خود را با کمترین هزینه از دریای مدیترانه به اروپا و آمریکا انتقال دهند.
وی گفت: بدین ترتیب کشورهای عرب خلیج فارس با کمترین هزینه از تنگه هرمز و باب المندب که امن نیستند، دور خواهند ماند .
وی پیش بینی کرد، در صورت موافقت کشورهای عرب خلیج فارس این طرح ظرف یک سال یا دو سال آینده تکمیل شود.
کاتس در این مصاحبه به چند موضوع از جمله محاصره نوار غزه، اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی توسط ترامپ ،بحران سوریه و بحران با حزب الله اشاره کرد.
کاتس درباره موضع اردن در خصوص تصمیم اخیر ترامپ درباره قدس گفت: عبدالله ثانی شاه اردن در وضعیتی قرار دارد که نمی شود به آن حسودی کرد، چرا که اسرائیل از ثبات اردن حمایت می کند .
خاورم** 1453*1144
مترجم: آمنه دهقان* انتشار دهنده: علیرضا جباری

انتهای پیام /*

نظر شما