شناسهٔ خبر: 23027608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‎وگو با رویداد24:

برای ساختمان‌های مسکن‌مهر مناطق زلزله زده ضمانت‎نامه‌ فنی صادر می‎شود

تهران- ایرنا- حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مردم کرمانشاه در گفت وگو با پایگاه خبری رویداد24 می‌گوید که هیچ کمبودی از لحاظ خوراک، پوشاک و اقلام مورد نیاز در مناطق زلزله زده وجود ندارد، دولت در حال پرداخت وام‌های مورد نظر به مردم است و خوشبختانه کار اسکان دائم مردم نیز با همت مردم و دولت شروع شده است.

صاحب‌خبر -

در ادامه این گفت وگو می خوانیم: برای ساختمان‌های مسکن‌مهر مناطق زلزله زده ضمانت‎نامه‌ فنی صادر می‎شود
22 روز از زلزله مهیب کرمانشاه می‌گذرد، زلزله ای که 70 هزار نفر را بی‌خانمان و نزدیک به 600 نفر را به کام مرگ کشاند.

یکشنبه شب بود که اخبار متعددی درخصوص زلزله کرمانشاه در رسانه‌های اجتماعی و رسمی منتشر شد. دقیقه به دقیقه تعداد کشته‌ها افزایش پیدا می‌کرد و نگرانی‌های مردم ایران نیز به مراتب بیشتر می‌شد. آواربرداری از همان لحظات ابتدایی وقوع زلزله توسط مردم و سپس توسط نیروهای امدادی شروع شد تا بلکه بتوانند افراد زنده در زیر خاک را پیدا کنند.

از همان صبح روز زلزله، نیروهای امدادی اعم از هلال احمر و ارتش و نیروهای مردمی و مسئولین خود را سریعا به منطقه رساندند تا بتوانند از نزدیک عمق فاجعه را مشاهده کنند و سریعا اقدامات کمک رسانی و امدادی را شروع کنند. حمایت‌های مردمی از خوراک و پوشاک تا چادر و وجه نقد را از ساعات اولیه، روانه مناطق زلزله کرده کردند.

با توجه به آب و هوای سرد مناطق زلزله زده، مهمترین نیاز مردم این منطقه چادر، پتو و وسایل گرمایشی است. با شروع زمستان و کاهش دما و شدت گرفتن باران و برف در این مناطق، سرپناه امن و گرم در صدر اولویت و خواسته مردم قرار گرفت. با حمایت‌های مردمی و مسئولین، ارسال کانکس به این مناطق آغاز شد، تا زمانی که خانه‌ها ساخته و تعمیر شود مردم در سرپناهی گرم قرار بگیرند. از سوی دیگر نیز، دولت برای جبران بخشی از خسارت‌های وارده به مردم، اعلام کرد که علاوه بر وام‌های بلند مدت با سود پایین، کمک‌هایی را هم در قالب وام بلاعوض به مردم این مناطق می‌دهد.

طبیعتا خسارت‌های وارده مادی و معنوی به مردم کرمانشاه به راحتی و آسانی قابل جبران نیست. مردمی که خانه و عزیزانشان را در لحظه‌ای از دست دادند و به یکباره با انبوهی از مشکلات مواجه شدند. یکی از نگرانی‌های مردم مناطق زلزله زده فراموشی است، اینکه نکند پس از فروکش کردن تب و تاب روزهای اولیه، دیگر کسی به یادشان نباشد و مسئولین نیز وعده‌های خود در قبال جبران خسارت و ... را فراموش کنند.

حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رویداد24، با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله زده، گفت: اسکان موقت عملا تمام شده است و ما وارد مرحله اسکان دائم شده‌ایم و امیدوارم با تسهیلاتی که در نظر گرفته شده و با حمایت مردم این مرحله نیز با موفقیت صورت بگیرد.

فلاحت پیشه با اشاره به مناطق و روستاهای دور افتاده کرمانشاه، تصریح کرد: امداد رسانی و اسکان با اولویت روستاهای سردسیر آغاز شد و اسکان موقت را صورت دادند. هرکدام از نهادها بازسازی یکی از روستاها را برعهده گرفته‌اند.

این نماینده مجلس ادامه داد: بی نظمی‌ها در 24 ساعت اولیه وقوع زلزله وجود داشت و در روزهای اول همه به این فکر بودند که مصدومین را نجات دهند، اما خوشبختانه و به تدریج مشکلات این مناطق حل شد و اکنون مشکلی در خصوص کمبودها وجود ندارد. با همت مردم و دولت بسیاری از مشکلات و کمبودها رفع شده است و مناطقی هم که اعلام کرده‌اند کمبودهایی وجود دارد، با برنامه‌ریزی‌های لازم، اقلام مورد نیاز به دستشان رسیده و همچنان هم می‌رسد. حتی نفت و سوخت هم به اندازه کافی در منطقه وجود دارد و در اختیار مردم قرار کرفته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی با اشاره به وضعیت پرداخت وام های بلاعوضی که قرار بود از سوی دولت به مردم زلزله زده داده شود، گفت: قرار بود مبلغی را تحت عنوان اسکان موقت به همه مردم بدهند تا مردم بتوانند خانه اجاره کنند، این پرداختی‌ها طبق روال در حال انجام است و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد. بخشی از مردم هم خودشان به ساخت خانه‌هایشان مشغول شده‌اند و بخش دیگر هم کانکس دریافت کردند.

حشمت الله فلاحت پیشه، ادامه داد: وام‌هایی که قرار بود دولت برای ساخت خانه‌ها پرداخت کند هم به همین صورت در حال اجرا و پیگیری است. هم برای خانه‌های که به صورت کامل تخریب شده است و هم برای خانه‌های که به صورت جزیی دچار خسارت شدند و نیاز به تعمیر دارند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب، با اشاره به ساختمان‌های تخریب شده مسکن مهر و تعیین تکلیف وضعیت صاحب‌خانه‌های این خانه‌ها، گفت: در برخی از مناطق مانند اسلام‌آباد غرب، دو بلوک از از ساختمان‌های مسکن مهر به صورت کامل تخریب شده است که قرار شد با قیمت مناسب‌تری دوباره برای مردم ساخته شود و برای ساختمان‌های مسکن‌مهر هم قرار بر این شده که ضمانت نامه‌ی فنی به مردم داده شود تا مردم احساس امنیت کنند. تا زمان تکمیل و ساخت این خانه‌ها مردم هم اسکان موقت داده می‌شوند و هم وام‌های دولتی به آن‌ها پرداخت می‌شود.

حشمت الله فلاحت پیشه در پایان با بیان اینکه امیدواریم بخش مهمی از کار ساخت‌و سازها تا پایان سال به اتمام برسد، خاطرنشان کرد: امیدواریم تا یک سال آینده با کمک مردم، نهادها و مسئولین کار ساخت و سازهای این مناطق پایان یابد.
*منبع: پایگاه خبری رویداد24 / 12آذر 96
** اول ** 1337- انتشار دهنده: خداوردی اسدی

انتهای پیام /*

نظر شما