شناسهٔ خبر: 23025514 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

یادداشت

سعودی‌ها در خدمت استکبار

حمایت علنی عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان از طرح ایالات متحده آمریکا در باب قدس و به‌رسمیت شناختن حاکمیت رژیم اشغالگر قدس بر شهر بیت المقدس وبه‌طور کلی موضوع فلسطین، امر جدیدی نیست.

صاحب‌خبر -

عربستان سعودی احساس می‌کند با زنده ماندن موضوع فلسطین، حکومت شاهنشاهی سعودی در خطر می‌افتد. تلاش برای آزادی فلسطین به انگیزه‌ای محرک برای همه جنبش‌های آزادیخواه و حق‌طلب بدل خواهد شد و تا هنگامی‌که موضوع فلسطین زنده است، می‌تواند برای ملت‌های تحت ستم الهام‌بخش باشد. از این رو، نه عربستان سعودی بلکه هر شاهنشاهی، دیکتاتوری و استبدادی مانند شاه معدوم ایران، همکار رژیم صهیونیستی و آمریکاست و ضدملت‌ها رفتار می‌کنند. شاهنشاهی سعودی نیز جدا از این معادله نیست.

ایالات متحده آمریکا نیز تأکید کرده در تصمیم خبیثانه‌شان در رابطه با بیت‌المقدس، عربستان سعودی طرف مشورت آنها بوده است و سعودی‌ها نیز منکر این موضوع نشده‌اند. سعودی‌ها از ابتدا مخالفت جدی با طرح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نداشته‌اند.

این در حالی است که عربستان از ابتدا در جبهه استکبار بوده که شامل مستکبران، ظالمان، جنایتکاران و طاغوتیان می‌شود و در مقابل، جبهه اشغال‌شدگان، مظلومان، رانده‌شده‌ها و آوارگان تلاش دارند تا حقوق خود را احیا کنند.

در واقع همکاری‌های عربستان با رژیم صهیونیستی و ایالات متحده به سال‌ها پیش برمی‌گردد و خود آنها نیز به آن معترف‌هستند. در دوران دفاع مقدس، عربستان همه‌گونه حمایت مالی و نظامی و معنوی به رژیم صدام می‌داد همان‌طور که آمریکا با ارائه کمک‌های اطلاعاتی از صدام حسین پشتیبانی می‌کرد. ‌در جنگ 33 روزه و تهاجم رژیم اشغالگر قدس به لبنان، سعودی‌ها عملا از اسرائیل حمایت کردند و سعودالفیصل، وزیر خارجه وقت آنها، حزب‌الله را به ماجراجویی متهم کرد. امروز نیز جنایات سعودی‌ها در یمن آشکار است و امری نیست که بر کسی پوشیده باشد.

شکست و تضعیف جبهه استکبار و رژیم صهیونیستی، شکست عربستان سعودی خواهد بود و پیروزی استکبار پیروزی سعودی‌ها؛ در نتیجه نباید تعجب کرد اگر وزیرخارجه عربستان سعودی از طرح آمریکا حمایت کند.

حسین شیخ‌الاسلام

کارشناس ارشد مسائل خاور میانه

نظر شما