شناسهٔ خبر: 23025349 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

بدعهدی های اتحادیه اروپا و آمریکا درقبال برجام

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز؛ ابوذر گوهری در کانال تلگرامی خود نوشت: با اتمام مهلت شصت‌روزه اقدام کنگره آمریکا پس از اعلام عدم تائید پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ، موضوع مجدداً به کاخ سفید بازگشت تا دولت در این رابطه تصمیم‌گیرنده باشد.
 
سؤال مهم اینجاست که چرا کنگره آمریکا در مهلت موردنظر از اختیارات خود جهت تعیین تکلیف برجام استفاده نکرد؟ پاسخ به این پرسش برای تحلیل موضع آمریکا در قبال برجام ضروری است.

در مهلت شصت‌روزه، اتحادیه اروپا تلاش کرد با لابی و مذاکره بر اهمیت حفظ برجام توسط آمریکا تأکید نماید و به نظر می‌رسد کنگره در مورد ضرورت حفظ برجام به‌عنوان ابزار راهبردی مهار ایران هسته‌ای با اروپا، هم‌راستا است.

لذا کنگره خطرات و چالشهای نقض برجام توسط خود را از طریق عدم اقدام در مهلت قانونی از خود سلب و در عوض با طرح قوانین تحریمی جدید در حوزه مسائل غیرهسته‌ای، اقدام به ریل‌گذاری سیاست واشنگتن در قبال ایران نموده است.

طرح بیش از بیست قانون در حوزه‌های مختلف علیه ایران که برخی نیز به تصویب رسیده است نشان از این سیاست، باهدف بی اثرسازی آثار محدود برجام برای ایران و بازگرداندن تحریم‌ها با عناوین دیگر دارد.

عملاً  کنگره با این اقدام قدم در مسیر گذشته اعمال فشار گذارده و همه تحریم‌های گذشته را به بهانه اقدامات منطقه‌ای و دفاعی ایران، بدون نقض ظاهری برجام بازمی‌گرداند؛ در این مسیر اروپا نیز همراه آمریکا خواهد بود.

از سوی دیگر ترامپ نیز تا پانزدهم ژانویه می‌بایست مجدداً در مورد پایبندی ایران به برجام و نیز تعلیق تحریم‌های ایران اظهارنظر کند. اگر قائل به هماهنگی دولت و کنگره آمریکا باشیم، ترامپ در یک سناریو باسیاست اتخاذی کنگره و تحریم‌های غیرهسته‌ای همراهی کرده و برجام را صراحتاً نقض نمی‌کند. اما اگر اقدامات کنگره را ناکافی تشخیص دهد یا تمامی تحریم‌هایی که توسط برجام تعلیق شده بازمی‌گرداند و عملاً برجام را نقض می‌کند و یا آنکه بخشی از آن تحریم‌ها را تعلیق نخواهد کرد. سناریو سوم نیز خروج رسمی آمریکا از برجام است.

با توجه به مشورت ناپذیری و شخصیت ترامپ امکان وقوع هر سناریویی ممکن است ضمن آنکه اعضای تیم امنیتی وی حفظ پوسته برجام و بازگرداندن تحریم‌ها به عناوین دیگر را توصیه می‌کنند؛ اما شاید سناریوی مطلوب وی کنار گذاردن کامل برجام باشد.

نظر شما