شناسهٔ خبر: 23025096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

امام جمعه موقت قم: حمایت از مقاومت و انتفاضه وظیفه همه مسلمانان است

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های نماز جمعه این هفته قم در مصلای قدس این شهر، اعلام پایتختی قدس از سوی آمریکا را اقدامی بسیار زشت و خلاف همه موازین انسانی و اسلامی دانست و افزود: وظیفه ما در برابر این اقدام بسیار خطرناک که توهین آشکار به همه مسلمانان و مقدسات اسلامی می باشد، مقاومت و مقابله است و همه دولت ها و ملت های اسلامی باید در برابر این توطئه شوم با قدرت ایستادگی کنند.
وی، تعطیلی سفارتخانه های اسرائیل در پایتخت های اسلامی، قطع روابط سیاسی همه دولت های اسلامی، تحریم اقتصادی رژیم اشغالگر قدس، حمایت از مبارزات فلسطین، حمایت از گروه های مقاومت و انتفاضه جدید فلسطین، تشکیل کنفرانس اسلامی و اتخاذ موضع محکم در برابر این جنایت ها و نیز اعتراض قوی در مجامع بین المللی و شورای امنیت را از جمله اقدام هایی برشمرد که باید در دستور کار فوری کشورهای اسلامی در برابر این اقدام آمریکا قرار گیرد.
وی با انتقاد شدید از نقشه راهبردی عربستان سعودی برای رابطه با اسرائیل تاکید کرد: این اقدام سعودی ها خیانت به اسلام و مسلمانان است و باید همه در برابر سعودی که همه مرزها را شکسته اند بایستند.
اعرافی افزود: بتازگی مقام های سعودی اعلام کردند که نقشه راهبرای برای روابط با اسرائیل دارند و دنیای اسلام اینقدر در خواب است که کشوری که خود را خادم حرمین می داند با کشوری که به امت اسلامی و مقدسات اسلامی خیانت کرده، دست دوستی دراز می کند.
وی اضافه کرد: امروز در قم و حوزه علمیه با صدای رسا این حرکت بسیار زشت و مزبوحانه را محکوم و اعلام می کنیم که وظیفه همه، ایستادگی در برابر این توطئه بسیار خطرناک در برابر اسلام است.
وی با تاکید بر این که باید کشورهای اسلامی بدون واهمه، صدای اعتراض خود نسبت به این اقدام را فریاد زده و موضع روشن بگیرند افزود: حداقل کاری که دولت های کشورهای اسلامی در برابر آمریکا می توانند انجام دهند، احضار سفیر آمریکا در 50 کشور اسلامی و دادن تذکر قاطع به آن است.
اعرافی، بیان قاطع موضع توسط مسئولان جمهوری اسلامی را خواستار شد و ادامه داد: همان گونه که تا کنون دولتمردان و و ملت بزرگ ایران با قاطعیت در برابر این توطئه خطرناک ایستاده اند و اعلام موضع خود را قاطع بیان کرده و از ظلمی که در حال روا بر ملت فلسطین است اعلام انزاجار کرده اند باید همچنان این موضع گیری ها ادامه داشته باشد.
رییس جمهوری آمریکا پس از ماه ها کش و قوس بر سر اعلان تصمیم کاخ سفید در مورد به رسمیت شناختن پایتختی بیت المقدس برای رژیم صهیونیستی، عصر روز چهارشنبه پانزدهم آذرماه، دستورالعمل انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس را امضا کرد.
در پی این اقدام دونالد ترامپ، تظاهرات گسترده‌ای در سرتاسر فلسطین اشغالی و برخی از کشورهای دیگر برگزار شد و مردم ایران نیز روز پس از اقامه نماز جمعه هفته گذشته خشم و انزجار خود از این اقدام آمریکا را اعلام کردند.

** جهت گیری کشور باید تحقق سهم چهار درصدی تولید ناخالص ملی از طریق پژوهش باشد
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه سخنان خود با اشاره به هفته پژوهش در کشور، پژوهش را یکی از ارکان اساسی پیشرفت کشور در ابعاد مادی و معنوی دانست و گفت: در نظام اسلامی گام های بزرگی در رابطه با پژوهش و تولید علم برداشته شده که در برخی بخش ها دنیا را خیره کرده ولی همچنان در این مسیر نیازمند برداشتن گام های بزرگتر هستیم.
اعرافی، کاهش نرخ رشد تولید علم و یا برخی عقب گرد ها در حوزه تولید علم را مورد انتقاد قرار داد و افزود: باید بیش از گذشته سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در حوزه علم و پژوهش مورد توجه و تاکید مسئولان، دانشگاهیان و حوزویان کشور باشد.
وی ادامه داد: هدف گیری و چشم انداز برنامه توسعه 1404 کشور در حوزه تولید علم، رسیدن به سهم چهار درصدی تولید ناخالص ملی از طریق پژوهش و تحقیق است که با توجه به این که این سهم هم اکنون حدود یک درصد است، افزایش این سهم به چهار درصد پیش بینی شده طی هشت سال بعید به نظر می رسد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه روز 25 آذرماه به نام روز پژوهش و بیست و یکم تا بیست و هفتم آذرماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است.

** در تصویب بودجه به پژوهش فرهنگ، امور دفاعی و فقرزدایی توجه شود
اعرافی همچنین با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال 97 توسط دولت به مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: انتظار می رود مجلس در لایحه بودجه به علم، پژوهش، فناوری و رشد علمی توجه کند تا دچار رکود و توقف در این زمینه نشویم.
وی ادامه داد: همانطور که باید فرهنگ و موضوع های دفاعی در این بودجه مورد تاکید قرار گیرد باید به فقر زدایی نیز توجه شود، چراکه بخشی از مردم دچار مشکل های اقتصادی جدی هستند.
مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: اهتمام به پژوهش های گره گشای کشور، حمایت از مراکز تحقیقاتی و نخبگان به منظور جلوگیری از مهاجرت نخبگان، توجه به گسترش فرهنگ نوآوری و نظریه پردازی و تولید علم باید بیش از گذشته سرلوحه فعالیت های حوزه های علمیه و دانشگاه ها باشد.
براساس ماده 186 آیین‌ نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را حداکثر تا پانزدهم آذرماه هر سال به مجلس تسلیم کند، بر اساس این آیین نام ، حجت الاسلام والمسلمنی حسن روحانی رئیس جمهوری لایحه بودجه کشور در سال 97 را روز یکشنبه هفته جاری به عنوان نخستین لایحه بودجه دولت دوازدهم تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

** وحدت حوزه و دانشگاه، اصلی مهم و راهبردی است
وی همچنین با اشاره به 27 آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه تاکید کرد: بخش زیادی از پیشرفت کشور مرهون وحدت حوزه و دانشگاه است و بسیاری از شکست ها به خاطر فاصله بین حوزه و دانشگاه است.
اعرافی، وحدت حوزه و دانشگاه را اصلی مهم و راهبردی دانست و افزود: باید همه به فکر استحکام پایه های این وحدت و هم افزایی استوار میان حوزه و دانشگاه در راه خدمت به مردم باشند.
امام جمعه موقت قم با بیان این که نیاز حوزه و دانشگاه برخورداری از اهداف بلند و تمدن ساز و حرکت همدل در مسیر آرمان های انقلاب اسلامی است ادامه داد: باید نگاه جامع علمی به همه دانشگاه داشته باشیم که بر اساس این نگاه، حوزه بیدار و دانشگاه پیشرو تولید علم موجب تحقق وحدت میان حوزه و دانشگاه خواهد شد.
روز 27 آذر، سالروز شهادت حجت الاسلام دکتر مفتح، روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.
7404/ 1175 خبرنگار: محمد زمانی راد ** انتشار: رضا علیمحمدی

انتهای پیام /*

نظر شما