شناسهٔ خبر: 23025026 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

سخنرانی هیلی علیه ایران

ظریف: این نمایش را قبلا دیده‌ام

صاحب‌خبر -

شرق: آخر هفته ضدایرانی با یک شوی نیمه‌نظامی گذشت. سفیر آمریکا در سازمان ملل گروهی خبرنگار را به پایگاهی نظامی در واشنگتن برده و پشت تریبونی ایستاده که یک حجم بزرگ آهنی پشتش گذاشته شده است. او گفته این موشکی است که از یمن به عربستان اصابت کرده و ریاض آن‌ را به امانت به آنها داده ‌است؛ اما همه این صحنه‌آرایی برای این بوده که او بگوید این موشک ساخت ایران است و آرم گروه صنعتی شهید باقری بر آن حک شده است. نیکی هیلی مدعی شده ایران عامل بی‌ثباتی خاورمیانه است و ادامه داده: آنچه از بررسی بقایای موشک برمی‌آید، می‌تواند به‌عنوان «شواهد انکارناپذیر» نقض تعهدات بین‌المللی ایران و تلاش نافرجام ایران برای لاپوشانی این موارد تلقی شود. او مدعی شده موشک شلیک‌شده به فرودگاه ریاض، نشان گروه صنعتی شهید باقری را داشته است. سال گذشته گروه صنعتی شهید باقری به بهانه آنچه ادعا می‌شده نقش در برنامه موشکی ایران است، وارد فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا شد. سفیر آمریکا در سازمان ملل در ادامه اظهارات ضدایرانی خود، اعلام کرد: وزیر دفاع این کشور در آینده نزدیک از اقداماتی جدید برای مقابله با اقدامات خصمانه ایران خبر می‌دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از بی‌بی‌سی، نیکی هیلی ادامه داد: تمرکز ما فقط روی برنامه هسته‌ای ایران نیست، بلکه برنامه‌های موشکی ایران نیز در دستور کار ما قرار دارد. ما هیچ بهبودی در رفتار ایران مشاهده نمی‌کنیم، بلکه حمایت این کشور از تروریست‌ها همچنان ادامه دارد. هیچ گروه تروریستی‌ای در خاورمیانه نیست که ایران با آن همکاری نکند. نیکی هیلی مدعی شد: نشانه‌های ایران روی موشک‌هایی که انصارالله پرتاب می‌کند، پیداست. موشکی که انصارالله به سمت سعودی پرتاب کرد، ساخت ایران بوده است. بر آن هستیم که ماهیت نظام ایران را افشا کرده و بر ضرورت مقابله با تهدیدهایی که ایران ایجاد کرده، تأکید کنیم. 
هیلی به راه پاول می‌رود 
مقامات ایران به‌سرعت به این ادعاها واکنش نشان دادند. محمدجواد ظریف در توییتی عکس نیکی هیلی را کنار عکس کالین پاول گذاشت و نوشت: «زمانی که من در سازمان ملل بودم، این نمایش و آنچه را به بار آورد، دیدم». او با گذاشتن این دو عکس کنار هم، سخنرانی مشهور «کالین پاول»، وزیر خارجه وقت آمریکا در دولت اول بوش پسر را به یادها آورد که در سال 2003 با حضور در شورای امنیت سازمان ملل متحد، اطلاعاتی از وجود تسلیحات ممنوعه در عراق ارائه داد و نظر دیگر قدرت‌ها را برای حمله به این کشور جلب کرد؛ اقدامی که نتیجه آن حمله به عراق و درگیرکردن این کشور در سال‌ها جنگ و بی‌ثباتی است. 
بیانیه ایران 
«غلامعلی خوشرو»، نماینده ایران در سازمان ملل متحد که همتای ایرانی هیلی است، نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «شواهد و مدارک ادعایی که به نمایش گذاشته شد، مثل مدارک جعلی و ساختگی است که آمریکا در گذشته در مناسبت‌های دیگر نیز ارائه کرده است؛ درحالی‌که ایران موشکی به یمن ارسال نکرده. این جاروجنجال‌ها فقط برای سرپوش‌گذاشتن بر اقدامات ماجراجویانه آمریکا در منطقه، شامل حمایت افسارگسیخته و ظالمانه از رژیم صهیونیستی است. تصادفی نیست که این اتهامات سفیر آمریکا در سازمان ملل، درست دو روز پس از ادعای نام‌برده در مصاحبه با سی‌ان‌ان صورت می‌گیرد که او در آن مدعی شد جنگ مشترک ما و متحدان منطقه‌ای‌مان علیه ایران، بسیار مهم‌تر از مصائب فلسطینیان و شناسایی قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل است». 
 تکذیب سازمان ملل
جانشین سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز در واکنش به این ادعا، اعلام کرد: هیچ شواهد قاطعی که نشان دهد چه کشوری سازنده موشک‌های شلیک‌شده از سوی حوثی‌های یمن به عربستان بوده است، وجود ندارد. به گزارش ایسنا، فرحان حق، جانشین سخنگوی دبیرکل سازمان ملل، در کنفرانس خبری خود در مقر این سازمان در نیویورک، گفت: گزارش اخیر دبیرکل به شورای امنیت سازمان ملل، گزارش شش‌ماهه او درباره چگونگی اجرای قطع‌نامه 2231 درباره برنامه هسته‌ای ایران بود که شامل جزئیاتی درباره ابعاد مختلف مربوط به ایران است. 
واکنش سخنگوی انصارالله یمن 
سخنگوی انصارالله یمن نیز به ادعاهای هیلی واکنش نشان داد و گفت: «این اتهامات در راستای انحراف توجه‌ها از تصمیم اخیر واشنگتن درباره بیت‌المقدس است». به گزارش ایسنا، به نقل از ارم‌نیوز، عبدالملک العجری، سخنگوی انصارالله یمن، در صفحه توییترش نوشت: ادعای آمریکا درباره حمایت موشکی ایران از انصارالله یمن را رد می‌کنیم. این اتهام‌زنی‌ها تلاشی برای انحراف توجه‌ها از تصمیم اخیر واشنگتن و به رسمیت‌شناختن قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل است. سه سال بعد از جنگ ناگهان آمریکا دلایلی به دست می‌آورد که ایران را به حمایت از حوثی‌ها محکوم می‌کند. 
اگر از ایران موشک وارد می‌کردیم، ضدهوایی وارد می‌کردیم
رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز در واکنش به اظهارات ضدایرانی سفیر آمریکا در سازمان ملل، گفت: اگر از ایران موشک وارد می‌کردیم، موشک ضدهوایی وارد می‌کردیم. به گزارش ایسنا، محمدعلی الحوثی، نیز در صفحه توییتر خود نوشت: بنا به ادعای آمریکا، اگر ما موشک از ایران وارد می‌کردیم، موشک ضدهوایی وارد می‌کردیم. الحوثی در ادامه نوشت: موشک افتخار ملت یمن است. در زمانی که برخی پایتخت‌های عربی تصاویر ایوانکا ترامپ را منتشر می‌کنند و ملت‌ها و سازمان‌ها را به عادی‌سازی روابط با اسرائیل تشویق می‌کنند، آمریکا تصاویر موشک یمنی برکان که سامانه موشکی پاتریوت آمریکا را شکست داد، به نمایش می‌گذارد و با این تصویر بر این امر تأکید می‌کنند که آمریکا ملت یمن را می‌کشد و محاصره می‌کند. سفیر روسیه در یمن نیز گفت: درباره امکان صادرکردن موشکی به این ابعاد از ایران به یمن شک جدی داریم. هم‌زمان وزارت خارجه دولت مستعفی یمن از گزارش اخیر سازمان ملل خواستار اقدامات فوری علیه ایران شد. به نوشته روزنامه الدستور، وزارت خارجه دولت مستعفی یمن از جامعه بین‌المللی خواست به طور فوری تمام مصوبات شورای امنیت و در رأس آن مصوبه 2216 اجرائی شود و ایران و حوثی‌ها به دلیل انجام عملیات خصمانه در یمن و دیگر کشورهای عربی مجازات شوند. 
حمایت عربستان، امارات و بحرین از هیلی
اما در مقابل اینها، عربستان و امارات از مواضع هیلی بسیار استقبال کردند. به گزارش ایسنا به نقل از الشرق‌الاوسط، عربستان سعودی ضمن حمایت از اظهارات ضدایرانی نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد: ما بار دیگر حمایت ایران از شبه‌نظامیان حوثی که عملیات خصمانه انجام می‌دهند و مؤسسات دولتی را ویران می‌کنند، محکوم می‌کنیم. عربستان مدعی شد که ایران با حمایت موشکی از حوثی‌ها مصوبه 2216 و 2231 شورای امنیت را نقض کرده است. وزارت خارجه امارات نیز مدعی شد که ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم با قدرت بیشتری مقابل تهدیدات ایران بایستد. همچنین بحرین هم در بیانیه‌ای از اظهارات ضدایرانی نیکی هیلی حمایت کرد. 

تردید درباره ادعای هیلی
اگرچه دولت ترامپ تلاش کرد پرونده‌ای علیه ایران تدارک ببیند، اما مقامات آمریکایی نتوانستند بگویند که مدارک‌شان چگونه اتهامات علیه ایران را ثابت می‌کند. نیکی هیلی، در یک پایگاه نظامی در واشنگتن مقابل قطعاتی ایستاد که مقامات نظامی گفته‌اند باقی‌مانده‌های موشک «قیام» ساخت ایران است که شامل یکی از موشک‌هایی می‌شود که حوثی‌ها به ریاض، پایتخت عربستان، شلیک کردند. شواهدی که هیلی به نمایش گذاشت، شامل چهار سلاحی بود که عربستان سعودی و امارات متحده عربی در اختیار دولت آمریکا قرار داده بودند و نتوانستند ادعاهای او را به اثبات برسانند. مقامات دفاعی گفته‌اند نمی‌توانند به‌طور دقیق بگویند این سلاح‌ها، شامل موشک‌های قیام، یک موشک ضدتانک و یک پهپاد چه زمانی به حوثی‌ها داده شده و این به معنی آن است که می‌تواند پیش از اجرائی‌شدن قطع‌نامه 2231 منتقل شده باشند. آنها نمی‌توانند دقیقا بگویند سلاح‌ها چه زمانی استفاده شده است. مقامات دفاعی قادر نبوده‌اند بگویند پهپاد موردنظر چه زمانی و دقیقا کجا پیدا شده است. این یک پهپاد شکسته‌شده از نوع قاصف 1 و بدون کلاهک یا سیستم هدایت بوده است. نکته دیگر این است که هیچ‌یک از سلاح‌های به‌نمایش‌درآمده قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای نداشته‌اند. این در حالی است که خانم هیلی در اظهارات خود اشاره‌ای به بمباران‌های عربستان سعودی در یمن نکرد. 
منبع: ایسنا

برچسب‌ها:

نظر شما