شناسهٔ خبر: 23024299 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کمپین تحریم شرکت های آمریکایی- صهیونیستی پس از اعلام موضع ترامپ علیه قدس

کوالالامپور – ایرنا – تصمیم 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا در مورد اعلام قدس به عنوان پایتخت صهیونیست ها علاوه بر واکنش اعتراض آمیز گسترده جهانی، سبب ایجاد کمپین تحریم شرکت های وابسته به رژیم صهیونیستی و آمریکایی در کشورهای مختلف و از جمله مالزی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، گروه های مالزیایی معترض به این تصمیم 'ترامپ' روز جمعه هفته گذشته با حضور هزاران نفری خود در مقابل سفارت این کشور تجمع کردند.
پس از این اعتراضات، از اواسط هفته جاری برخی کمپین های تشویق به تحریم کالاهای آمریکایی مانند 'کوکا کولا' و رستوران های زنجیره ای 'مک دونالدز' در مالزی درشبکه های اجتماعی شکل گرفت.
رستوران های زنجیره ای 'مک دونالد' که در حال حاضر حدود 250 شعبه در سراسر مالزی دارد و مصمم است که شمار شعبات خود را تا سال 2020 به 500 شعبه افزایش دهد، از جمله شرکت هایی است که نسبت به تلاش ها برای تحریم خود واکنش نشان داد.
این شرکت در سنگاپور و مالزی که در ماه دسامبر سال گذشته حق امتیاز (فرنچایز) خود را به شرکت عربستانی 'لاین هورن' واگذار کرده، هر نوع اتهام ارتباط با رژیم صهیونیستی و آمریکا را رد کرده است.
'لاین هورن' یک شرکت عربستانی به ریاست 'شیخ فهد' و 'عبدالرحمان عبدالرضا' است که مالک حدود 100 شعبه 'مک دونالد' در مناطق شرق و غرب عربستان هستند.
این شرکت عربستانی که گفته می شود برای خرید حق امتیاز (فرنچایز) سنگاپور و مالزی حدود 400 میلیون دلار هزینه کرده، مالک یکهزار و 300 شعبه 'مک دونالد' است.
'لاین هورن' که اکنون در مالزی با مخالفت هایی مواجه شده و برخی افراد حقیقی و همچنین تشکل های غیردولتی خواستار تحریم آن شده اند، در اقدامی از این قبیل افراد و گروهها که خواستار تحریم آن هستند به پلیس مالزی شکایت کرده است.
شبکه خبر آسیا به نقل از 'گرنباگ آلف' یک نماینده محلی 'مک دونالد' مالزی نوشت که این شکایت به طور عمده با هدف حمایت از زندگی 12 هزار نفر کارمند این رستوران و همچنین حفاظت از حقوق این رستوران در برابر هر نوع تهدیدی است که می تواند به این رستوران آسیب وارد کند.
روز چهارشنبه هفته جاری حزب اقتصاد مردم مالزی (پکیرا) اعلام کرد که قصد دارد با برگزاری کمپینی از تجار و عموم مردم بخواهد که 'کالاهای مرتبط با رژیم صهیونیستی' را به دلیل تصمیم 'ترامپ' در اعلام قدس به عنوان پایتخت صهیونیست ها تحریم کنند.
'مک دونالد' که از جمله شرکت های هدف این کمپین است، هفته گذشته با صدور بیانیه ای تاکید کرده بود که مالکیت این رستوران کاملا محلی است و بزرگ ترین سهامدار آن نیز مسلمان است.
علاوه بر 'مک دونالد'، 'کوکا کولا' نیز هدف کمپین تحریم گروه های مالزیایی قرار گرفته است.
آنگونه که در روزنامه های مالزی آمده است، 'کوکا کولا' نیز در واکنش به این اقدامات بیان کرده است که تحریم این شرکت می توانند به مالزی خسارت هایی وارد کند.
این شرکت اعلام کرد که هر گونه درخواستی برای تحریم محصولات آن در مالزی مبنی بر ارتباط با رژیم صهیونیستی تنها به کارمندان محلی آن آسیب می رساند.
آساق**241**1599**1144
* انتشار دهنده: علیرضا جباری

انتهای پیام /*

نظر شما