شناسهٔ خبر: 23023898 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 همکاري پژوهشگاه صنعت نفت با فرانسوي‌ها در مطالعه ميدان هما

پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت فرانسوي Beicip-Franlab به منظور توسعه همکاري‌هاي دوجانبه در زمينه طرح مطالعه جامع ميدان هما قرارداد همکاري امضا کردند.

به گزارش شانا، تورج بهروز، رئيس پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه ميدان‌ها در پژوهشگاه صنعت نفت در حاشيه امضاي اين قرارداد گفت: مطالعه جامع ميدان هما به کارفرمايي شرکت نفت مناطق مرکزي در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار دارد و پژوهشگاه به منظور ارائه طرح توسعه و تبادل دانش در باره فرآيند‌هاي پيشرفته بالادستي، با اين شرکت فرانسوي قرارداد دوجانبه امضا کرده است.

وي با اشاره به تجارب فراوان اين شرکت فرانسوي و اعتبار آن در حوزه بالادستي، ادامه داد: از آنجا که ميدان هما ميداني گازي و شکافدار است و با مشکل توليد آب روبه‌روست، اين شرکت با داشتن تجربه کافي مي‌تواند به پژوهشگاه کمک‌هاي بسياري ارائه دهد.

بهروز، توجه به انتقال دانش در اين پروژه را مهم برشمرد و افزود: در راستاي اجراي سياست‌هاي وزير نفت در باره توانمند‌سازي نيروي انساني در صنعت نفت، انتظار مي‌رود که انتقال دانش از طرف شرکت فرانسوي در اين باره به نحو مطلوب صورت پذيرد.

وي با اشاره به روند انتخاب اين شرکت در يک فرآيند مناقصه، گفت: کارفرما رضايت خود را از اين انتخاب به پژوهشگاه اعلام کرده است.

بهروز افزود: خروجي اين پروژه صرفا منجر به يک کار مطالعاتي نيست، بلکه قرار است تمام نتايج حاصل از آن در مراحل مختلف اجرايي شوند، از اين‌رو بر همه مراحل آن تاکيد بسيار شده است.

وي گفت: انتظار داريم در انتهاي اين طرح مطالعاتي، به سازوکاري براي کنترل توليد آب ميدان و ازدياد برداشت دست يابيم.

بهروز با بيان اين‌که اين شرکت فرانسوي در زمينه ميادين شکافدار داراي نرم‌افزار‌هاي تخصصي است، گفت: اين شرکت به تبادل دانش در زمينه پردازش ژئوفيزيک، مدل شکستگي و مدل ديناميک خواهد پرداخت.

با هدف ترغيب به سمت انرژي‌هاي پاک؛

بانک جهاني از 2019 فاينانس نفت و گاز را متوقف مي‌کند

بانک جهاني اعلام کرد که از سال 2019 ميلادي هرگونه فاينانس در صنعت بالا دستي صنعت نفت و گاز را با هدف ترغيب کشورها به سمت استفاده از انرژي پاک، متوقف مي‌کند.

به گزارش مهر به نقل از راشاتودي، اين موسسه مالي بين‌المللي در بيانيه‌اي در اجلاس آب‌وهوايي پاريس اعلام کرد: گروه بانک جهاني به عنوان يک نهاد توسعه جهاني چندوجهي به دنبال تغيير فعاليت‌هاي خود در واکنش به دنياييست که به سرعت در حال تغيير است. گروه بانک جهاني بعد از 2019 ديگر در پروژه‌هاي بالادست (اکتشاف و استخراج) نفت و گاز سرمايه‌گذاري نخواهد کرد.گزارشات متعدد حاکي است اين گام براي کمک به کشورها براي ايفاي تعهداتشان در مورد گازهاي گلخانه‌اي- طبق توافق 2015 پاريس براي محدود کردن گرم شدن جهاني- مي‌باشد.

بانک جهاني اضافه کرد: در شرايط استثنايي در مورد فاينانس پروژه‌هاي نفت و گاز در کشورهاي بسيار فقيري که با اجراي اين پروژه‌ها سود مشخصي از لحاظ دسترسي فقيران به انرژي به دست آيد، ملاحظاتي صورت خواهد گرفت.

بانک جهاني يکي از حاميان اين اجلاس يک روزه بود که برنامه‌ريزي آن با دولت فرانسه انجام شده بود. اجلاس پاريس برگزار شد تا سرمايه‌گذاري‌هاي ضروري براي تغيير از سوخت‌هاي فسيلي به سوي منابع انرژي با آلودگي کمتر آزاد شوند و همچنين تلاش‌هاي جهاني براي مقابله با بلاياي طبيعي ناشي از تغييرات آب‌وهوايي تقويت شود.

هدف توافق پاريس اين است که گرم شدن کره زمين را کند کرده تا قبل از سال 2100 بيشتر از 2 درجه سانتيگراد به دماي آن اضافه نشود. اين سطحي‌ است که طبق گزارشات متعدد از بدترين تاثيرات آب‌وهوايي جلوگيري خواهد کرد.

اين توافق تا به حال مورد حمايت 195 کشور بوده است و سوريه و نيکاراگوئه هم به دنبال پيوستن به اين توافق هستند.

در ماه جون رييس‌جمهور آمريکا، دونالد ترامپ اعلام کرد که در نظر دارد از اين توافق خارج شود و تامين مالي پروژه‌هاي آب‌وهواي جهاني را به شدت کاهش داد. وقتي سوريه و نيکاراگوئه هم اين توافق را امضا کنند، آمريکا تنها کشوري خواهد بود که با توافق آب‌وهوايي مقابله کرده است.

برچسب‌ها:

نظر شما