شناسهٔ خبر: 23022664 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه خلیج فارس در گفت‌وگو با آنا:

بودجه دانشگاه‌ها فقط برای حقوق و دستمزد است/ وضعیت علمی کشور آسیب می‌بیند

دکتر عبدالمجید مصلح با انتقاد از بودجه سال 97 آموزش عالی گفت: اگر انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها از طریق پژوهش‌های سفارش‌محور کمبودهایشان را جبران کنند، باید این را هم بدانیم که متاسفانه مشتری پژوهش‌های سفارش‌محور هم به این دلیل که اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است، خود دولت است.

صاحب‌خبر -

رئیس دانشگاه خلیج فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره بودجه دانشگاه در لایحه بودجه سال 97 که امروز تقدیم مجلس شد، گفت: دانشگاه خلیج فارس یک دانشگاه در حال توسعه و جزو دانشگاه‌های جوان است، یک روند توسعه‌ای دارد و انتظار می‌رود روند افزایش بودجه هم متناسب با روند توسعه‌ای باشد. هرچند باید سپاس‌گذار مسئولان مربوطه باشیم اما به طور کلی وضعیت سهم آموزش عالی در اعتبارات ملی خوب نیست، ما هم درک می‌کنیم بخشی از این مشکل ناشی از شرایط عمومی مالی و اقتصادی کشور است.

عبدالمجید مصلح ادامه داد: بودجه‌ای که به دانشگاه‌ها می‌دهند بودجه حقوق و دستمزد است، حدود 80 درصد اعتبارات دانشگاه‌ها صرف هزینه‌های جانبی می‌شود و آن اعتباری که برای فعالیت‌های پژوهشی لازم است و اجرا ماموریت‌های اصلی علم و فناوری عملا هر سال منابعی برای آن گذاشته نمی‌شود. عملا دانشگاه‌ها انگار باید یک سال حقوق بدهند و نتوانند آن ماموریت‌های اصلی خود را انجام دهند و این بدترین اتفاقی است که در نظام اقتصاد ملی به ویژه بخش آموزش عالی دارد اتفاق می‌افتد؛ یعنی دانشگاه‌ با هر دستگاه یا شرکتی فرق نمی‌کند و نیرو می‌گیرد و حقوق می‌دهد.

وی افزود: شرایط بودجه‌ای این وضعیت را فراهم کرده است، شاید انتظار می‌رود که دانشگاه‌ها از طریق پژوهش‌های سفارش‌محور کارشان را انجام و کمبودهایشان را جبران کنند ولی خوب متاسفانه پژوهش‌های سفارش‌محور هم به این دلیل که اقتصاد ما یک اقتصاد دولتی است، مشتری‌ آن پژوهش هم خود دولت است که باز هم به خاطر همین مشکلات بودجه‌ای آنجا هم نمی‌توانند پژوهش سفارش دهند و بخشی که در این وسط آسیب می‌بیند بخش پژوهش و فناوری و ارتقای علمی کشور است.

رئیس دانشگاه خلیج فارس تاکید کرد: انتظار این را داریم که گام موثری در این زمینه برداشته شود، شاید از طریق بودجه‌های پژوهشی که به خود دستگاه‌ها داده می‌شود. ولی بالاخره در هر دو وجه متاسفانه وضعیت تامین اعتبار وضعیت مناسبی نیست.

مصلح با انتقاد از عدم تخصیص مناسب بودجه سال 96 دانشگاه خلیج فارس نیز توضیح داد: در 6 ماه اول سال 96، 42 درصد تخصیص داده شده که باید حداقل 50 درصد تخصیص می‌یافت. ماه شهریور و مهر و آبان هم تخصیص یافته است ولی با تخفیفات جدی و پایین مواجه شده است. همه اینها نشان می‌دهد وضع مالی کشور کلا خوب نیست ولی اینکه بخش پژوهش و فناوری در این وسط دچار آسیب شود مشکل جدی برای توسعه علمی و فناوری و ایجاد اشتغال در کشور خواهد بود.

نظر شما