شناسهٔ خبر: 23022375 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

برای واقعی شدن بودجه باید تمام منابع و مصارفی که در کشور است در نظر گرفته شود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: حتی بیشتر از معایبی که در بودجه 96 وجود داشت در بودجه 97 این معایب دیده می‌شود. در بودجه 96 منابع شفاف نبود. درآمدها نیز به گونه ای نبود که همه ی آن تحقق پیدا کند. در بودجه 97 نیز همان معایبی که در بودجه 96 از نظر منابع وجود دارد، دوباره دیده می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش شما نیوز ،حمیدرضا حاجی بابایی در خصوص لایحه بودجه 97 بیان کرد: یکی از مشکلاتی که در لایحه بودجه 97 وجود دارد این است که بحث هدفمندی یارانه ها به طور واقعی و منابع آن در لایحه بودجه دیده نشده است. از مشکلات عمده دیگری که در لایحه بودجه 97 می توان به آن ها اشاره کرد، یکی بحث استانی کردن بودجه آموزش و پرورش است که ضربه مهلکی را به آموزش و پرورش وارد خواهد کرد. با این کار استان ها با مشکل مواجه خواهند شد و استانداری ها با مشکلاتی که رو به رو هستند نمی توانند به شکل صحیح از آموزش و پرورش حمایت کنند.  مسئله بعدی استانی کردن اعتبارات بنیاد شهید است و از همه این مسائل بدتر استانی کردن یارانه ها است که مشکلات عدیده ای را ایجاد می کند.

وی در خصوص میزان واقعی بودن بودجه 96 گفت: در بودجه 96 منابع شفاف نبود و درآمدهای تعیین شده نیز به گونه ای نبود که همه آن بتواند تحقق پیدا کند و هم چنین همه درآمدها در بودجه 96 دیده نشد از جمله 50 هزار میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه ها که در بودجه نیامد. قسمتی از منابع تحقق پیدا نکرد و ما قطعا 346 میلیارد تومان عملکرد در پایان سال نخواهیم داشت. مصارف نیز در بودجه 96 به دلیل وضعیت نامناسب حقوقی و حقوق های نجومی که دریافت  می شد شفافیت نداشت.

وی افزود: گزارش دقیق و شفافی از بودجه 96 تاکنون داده نشده است، تا ما ببینیم  چه میزان از اهداف تعیین شده چه در بودجه عمرانی و چه در بودجه جاری تحقق یافته است. در بودجه 97 نیز همان معایبی که در بودجه 96 از نظر منابع وجود دارد، دوباره دیده می شود. از 368 هزار میلیارد تومان منابع، کمتر از 300 هزار میلیارد تومان آن منابع واقعی است، که 101 هزار میلیارد تومان آن متکی به درآمد نفت است. 68 هزار میلیارد تومان آن نیز اوراق مشارکت داخلی و ارزی است. 32 هزار میلیارد تومان آن باید صرف بدهی های سال گذشته شود.

نماینده مردم همدان در مجلس گفت: زمانی که بودجه واقعی نباشد سیستم اجرایی  و دستگاه ها نمی توانند به شکل صحیحی تصمیم بگیرند چراکه نمی دانند چه مبلغی در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت هم چنین در اذهان عمومی نیز بار منفی را دارد چراکه اعتبارات اعلام می شود ولی در نهایت تحقق پیدا نمی کند و این امر منجر به نارضایتی شده و به صداقت مسئولان شک می کنند در صورتی که منابع ذکر شده شفاف و صحیح نبوده و لذا تحقق پیدا نخواهد کرد. تحقق نیافتن بودجه اثرات منفی را در جامعه و میان مسئولان می گذارد.

حاجی بابایی خاطر نشان کرد: برای واقعی شدن بودجه باید تمام منابع و مصارفی که در کشور است در بودجه در نظر گرفته شود. باید ببینیم دولت چه مقدار درآمد و چه میزان هزینه دارد. در خصوص درآمد ها، مشخص است که 193 هزار و نیم میلیارد درآمد حاصل از مالیات و گمرک است و هم چنین 101 میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش نفت است که تحقق پیدا خواهند کرد. اما بقیه درآمد ها شفافیت کافی ندارند چراکه بعضا اوراق هستند و ممکن تحقق پیدا نکنند و بعضی از اوراق ها باید جایگزین اوراقی شوند که در سال قبل داده شده اند و این امر مشکل ساز است. در نهایت باید گفت که بالاترین رتبه شفاف سازی بودجه، شفاف سازی منابع و مصارف است.

برچسب‌ها:

نظر شما