شناسهٔ خبر: 23022192 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه سیاست‌روز | لینک خبر

سقوط با سرعت نور

فلسطین باردیگر به اصلی‌ترین مسئله جهان اسلام و حتی محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان مبدل شده است. اقدام آمریکا در اجرای خواست صهیونیست‌ها...

صاحب‌خبر -

فلسطین باردیگر به اصلی‌ترین مسئله جهان اسلام و حتی محافل رسانه‌ای و سیاسی جهان مبدل شده است. اقدام آمریکا در اجرای خواست صهیونیست‌ها مبنی بر معرفی قدس به عنوان پایتخت این رژیم که نابودی کل فلسطین و هتاکی علیه جهان اسلام است از یک سو جهانیان را معطوف به فلسطین و خیانت‌های آمریکا به آن کرده و از سوی دیگر انتفاضه‌ای جدید را رقم زده است. انتفاضه‌ای که دامنه آن از فلسطین به سراسر جهان اسلام و حتی آزادی‌خواهان جهان گسترش یافته است.
در این میان جهان اسلام در حالی به وحدت در حمایت از فلسطین نیاز دارد که رفتارهای برخی از کشورها نظیر عربستان که می‌تواند تاثیر بسیاری در این رویه داشته باشد مغایر با خواست جهان اسلام بوده و حتی تهدیدی برای فلسطین شده است. از ادعای محافل رسانه‌ای و سیاسی صهیونیستی و غربی مبنی بر تبانی بن سلمان ولیعهد سعودی با آمریکا برای خیانت به فلسطین و واگذاری قدس به صهیونیست‌ها که بگذریم عدم حضور مقامات ارشد سعودی در نشست ویژه سازمان همکاری اسلامی در ترکیه و البته اعلام ممانعت از برگزاری تظاهرات ضد صهیونیستی در عربستان اقدامی قابل توجه در عملکرد سعودی است. در همین حال روزنامه الکترونیک سعودی «ایلاف» با مالکیت «عثمان العمیر» نزدیک به مقامات عربستان، مقاله‌ای مشترک از «آویخای ادرعی» سخنگوی رسمی ارتش رژیم صهیونیستی و یک نویسنده عرب علیه حماس منتشر کرد.
از سوی دیگر الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی اذعان کرد که این کشور «نقشه راهی» برای برقراری روابط دیپلماتیک کامل با رژیم صهیونیستی تدوین کرده است. بخش دیگر تحرکات ضد فلسطینی سعودی را در همراهی این کشور با آمریکا در منحرف سازی افکارعمومی از مسئله فلسطین به حاشیه‌ها تشکیل می‌دهد. در همین چارچوب ریاض از اظهارات «نیکی هیلی» در کنفرانس خبری که در آن مدعی شد که ایران نیروهای انصارالله یمن را مجهز به تسلیحات پیشرفته از جمله موشک‌های بالستیک کرده است، استقبال می‌کند.
بخشی ازاین اقدام سعودی می‌تواند برگرفته از تقلای این کشور برای پنهان‌سازی شکست خود در مقابل مقاومت یمن باشد. این شکست زمانی آشکارتر می‌شود که سعودی پس از دست دادن علی عبدالله صالح مهره خود در یمن به دنبال مولفه‌های جدید بحران‌ساز است. «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی با «محمد عبدالله الیدومی» رئیس شورای عالی حزب تجمع یمن برای اصلاح و «عبد الوهاب احمد الآنسی» دبیرکل این حزب در ریاض دیدار کردند. این حزب شاخه گروه اخوان‌المسلمین به شمار می‌رود که عربستان و امارات این گروه را از سال ۱۳۹۲ گروهی تروریستی می‌دانند اما اکنون به همپیمانی با آن روی آورده‌اند.
با این وجود سعودی در همراهی با آمریکا علیه ایران حرکت در مسیر خواست واشنگتن و صهیونیست‌ها برای دوری افکار عمومی از فلسطین به مسائل انحرافی است که به صراحت می‌توان آن را خیانت به فلسطین و جهان اسلام دانست. به هر تقدیر باید گفت که سعودی با این رفتارها در مسیر سقوط موقعیت خود در میان جهان اسلام آن هم با سرعت شتابنده یا به قولی سرعت نور است که نشات گرفته از توهمات افرادی همچون بن‌سلمان ولیعهد است که برای منافع خود در حال قربانی ساختن عربستان است. 

نویسنده: قاسم غفوری

نظر شما