شناسهٔ خبر: 23021990 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شبکه‌خبر | لینک خبر

گفتگوی 18:30/ لزوم ورود بخش خصوصی برای نوسازی بافت های فرسوده

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس از وجود 66 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور خبر داد و گفت: دولت باید زمینه ورود و حضور بخش خصوصی را برای نوسازی بافت های فرسوده فراهم آورد.

صاحب‌خبر -
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

مجید کیانپور با بیان اینکه می توان از ظرفیت بخش خصوصی برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده استفاده کرد، افزود: شهرداری ها، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، بانک ها و وزارت اقتصاد و امور دارایی باید همکاری مناسبی را برای تدوین بسته حمایتی ویژه ای برای بافت فرسوده تهیه و از سوی هیات دولت مصوب شود تا بخش خصوصی بتواند فعالیت خود را برای نوسازی انجام دهد و تا زمانی که تسهیلات مناسب پرداخت نشود سرمایه گذاران هیچ انگیزه ای برای سرمایه گذاری در بافت های فرسوده نخواهند داشت.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: معافیت مالیاتی برای بخش خصوصی، تخفیف عوارض و نیز تخفیف در تراکم می تواند مشوق های خوبی برای بخش خصوصی برای نوسازی این بافت ها باشد.

وی با تاکید بر لزوم پیگیری جدی تر مصوبه تسهیلات بافت فرسوده از سوی دولت، تصریح کرد: بانک ها باید بر اساس مصوبه هیات دولت پای کار بیایند و به وظیفه خود عمل کنند از سویی شورای پول اعتبار و بانک مرکزی نیز باید همکاری مناسبی را برای پرداخت تسهیلات نوسازی داشته باشند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری زندگی 8 میلیون نفر در 72 هزار هکتار بافت فرسوده، گفت: باید با برنامه ریزی منسجم و تامین اعتبارات کافی در جهت نوسازی بافت فرسوده گام برداشت زیرا جان ساکنان بافت فرسوده در معرض تهدید قرار داشته و از سویی این مکان ها تبدیل به مکان های متروکه ای می شوند که معضلات و آسیب های اجتماعی از ناحیه آنها جامعه را تهدید خواهد کرد.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: از مجموع 72 هزار هکتار بافت فرسوده با توجه به تسهیلات اعطایی بین 6 تا 8 هزار هکتار بافت شهری نوسازی شده است اما هنوز 66 هزار هکتار بافت فرسوده شهری وجود دارد که نیازمند نوسازی است.

کیانپور با برشمردن شاخص های بافت های فرسوده افزود: حدود 10 درصد از سطوح شهری شهرستان های کشور بافت فرسوده هستند.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه در یک گذر 50 ساله بافت فرسوده شکل می گیرد افزود: باید برای این موضوع فکری شود زیرا در غیر اینصورت این بافت ها خالی از سکنه شده و موجب ناهنجاری های اجتماعی می شود که خود می تواند هزینه هایی به مراتب بیشتر از نوسازی این بافت ها برای کشور به همراه داشته باشد. هوشنگ عشایری سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز گفت: شکل گیری و گسترش این بافت ها نتیجه سیاست های متضاد در کشور است که توسعه افق شهری نه فقط در ایران که در سایر کشورهای جهان توانسته فضای سوداگری را تقویت کند.

او افزود: سود تسهیلات برای نوسازی بافت فرسوده شهری 18 درصد است که 9 درصد را دولت و 9 درصد مابقی را مردم تامین می کنند.

به گفته مجید کیان پور اولویت نهاد توسعه گر بافت فرسوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما