شناسهٔ خبر: 23021964 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران:

قرآن و رهبری دینی دوپایه تحول عظیم در جامعه بشری است

شاهرود - نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بابیان اینکه اسلام، بالاترین معجزه الهی محسوب می‌شود، گفت: قرآن و رهبری دینی دوپایه تحول عظیم جامعه بشری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام علی سعیدی شامگاه آدینه در بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم بسیج شاهرود به میزبانی مسجد جامع رودیان، بابیان اینکه قرآن در روزگاری نازل شد که عقب‌مانده‌ترین جامعه بشری در سرزمین حجاز دیده می‌شد، تأکید کرد: پیامبر(ص) در جامعه‌ای عقب‌مانده از اعراب جاهلی، تحولی عظیم را به وجود آورد یعنی خداوند منان اراده کردند تا بشر و جامعه متحول شود لذا باید دید عوامل این تحول چه بوده‌اند.

وی با یادآوری اینکه در سرزمین حجاز پنج نوع فساد حاکم بود، گفت: نخست فساد اعتقادی و فکری که وجود ۳۶۰ بت در مرکز وحی نشانه اصلی این انحطاط فکری است، دومین فساد که در سرزمین حجاز پیش از پیامبر(ص) حاکم بود سیاسی بود، یعنی ظالم‌ترین و فاسدترین شخصیت‌های اعراب آن زمان، بر سرزمین وحی حکومت می‌کردند که ابوجهل‌ها و ابوسفیان‌ها در زمره این افراد هستند که حتی به هیچ اصلی و قانونی نیز پایبند نبودند.

رهبری و قرآن دو عامل مهم در پایه گذاری تمدن اسلامی

امام‌جمعه موقت شاهرود گفت: سومین فساد سرزمین حجاز، اخلاقی نام دارد چون هیچ رذیلتی و هیچ خلاف اخلاقی در آن جامعه مصونیت و پرهیز نداشت و انواع و اقسام فسادهای اخلاقی در آن جامعه دیده می‌شد و اکثر خانه‌ها به شراب و فساد آلوده بودند، دیگر فساد رایج در آن زمان، فرهنگی بود انواع و اقسام خرافات در جامعه آن روز بشری وجود داشت و ذهن او را احاطه کرده بود که باعث می‌شد واقعیت‌ها دیده نشود.

سعیدی تأکید کرد: آخرین فساد روزگار جاهلیت اجتماعی نام داشت که نوع برخورد با انسان آزاد و برده در آن روزگار مبین این نوع فساد بود چراکه جامعه آن روزگار به دسته‌بندی‌هایی مختلف تقسیم می‌شد که نمونه آن برخورد با زنان و دختران است لیکن باوجوداین فسادها خداوند منان اراده می‌کند که این جامعه را اصلاح و متحول کند.

وی با طرح این سؤال که جامعه جاهلیت آن زمان چگونه اصلاح شد، تأکید کرد: خدای منان با پیوند دو عامل مهم زمینه بزرگ‌ترین تحول و پایه‌گذاری بزرگ‌ترین تمدن را به وجود آورد که نخستین آن‌ها نزول قرآن بر پیامبر(ص)، تبلور آن در بیان ایشان و شکل‌گیری آن به‌صورت کتاب الهی به‌مثابه اساس‌نامه و منشور تکامل بشر و دیگری رهبری الهی است، در قرآن کریم سه بار خداوند به خودش تبریک می‌گوید که اولین آن‌ها خلقت انسان، دیگری خلقت حضرت آدم و سوم نزول قرآن کریم محسوب می‌شود.

قرآن بزرگترین مخلوق خداوند

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درباره رهبری الهی به‌مثابه دیگر عامل تحول زایی خدای متعال در تحول جامعه اعراب، تأکید کرد: همواره بیان می‌شود که رهبری خدایی انتخابی است اما برخی می‌گویند این امر انتصابی است اما ما معتقد هستیم که نه انتخابی است و نه انتصابی؛ بلکه رهبری الهی ساختنی قلمداد می‌شود چراکه خداوند رهبر را برای تکامل بشر می‌سازد که تعبیر آن را درباره حضرت آدم، ابراهیم(ع)، یوسف(ع) و ... می‌توان دید.

سعیدی بابیان اینکه راه تحول در جامعه عرب آن زمان باوجود ابوسفیان‌ها، ابوجهل‌ها و صدها بت بسیار دشوار بود که جز از رهبری الهی و قرآن انجام آن برنمی‌آمد، تأکید کرد: پیامبر(ص) با رهبری الهی و قرآن دو تحول عظیم را در حوزه دینی، فرهنگی و همچنین سیاسی و اجتماعی در حجاز را ایجاد کردند تا عوامل فساد آن روز و مدافعان بت‌خانه‌ها نابود شدند.

وی با بیان اینکه قرآن بزرگترین مخلوق خداوند است، افزود: سومین تحول یا انقلابی که پیامبر(ص) در حجاز آن زمان ایجاد کردند، انقلاب نظامی یعنی شکل‌گیری ارتش مکتبی بود آن چیزی که امروز در قالب سپاه پاسداران و بسیج می‌بینیم ریشه در تدبیر ذات باری‌تعالی و انقلاب نبی اکرم(ص) داشت که نمونه آن در حشد الشعبی و بسیجیان سوریه دیده می‌شود، پیامبر(ص) با این نیروی مکتبی به سمت مکه حرکت کردند و انقلاب سیاسی را شکل دادند تا سران کفر و شرک برکنار شوند و درنهایت انقلاب اداری و یا پاک‌سازی عوامل فعال در نظام آن زمان را در چارچوب شریعت اسلامی اصلاح کردند که هرکدام از این تحولات، امری بسیار دشوار بود.

امامت، تداوم بعثت است​

امام‌جمعه موقت شاهرود، گفت: پیامبر(ص) تحول در تار و پود آداب، رسوم، فرهنگ، چارچوب‌ها و ... را در جامعه عرب آن زمان ایجاد کردند که این امر با قرآن کریم و رهبری الهی صورت گرفت لذا امروز باید از قرآن کریم صیانت کنیم چراکه عامل تحول زایی جامعه بشری محسوب می‌شود.

سعیدی بابیان اینکه ماندگاری دستاوردهای اسلامی که رسول‌الله(ص) آن‌ها را برای بشریت به ارمغان آوردند، نیاز به امت دارد، تأکید کرد: امامت، تداوم بعثت است لذا پیامبر(ص) فرمودند من بین شما کتاب خدا و عترتم را نزد شما به امانت می‌گذارم یعنی دو رکن اساسی که اسلام را به اینجا رسانده، باید تداوم یابد.

نظر شما