شناسهٔ خبر: 23021636 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

هدف گذاری ۶۰ میلیارد دلاری برای مبادلات اقتصادی ایران و چین

صاحب‌خبر -
 

اقتصاد دو کشور ایران و چین مکمل یکدیگرند و برای مبادلات اقتصادی دو کشور هدف گذاری ۶۰ میلیارد دلاری قابل دسترس خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، محمد شریعتمداری وزیر صنعت در دیدار با رئیس اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین با اشاره به اینکه ایرانی‌ها همکاری چینی‌ها را در دوران سخت پیش از برجام فراموش نمی‌کنند، افزود: دولت و ملت چین در کنار دولت و ملت ایران در دوران تحریم ها ایستاد تا این مسیر را پشت سر گذاشتیم و اینک در پسابرجام علاقمند هستیم برای توسعه همه جانبه روابط قدم‌های مستحکمی برداریم.
وی تشکیل شرکت‌های مشترک و بهره گیری از ظرفیت‌های تجاری، تولیدی و اقتصادی ایران در منطقه را از سیاست‌های عمومی دولت دانست و تصریح کرد: برای تحقق اهداف، زیر ساخت‌های لازم از جمله تسهیل روابط بانکی میان دو کشور باید تأمین شود.
شریعتمداری ایران را سرزمینی بکر برای سرمایه گذاری های سودآور توصیف کرد و یادآور شد: حدود ۱۴ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور وجود دارد که باید این رقم را در مدت کوتاهی به ۲۵ هزار کیلومتر افزایش دهیم. از سوی دیگر ظرفیت حمل و نقل بار معدنی با استفاده از خطوط ریلی ۲۸ میلیون تن است که این رقم باید به ۱۱۰ میلیون تن در سال افزایش پیدا کند.
وی با اعلام اینکه برای رسیدن به رشد اقتصادی متوسط ۸ درصد نیازمند ۱۸۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی هستیم، گفت: چین می تواند نقش قابل توجهی در تأمین این سرمایه خارجی ایفا کند. بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه ظرفیت تولید خودرو کشور است که با استفاده از سرمایه گذاری‌هایی از این دست می‌تواند تا دو برابر افزایش یابد.
این عضو کابینه دولت با یادآوری اینکه روابط بخش خصوصی دو کشور تعریف شده است، افزود: اتاق‌های بازرگانی دو کشور ساختارهای ارتباطی با هم دارند، اما شرکت‌های دو کشور باید به صورت مستقل برای تشکیل شرکت‌های مشترک بیش از این خود را نشان دهند که در جهت شناخت ظرفیت ها و قابلیت‌های دو کشور برای فعالیت شرکت‌های مختلف باید قدم‌های مؤثری برداشته شود. وی با بیان اینکه حجم مبادلات اقتصادی ایران و چین در مقاطعی که قیمت نفت بالا بود به حدود ۵۴ میلیارد دلار هم رسید، ادامه داد: برای مبادلات اقتصادی دو کشورهدف گذاری ۶۰ میلیارد دلاری شده است که قابل دسترسی هست.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر برنامه دولت برای تکمیل زنجیره ارزش افزوده مواد معدنی، تصریح کرد: توسعه اکتشافات و استخراج در حوزه معادن فلزی و
غیر فلزی و ساخت ماشین آلات سنگین برای استخراج معادن پتانسیل‎ های خوبی برای همکاری میان دو کشور خواهند بود. وی با اشاره به افتتاح دو کارخانه پترو پالایش مسجد سلیمان و فولاد شادگان با مشارکت چینی‌ها گفت: ایمیدرو حدود ۴ میلیارد دلار پروژه مشترک با چینی‌ها دارد و حجم قراردادهای مشترک ایدرو با چین حدود یک میلیارد دلار است.
شریعتمداری با استقبال از توسعه همکاری‌ بانک‌های خصوصی دو کشور و تشکیل یک کارگروه مشترک برای پیگیری مذاکرات دو طرف، افزود: اقتصادهای دو کشور مکمل همدیگر هستند و امیدوارم به عنوان دو کشور مهم جاده ابریشم شعار “یک کمربند- یک جاده” را با همدیگر محقق کنیم. رئیس اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین هم در این دیدار از تشکیل کارگروه مشترک برای تداوم و پیگیری مذاکرات و توافقات انجام شده استقبال کرد و گفت: رشد اقتصادی چین به صورت بسیار سالم از ۳ر۶ درصد به ۸ر۶ درصد رسیده است و هدف گذاری رشد اقتصادی ۷ درصد را در دستور کار داریم که ایران در رسیدن به این هدف می تواند به ما کمک کند.
وانگ یانگو با تشریح دستاوردهای چین در حوزه زیر ساخت‌ها یادآور شد: در این زمینه فناوری های نوینی را به دست آوردیم ولی به لحاظ کمبود منابعی مانند نفت و مواد معدنی نتوانستیم این روند را افزایش دهیم و حوزه استخراج و پالایش مواد معدنی ظرفیت خوبی برای گسترش همکاری‌ها خواهد بود. وی با اشاره به تأکیدات مقامات ایرانی درباره حمایت از بخش خصوصی در دیدارهای گذشته گفت: در این سفر هیاتی از بخش خصوصی را برای انجام مذاکرات به ایران آوردیم.
رئیس اتاق بازرگانی بخش خصوصی چین با بیان اینکه موضوع فاینانس و تامین مالی طرح های مشترک باید با جدیت دنبال شود، تصریح کرد: موضوع فاینانس اگر از طریق بانک‌های دولتی تأمین نشد، بانک‌های خصوصی، بیمه‌ها و شرکت‌های تامین کنننده فاینانس می‌توانند ما را در این زمینه یاری کنند.
همچنین رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: آن دسته از شرکت‌های چینی می‌توانند در روابط با ایران موفق باشند که در ایران سرمایه گذاری کنند.
به گزارش فارس، منصور معظمی در جلسه امضای موافقت نامه همکاری های صنعتی و اقتصادی بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و اتاق بازرگانی چین با بیان اینکه روابط دو کشور ایران و چین استراتژیک است، اظهار داشت:
زمینه های همکاری فراوانی بین ایران و چین وجود دارد، اما افزایش همکاری بیشتر نیازمند سرمایه گذاری مستقیم شرکت های چینی در ایران است.
وی با تاکید بر اینکه شرکت‌های عضو اتاق بازرگانی چین را شرکت‌های کوچک، متوسط و بزرگ تشکیل می دهند و بنابراین نحوه ارتباط با آنها متفاوت است، تصریح کرد: می توان از طریق اتاق های بازرگانی هماهنگی برای همکاری بین بخش خصوصی ایران و بخش خصوصی چین را به ثمر رساند.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه توصیه ما به شرکت های چینی، سرمایه گذاری مستقیم در بازار ایران است، گفت: شرکت هایی می‌توانند در این روابط موفق باشند و با ایران کار کنند که در ایران سرمایه گذاری کنند.
وی افزود: ایران بازار نسبتا بزرگی دارد و می تواند فرصت خوبی برای سرمایه گذاری
شرکت‌ های چینی باشد،البته به شرط آنکه مسایل بانکی و بیمه ای فی مابین حل شود که این موضوع در حال حل شدن است.
معاون وزیر صنعت با اشاره به مذاکرات انجام شده بین وزیر صنعت،معدن و تجارت و اتاق بازرگانی چین بیان کرد: انتظار ما از یان وانگو رئیس اتاق بازرگانی چین این است که در جهت رفع مشکلات موجود برای سرمایه گذاری در ایران اقدام کند در این صورت شرکت های چینی فرصت های بیشتری برای کار در ایران دارند.
وی اضافه کرد: بعضی از شرکت‌های بزرگ چینی که در حال حاضر در ایران کار می کنند، بازار ایران را خوب می‌شناسند ولی شرکت‌هایی که تازه می خواهند وارد بازار ایران شوند نیاز است که بیشتر خود را معرفی کنند. رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه اقتصاد ایران ترکیبی از اقتصاد دولتی و خصوصی است، یادآورشد: بعضی از بخش ها مثل نفت و گاز کاملا در اختیار دولت است، اما بیش از ۹۰ درصد بخش صنعت و معدن در اختیار بخش خصوصی است.
وی با تاکید بر اینکه سازمان ما نقش حمایت کننده از بخش خصوصی را دارد، گفت: از آنجا که اکثر پروژه های بزرگ کشور را ایدرو ساخته است، ما در همه بخش ها از بخش خصوصی حمایت می کنیم.
معظمی با طرح این پیشنهاد که یکسری شرکت های چینی وجود دارند که ایدرو مستقیم می تواند با آنها قرارداد ببندد، اظهار داشت: مثلا در صنعت لاستیک سازی، انرژی خورشیدی، ساخت لوکوموتیو یا صنعت نفت و گاز که اولویت های سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است، این آمادگی وجود دارد که مستقیم قرارداد ببندیم. همچنین در سایر بخش ها در کنار بخش خصوصی هستیم و در قراردادها از آنها حمایت می کنیم.
وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی نیازمند حمایت دولت است، تصریح کرد: هدفی که ما دنبال می کنیم این است که کمک کنیم بخش خصوصی بزرگ و توانمند شود؛ به همین دلیل در اموری که بخش خصوصی می تواند پیشرو باشد و جلوتر از دولت حرکت کند، دولت از آنها حمایت می کند. وی همچنین گفت: شنیدیم که اتاق بازرگانی چین تمایل دارد حجم روابط با ایران را به ۱۰۰ میلیارد دلار برساند، ظرفیت‌ها وجود دارد و بنابراین تاکید می کنم که فقط به فکر صادرات به ایران نباشید.
معاون وزیر صنعت با اشاره به پیشنهاد رئیس اتاق بازرگانی چین برای افزایش همکاری های مشترک گفت: ایده رئیس اتاق بازرگانی چین برای افزایش همکاری ها را بسیار خوب می دانم و تشکر می کنم، این موضوع باعث می شود بیشتر و سیستماتیک تر با هم کار کنیم.
وی همچنین گفت: شنیدیم که اتاق بازرگانی چین تمایل دارد حجم روابط با ایران را به ۱۰۰ میلیارد دلار برساند، ظرفیت ها وجود دارد و بنابراین تاکید می کنم که فقط به فکر صادرات به ایران نباشید.

برچسب‌ها:

نظر شما