شناسهٔ خبر: 23021310 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

نرخ بهره در آمریکا افزایش و در روسیه کاهش یافت

بانک مرکزی روسیه روز جمعه نرخ بهره در این کشور را با نیم درصد کاهش از 8.25 به 7.75 درصد کاهش داد و اعلام کرد که کاهش های محتاطانه بیشتری در نیمه نخست سال آینده میلادی محتمل است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسینم: بانک مرکزی روسیه روز جمعه نرخ بهره در این کشور را با نیم درصد کاهش از ۸.۲۵ به ۷.۷۵ درصد کاهش داد. این در حالی است که فدرال رزرو آمریکا روز چهارشنبه نرخ بهره را افزایش داده بود.

به گزارش رویترز، بانک مرکزی روسیه روز جمعه نرخ بهره در این کشور را با نیم درصد کاهش از 8.25 به 7.75 درصد کاهش داد و اعلام کرد که کاهش های محتاطانه بیشتری در نیمه نخست سال آینده میلادی محتمل است.

کاهش بهره اخیر ششمین کاهش بهره متوالی در روسیه در سال جاری میلادی است و از این جهت غیرمنتظره است که تقریبا تمامی تحلیلگران انتظار داشتند نرخ بهره تنها 25 صدم درصد کاهش یابد و به 8 درصد برسد.

بانک مرکزی روسیه گفته به دلیل اینکه نرخ تورم در کشور به زیر رقم هدف گذاری شده (4 درصد) یعنی 2.5 درصد رسیده، احتمالا سال اینده نیز نرخ بهره افزایش خواهد یافت.

نرخ تورم در روسیه امسال به لطف شتاب گرفتن رشد تولیدات کشاورزی، تقویت روبل و سیاست پولی انقباضی بانک مرکزی روسیه بیش از حد انتظار کاهش یافته است.

بانک مرکزی روسیه قبلا گفته بود قصد دارد نرخ بهره را در طی 2 سال آینده به 6.5 تا 7 درصد برساند. نرخ تورم در روسیه بعد از رسیدن به حدود 17 درصد در اوایل سال 2015 به شدت کاهش یافته است.

این در حالی است که روز چهارشنبه فدرال رزرو آمریکا در تصمیمی که بسیاری انتظارش را داشتند اقدام به افزایش نرخ بهره کرد. بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را 25 صدم درصد بالا برد و به 1.25 تا 1.5 درصد رساند. این سومین افزایش نرخ بهره در آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون است. فدرال رزرو همچنین پیش بینی کرده که 3 نوبت در سال های 2018 و 2019 نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

این افزایش نرخ بهره در حالی صورت می گیرد که فدرال رزرو آمریکا هنوز نتوانسته نرخ بهره را به رقم هدفگذاری شده یعنی 2 درصد برساند.

نظر شما