شناسهٔ خبر: 23020180 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ترامپ و پوتین برای حل وضع «بسیار خطرناک» کره شمالی مذاکره کردند

تهران- ایرنا - کاخ سفید اعلان کرد که دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین رئیسان جمهوری آمریکا و روسیه در گفت وگوی تلفنی در باره همکاری دوجانبه برای حل «وضع بسیار خطرناک در کره شمالی»، بحث و مذاکره کرده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، خبرگزاری های رویترز و فرانسه از واشنگتن نوشتند، بر اساس بیانیه ایالات متحده، ترامپ از پوتین به خاطر توجه به عملکرد نیرومند اقتصادی آمریکا در نشست مطبوعاتی سالانه خود، تشکر کرد.
پوتین روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی خود با اشاره به رشد بازارهای جهانی گفته بود: این امر نشانگر وجود اعتماد در اقتصاد آمریکاست که عامل مثبتی به شمار می رود.
کرملین نیز در بیانیه خود اعلان کرد: ترامپ و پوتین در باره روابط کشورهایشان و وضع شبه جزیره کره، گفت وگو کرده اند.
به گزارش ایرنا به نقل از روسیا الیوم، در بیانیه دفتر اطلاع رسانی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین)، آمده است: در این تماس تلفنی که با درخواست طرف آمریکایی صورت گرفته است، مهم ترین روابط دوجانبه و آخرین تحولات در مناطق بحران زده با تکیه بر حل و فصل موضوع هسته ای کره شمالی در شبه جزیره کره، بررسی شد.
کاخ کرملین در پایان تاکید کرد: رئیسان جمهوری روسیه و آمریکا همچنین بر ادامه گفت و گوهای تلفنی تاکید کردند.
این اقدام، ساعاتی پس از اظهارات پوتین صورت می گیرد که درخواست واشنگتن را برای حمایت از اعمال تحریم های بیشتر علیه پیونگ یانگ، خنده آور و مضحک خوانده بود.
یک مقام وزارت امور خارجه کره شمالی نیز بامداد جمعه گفت: تلاش ترامپ برای محاصره دریایی کره شمالی، تلاش خطرناک واشنگتن برای شعله ور شدن جنگ هسته ای خواهد بود.
این اظهارات مقام وزارت امورخارجه کره شمالی پس از آن عنوان می شود که « «کیم جونگ اون» رهبر این کشور روز سه شنبه گذشته (21 آذر ماه) گفت: هدف ما این است که قوی ترین قدرت اتمی جهان شویم.
رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا نیز سه شنبه اعلام کرد که کشورش آماده است مذاکرات مستقیم با کره شمالی را در هر زمانی و بدون پیش شرط آغاز کند.
پیونگ یانگ که نزدیک به دو ماه آزمایش موشکی یا هسته ای نکرده بود، روز چهارشنبه هشتم آذر 96 اقدام به آزمایش پیشرفته ترین موشک قاره پیمای خود کرد. به دنبال این اقدام پیونگ یانگ، آمریکا و کره جنوبی رزمایش هوایی مشترک پنج روزه ای با حضور بیش از 230 جنگنده برگزار کردند که بمب افکن های هسته ای ایالات متحده نیز در آن شرکت داشتند. دو کشور قصد دارند برای مقابله با حمله احتمالی کره شمالی از طریق موشک های زیردریایی، نیز رزمایشی برگزار کنند.
از زمان روی کارآمدن ترامپ در ژانویه 2017، حل و فصل موضوع هسته ای و موشکی کره شمالی به یکی از دشوارترین پرونده های پیش روی دولت آمریکا تبدیل شده است.
اروپام**1486**ترجمه: محسن شریفی**انتشار: زهرا هژبری

انتهای پیام /*

نظر شما