شناسهٔ خبر: 23017003 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

روش‌های جراحی و دفع سنگ کلیه

در روش باز برای برداشت سنگ کلیه، جراح شکافی در شکم یا پهلوی بیمار برای دسترسی به کلیه ایجاد می‌کند و سنگ برداشته می‌شود؛ پس از انجام این کار یک لوله کوچک برای عبور ادرار قرار می‌دهند لذا باید توجه داشت این لوله باید پس از یک ماه برداشته شود.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین>سلامت>فوق تخصص جراحی کلیه گفت: اصولاً توصیه می‌شود پس از عمل جراحی کلیه، بیمار مایعات فراوان بنوشد و همچنین مصرف کمتر نمک و مواد غذایی مانند چای پررنگ و نوشابه نیز باید در دستور غذایی بیمار قرار گیرد.

به گزارش شفا آنلاین:امیر ایجادی فوق تخصص جراحی کلیه  در خصوص مراقبت‌های بعد از جراحی کلیه توضیح داد: یکی از روش‌های درمان بیماران مبتلا به سنگ‌های کلیوی،<Kidney stones> سنگ‌شکنی برون اندامی است. در این روش بیمار جهت سنگ‌شکنی به مدت 15 تا 20 دقیقه در زیر دستگاه سنگ شکنی قرار گرفته و با مشخص شدن سنگ در سیستم ادراری، این سنگ‌ها توسط امواجی شکسته می‌شوند.

وی در خصوص روش‌های جراحی باز و بسته کلیه توضیح داد: در روش باز برای برداشت سنگ کلیه، جراح شکافی در شکم یا پهلوی بیمار برای دسترسی به کلیه ایجاد می‌کند و سنگ برداشته می‌شود؛ پس از انجام این کار یک لوله کوچک برای عبور ادرار قرار می‌دهند لذا باید توجه داشت این لوله باید پس از یک ماه برداشته شود.

ایجادی ادامه داد: در عمل جراحی بسته، پوست به میزان یک سانتی متر سورخ می‌شود و از طریق پوست وارد کلیه شده و سنگ‌ها را خارج می‌کنیم. این عمل برای پزشک با دشواری‌هایی همراه است اما باید توجه داشته باشیم این عمل درد و سختی کمتری برای برای بیمار دربر خواهد داشت.

این متخصص جراحی کلیه در خصوص مراقبت‌های لازم پس از انجام جراحی کلیه گفت: اگر جراحی بسته با عوارضی نظیر خونریزی همراه نباشد پس از جراحی نیز عارضه‌ای مشاهده نخواهد شد؛ خونریزی‌های پس از عمل جراحی تنها عارضه‌ای هستند که ممکن است پس از جراحی بیمار با آن مواجه شود.

ایجادی گفت: نوع عمل جراحی با توجه به شرایط بیمار متفاوت بوده و بنا به تشخیص و شرایط بیمار از لحاظ وزن و نوع بیماری مشخص خواهد شد.فارس

نظر شما