شناسهٔ خبر: 23014229 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاى میراث معنوى و طبیعى:

تعداد آثار ناملموس ایران در فهرست میراث جهانی به 13 رسید

تعداد آثار ناملموس ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو، با ثبت «چوگان‌بازی سوار بر اسب همراه با روایتگری و موسیقی» و «هنر ساختن و نواختن کمانچه»، به 13 اثر رسید.

صاحب‌خبر -

فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاى میراث معنوى و طبیعى در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا گفت: با ثبت چوگان و هنر نواختن و ساختن کمانچه در فهرست میراث جهانی، تعداد آثار ناملموس ثبت شده ایران در یونسکو به 13 پرونده رسید.

وی در سخنانش عنوان کرد: تاکنون سه میراث به ثبت رسیده در میراث جهانی، چندملیتی هستند و 10 میراث دیگر به عنوان میراث ملی ایران به ثبت جهانی رسیده‌اند. دوازدهمین اجلاس میراث جهانی ناملموس در جزیره جیجو کشور کره جنوبی برگزار شد.

طبق گفته محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، چوگان از منظر جنبه های گوناگون هنری، موسیقیایی، نمایش تا بازی همبسته اسب و انسان نشان دهنده شکل گیری یک فرهنگ با سابقه طولانی در سرزمین ایران از دوره ساسانی تا کنون است. اهمیت چوگان از آن جهت مهم است که به نظر می‌رسد اولین بازی تیمی جهان است و به احتمال زیاد، گوی چوگان اولین توپی است که بشر ابداع کرده است.

معاون میراث‌فرهنگی کشور در مورد ثبت پرونده کمانچه نیز گفت: «ساز کمانچه نیز یکی از قدیمی‌ترین و گسترده ترین ابزار موسیقی در ایران و منطقه است که در اجراهای موسیقی کلاسیک و فولکوریک سهم بسزایی دارد. از این رو شاخص ترین نوازندگان آن را می‌توان در این دو حوزه موسیقی(شهری و محلی) پیدا کرد

هیأت نمایندگى جمهورى اسلام ایران در این اجلاس متشکل از محمدحسن طالبیان (معاون میراث فرهنگى) به عنوان رئیس هیأت ایرانی، فرهاد نظرى (مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیاى میراث معنوى و طبیعى)، مرتضى رضوانفر (تدوین گر پرونده چوگان)، شروین گودرزى (کارشناس میراث ناملموس)، حمزه ایلخانى (نماینده فدراسیون چوگان)، رامین والى (نماینده فدراسیون چوگان) بودند.

نظر شما