شناسهٔ خبر: 23008223 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در قالب کمک مالی به نیروهای «جی- ۵ ساحل»؛

سرمایه گذاری ۱۵۳ میلیون دلاری عربستان و امارات برای نفوذ درآفریقا

عربستان سعودی و امارات متحده عربی در راستای اجرای پروژه «نفوذ در منطقه ساحل آفریقا» به پرداخت بیش از ۱۵۰ میلیون دلار کمک مالی به نیروهای موسوم به «جی- ۵ ساحل» در قاره آفریقا متعهد شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه خبری عربین بیزنس، در نشستی که روز چهارشنبه در پاریس به میزبانی «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و با محور «مهار تروریسم در آفریقای مرکزی و غربی» برگزار شد، کشورهای عربی به پرداخت کمکهای مالی بیشتر متعهد شدند و کشورهای آفریقای غربی نیز اعلام کردند که به تلاشهایشان برای تشکیل یک نیروی نظامی ضد چریکی و مشترک سرعت می بخشند.

امانوئل ماکرون همچنین اعلام کرد که عربستان سعودی ۱۱۸ میلیون دلار و امارات متحده عربی ۳۵ میلیون دلار به نیروهای «جی ۵ ساحل» کمک خواهند کرد. گفتنی است که  ماکرون در سفر ماه گذشته خود به عربستان، از «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی برای تمرکز بر مبارزه با تروریست‌ها (!) و پیوستن به ۵ کشور عضو سازمان همکاری‌های منطقه‌ای ساحل دعوت کرده بود.

آمریکا نیز به تعهد خود برای پرداخت ۶۰ میلیون دلار به این نیروها که با همکاری مشترک کشورهای «نیجر»، «چاد»، «مالی»، «بورکینافاسو» و «موریتانی» و با هدف مبارزه با تروریستهای اسلام گرای افراطی در حاشیه جنوبی صحرای آفریقا تشکیل شده است، تأکید کرد.

ماکرون در یک کنفرانس خبری که متعاقب این نشست برگزار شد، گفت: «ما باید در نبرد علیه تروریسم در منطقه ساحل آفریقا پیروز شویم. هر روز حملاتی رخ می دهد و دولتها در معرض تهدید هستند. ما باید تلاشهای خود را افزایش دهیم».

در این نشست که با حضور «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «پائولو جنتیلونی» نخست وزیر ایتالیا و نمایندگانی از کشورهای بلژیک، اسپانیا و آمریکا برگزار شد، کشورهای خارج از منطقه ساحل آفریقا از تقویت حمایتهای خود و کشورهای آفریقایی نیز از تسریع اقدامات خود برای عملیاتی ساختن این نیروها تا اواسط سال ۲۰۱۸ خبر دادند.

گفتنی است این نیروهای مشترک تحت حمایت فرانسه و با نظارت سازمان همکاری‌های منطقه‌ای «ساحل» که شامل موریتانی، مالی، نیجر، بورکینافاسو و چاد است، اداره می‌شوند.

فرانسه که در حال حاضر ۴ هزار نیرو در این منطقه دارد، می‌گوید که نیروهای مشترک آفریقای غربی با مشکلات مالی برای عملیاتی شدن مواجه هستند و همین امر باعث شده که تروریست‌ها با موفقیت همراه باشند.

در همین راستا، کشور نیجر متعهد شد که دو گردان دیگر یا در حدود ۱۶۰۰۰ نیرو به این نیروی نظامی مشترک اختصاص دهد.

گفتنی است که فرانسه در اوایل سال ۲۰۱۳ با دخالت نظامی در کشور مالی تروریستهایی را که توانسته بودند پایتخت این کشور را تحت کنترل بگیرند، بطور موفقیت آمیزی به عقب راند. اما تروریستهای شکست خورده در سرتاسر منطقه پخش شدند و به حملات مرگبار خود ادامه دادند.

۶ ماه پیش، فرانسه با ۴۰۰۰ نیروی ویژه خود در این منطقه خواستار تشکیل نیروهای «جی ۵ ساحل» برای کاستن از بار تعهدات نظامی خود شد. این نیروی نظامی مشترک همچنین می تواند بر حمایت لجستیکی «عملیات حفظ صلح سازمان ملل در کشور مالی» نیز تکیه کند.

مقر فرماندهی این نیروی نظامی مشترک در کشور مالی قرار دارد و به تازگی نخستین عملیات مشترک خود را در منطقه با حضور نیروهایی از کشورهای نیجر، مالی و بورکینافاسو به مرحله اجرا درآورد. ماکرون در خصوص این عملیات نظامی آزمایشی گفت که این عملیات نیاز به تجهیزات بیشتر و هماهنگی بهتر را نشان داد.

در خصوص کمکهای مالی به این نیروی نظامی مشترک می توان گفت که هر کشور آفریقایی عضو به پرداخت ۱۰ میلیون یورو متعهد شده است. اتحادیه اروپا با ۵۰ میلیون یورو، فرانسه با ۸ میلیون یورو و هلند نیز با ۵ میلیون یورو از دیگر کشورها و سازمانهای اعطاء کننده کمک مالی به این نیروی نظامی مشترک هستند.

مقامات فرانسه اعلام کردند که این نیروی نظامی برای ادامه فعالیتهای خود به ۲۵۰ میلیون یورو نیازمند است.

طبق برآورد ارتش فرانسه، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ چریک اسلام گرا در منطقه فعال هستند که به رغم کاهش چشمگیر شمار این چریکها، همچنان احتمال وقوع حملات مرگبار- مانند کشتار ۴ نظامی آمریکایی در روز چهارم اکتبر در کشور مالی و ۱۲ پلیس نیجر در اواخر همان ماه- وجود دارد.

صدراعظم آلمان و نخست وزیر ایتالیا در سخنان خود در روز پنج شنبه خواستار اتخاذ یک رویکرد وسیعتر شدند. دولت آلمان هممچنین اعلام کرد که در فاصله سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ یک میلیارد یورو برای اعطای کمکهای غیرنظامی در منطقه هزینه نماید.

نظر شما