شناسهٔ خبر: 22995836 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

یک و نیم میلیون معلول دائم در جنگ سوریه

سازمان بهداشت جهانی با صدور گزارشی از وجود یک و نیم میلیون معلول جنگی در سوریه خبر داد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / در گزارش سازمان بهداشت جهانی و نهاد بین‌المللی مربوط به معلولین آمده است که هر ماه جنگ و درگیری‌ها در سوریه ۳۰ هزار مجروح بر جای می‌گذارد و این جنگ تاکنون یک و نیم میلیون مجروح با معلولیت دائمی از میان ۳ میلیون شخصی که از آغاز جنگ در سوریه مجروح شده‌اند،‌ بر جای گذاشته است.

براساس این گزارش جامعه بین‌الملل باید حمایت خود را برای توانمند کردن این افراد و بازگرداندن آن‌ها به جامعه گسترش دهد.

گزارش مذکور تاکید دارد که ۸۶ هزار تن از این یک و نیم میلیون معلول جنگی مجبور به قطع عضو شده‌اند. درگیری‌ها در سوریه باعث شده است تا مناطق مسکونی در این کشور هدف قرار گرفته و آلودگی زیست محیطی به دلیل استفاده از مواد منفجره در تمام مناطق آن افزایش یابد. تعداد کسانی که به خدمات اجتماعی و بهداشتی نیاز دارند،‌ در حال افزایش است و مجروحان این جنگ به توجه خاصی محتاج‌اند.

صدها هزار تن از کسانی که در جریان این جنگ مجروح شدند و یا نیروهای نظام حاکم و یا گروه‌های مسلح از وخیم شدن ارائه خدمات بهداشتی و اجتماعی رنج می‌برند. شرایط بسیار وخیم‌ است چرا که خانواده‌های افراد مجروح و معلول عموما جزو خانواده‌های فقیر و آواره به شمار می‌آیند و نظام حاکم توانایی پرداخت هزینه‌های مالی و بهداشتی برای این افراد را ندارد.

گزارش سازمان بهداشت جهانی همچنین نشان می‌دهد که کمتر از نیمی از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها در سوریه همچنان به ارائه خدمات به بیماران می‌پردازند و بیشتر آن‌ها تجهیزات لازم برای سرویس‌ دهی به مجروحان را ندارد.

این در حالی است که آژانس‌های سازمان ملل و شرکای آن در بین سازمان‌های غیردولتی روز چهارشنبه اعلام کردند، طرح منطقه‌ای برای حمایت از آوارگان سوری، جوامع میزبان آنها و تقویت توان برای مقابله با بحران‌های سال 2018 دارند.

کمیسیون سازمان ملل در گزارش خود آورده است، ارزش این طرح به 4.4 میلیارد دلار آمریکا می‌رسد که هدف از آن حمایت از بیش از پنج میلیون آواره در سورهی و جوامه میزبان در کشورهای هم‌جوار است.

این طرح منطقه‌ای برای آوارگان هدف کمک به 5.3 میلیون آواره در جوامع میزبان در سال 2018 و نیز حمایت از آموزش،‌بهداشت، تغذیه و امنیت غذایی ور اه‌های درآمدزایی، وتهدف الخطة الإقلیمیة للاجئین إلی مساعدة 5.3 ملایین لاجئ و3.9 ملایین شخص من المجتمعات المستضیفة لهم فی عام 2018 وذلک فی مختلف القطاعات بما فیها حمایة اللاجئین والتعلیم والصحة والتغذیة والأمن الغذائی وسبل کسب العیش وخدمات المیاه والصرف الصحی.

من جهته, قال مدیر إدارة الشرق الأوسط وشمال إفریقیا والمنسّق الإقلیمی لشؤون اللاجئین لسوریا والعراق أمین عوض "یستمر الصراع فی سوریا فی التسبب بأکبر أزمة لجوء فی العالم", مضیفاً "فی الوقت الذی نأمل فیه برؤیة حل سیاسی قریب یلوح فی الأفق، یبقی من المهم أن نستمر بتقدیم الدعم للعائلات السوریة اللاجئة التی تتزاید احتیاجاتها والتحدیات التی تواجهها مع کل عام تمضیه فی حیاة اللجوء".

وشدد عوض قائلاً  "بینما دأب الشرکاء علی تسجیل حوالی ملیون طفل، إلا أنه لا یزال هناک أکثر من 40% من الأطفال اللاجئین ممن هم فی سن الدراسة خارج المدرسة.. ویتحول هؤلاء الأطفال بحق لیصبحوا جزءاً من جیل ضائع, یتعین علینا جمیعاً بذل جهد أکبر خلال عام 2018 ". / ایسنا

نظر شما