شناسهٔ خبر: 22995697 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

میزان لابی «منافقین» در آمریکا علیه ایران

منبع: فارس / منبع: فارس

طبق گزارش پایگاه خبری تحلیلی «المانیتور»، گروه تروریستی منافقین تنها در سال گذشته میلادی از طریق دفتر مستقر خود در واشنگتن که در نزدیکی کاخ سفید واقع است، لابی‌های گسترده‌ای علیه مردم ایران کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، یک رسانه آمریکایی یادداشتی درباره لابی‌های گسترده گروه تروریستی منافقین (مجاهدین خلق) علیه مردم ایران در دولت و کنگره آمریکا منتشر کرده است.

در ابتدای گزارش المانیتور، بر تغییر چشمگیر مواضع رئیس‌جمهور کنونی آمریکا در قیاس با رئیس‌جمهور سابق این کشور در رابطه با ایران تاکید شده است.

در همین رابطه، رئیس «شورای ملی ایرانیان آمریکا» (نایاک) که در پایتخت آمریکا مستقر است، اظهارنظر کرده است؛ شورایی که خود را سازمان غیرانتفاعی می‌داند که در جهت حمایت از حقوق سیاسی ایرانیانِ آمریکا در چارچوب قوانین در آمریکا تشکیل شد.

«تریتا پارسی» رئیس این شورا به المانیتور گفت: «یک حس شوک وجود دارد. ادبیات او (دونالد ترامپ) درباره ایران و اولین سفرش خارجی‌اش (در مقام رئیس‌جمهور آمریکا) به عربستان سعودی همه اینها، مسیری را نشان می‌دهد که درگیری و تقابل را بسیار محتمل‌تر می‌کند».

اظهارات پارسی درباره مواضع ترامپ در حالی صورت گرفته که سال گذشته در خبرها آمده بود که مقامات دولت سابق آمریکا از او در کاخ سفید برای رایزنی درباره ایران میزبانی کردند.

بهمن ماه سال گذشته بود که طبق فهرست افراد بازدیدکننده از کاخ سفید، سید موسویان، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و «تریتا پارسی» تحلیلگر ایرانی-آمریکایی و رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا بیش از 30 مرتبه در مقاطع کلیدی دیپلماسی دولت سابق آمریکا، با مقامات ارشد دولت «باراک اوباما» دیدار داشته‌اند.

پایگاه واشنگتن‌ فری بیکن گزارش داد، موسویان دستکم سه مرتبه میهمان کاخ سفید بوده و پارسی حدود 33 مرتبه با مقامات دولت اوباما دیدار داشت (جزئیات بیشتر).

اکنون، المانیتور گزارش داد: «با توجه به اینکه بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 که محمدرضا شاه مورد حمایت آمریکا را از قدرت برچید، لابیگری ایران در ایالات متحده آمریکا منع شد، نایاک در سال 2002 برای پیشبرد صلح بین دو کشور تشکیل شد و در دفاع و حمایت از توافق هسته‌ای نقشی پیشرو ایفا کرده و البته همزمان نقض حقوق بشر در ایران را تقبیح کرده است».

این رسانه سپس به گروه تروریستی «منافقین» اشاره می‌کند و گوشه‌هایی از تلاش‌های لابیگری آن علیه مردم ایران را نشان می‌دهد.

المانیتور می‌نویسد:  «در انتهای سوی دیگر طیف سیاسی (ایرانی‌های مقیم خارج)، شورای ملی مقاومت ایران (منافقین) که خودش را تنها جایگزین مشروع، دموکراتیک و طرفدار غرب در مقایسه با روحانیان حاکم می‌داند، در سال 2016 به همراه با گروه‌های مرتبط با خود 570 هزار دلار برای تاثیرگذاری بر سیاست آمریکا هزینه کرد».

این رسانه می‌افزاید: «این میزان هزینه شامل 184 هزار دلار برای دفتر خود در واشنگتن (که فاصله اندکی با کاخ سفید دارد) و 296 هزار دلار برای رابرت توسیدلی سناتور سابق دموکرات نیوجرسی و شرکت لابیگری روزمونت اسوسیت (Rosemont Associates) می‌شود. جدای از این، سال گذشته سازمان غیرانتفاعی جوامع ایرانی آمریکایی (اویاک) که وابسته به [گروهک] شورای ملی مقاومت [منافقین] است  و در کنار دفتر آن در واشنگتن قرار دارد، 90 هزار دلار به شرکت آکین گامپ پول داد».

المانیتور در ادامه گزارش خود درباره اقدامات منافقین در آمریکا می‌نویسد که دفتر این گروه در واشنگتن «هر چند وقت یک بار کنفرانس‌های خبری ترتیب میدهد و درباره پایبندی ایران به توافق هسته‌ای تردیدهایی وارد می‌کند».

طبق گزارش این رسانه، گروه تروریستی منافقین [اکنون] تلاش‌های بسیاری برای لابی در کنگره آمریکا به منظور تایید و به رسمیت شناختن ادعای بی‌اساس آنها درباره «اعدام هزاران نفر در سال 1988 در ایران» کرده و می‌کند.

با لابی‌های این گروه تروریستی، سه ماه قبل یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا طرحی را با همین موضوع به کمیته روابط خارجی این مجلس ارائه داد.

«مایکل مک کال» رئیس جمهوریخواه کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان آمریکا این طرح را با حمایت «اد رویس» رئیس جمهوریخواه و «الیوت انگل» نائب رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ارائه داد.

طرح مذکور به کمیته فرعی امور خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان ارجاع شده است.

گروه تروریستی منافقین در پیشبرد یک دستور کار دیگر خود در سال 2016 موفقیت چندانی نداشته است و آن «قانونگذاری در کنگره آمریکا به منظور پرداخت غرامت از دولت عراق به ساکنان اردوگاه اشرف» [محل قبلی اسکان عناصر منافقین در عراق] بود.

سال گذشته با حمایت آمریکا، ساکنان این اردوگاه از عراق خارج و به آلبانی منتقل شدند اما طرح تقنینی «تد پو» عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا در حمایت از پرداخت غرامت به گروه تروریستی منافقین، به جایی نرسید.

نظر شما