شناسهٔ خبر: 22995686 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

پوتین: در انتخابات به عنوان نامزد مستقل شرکت می‌کنم/تبعات حمله به کره‌شمالی فاجعه‌بار است

رئیس‌جمهوری روسیه امروز (پنج‌شنبه) در کنفرانس خبری سالانه خود تایید کرد، در انتخابات آتی به عنوان نامزد مستقل شرکت خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، امسال ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در مراسمی با حضور ۱۶۴۰ خبرنگار شرکت کرده است تا در کنفرانس پایان سال میلادی به سوالات آنها پاسخ دهد. این سیزدهمین نشست سالانه پوتین با روزنامه‌نگاران است.

انتخابات آتی

به عنوان اولین سوال از پوتین پرسیده شد که چرا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند و دیدگاه او برای روسیه چیست. رئیس‌جمهوری روسیه گفت: "قطعا برنامه انتخاباتی دارم." او همچنین تاکید کرد، به عنوان نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می‌کند. پوتین گفت: ترجیح می‌دهم اکنون درباره برنامه انتخاباتی صحبت نکنم اما قطعا همانند نامزدهای دیگر برنامه داریم و باید اینگونه باشد. عملا این برنامه الان وجود دارد. باز هم تکرار می‌کنم شاید امروز (در کنفرانس سالانه) اعلام آن صحیح نباشد.

پوتین همچنین درباره مخالفت‌ها در کشورش گفت: مردم حق دارند مخالفت خودشان را بیان کنند اما اپوزیسیون کنونی هیچ‌گونه برنامه واقعی‌ای ندارد. با این حال رئیس‌جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرد بتواند حمایت احزاب و سازمان‌های دولتی را به رغم اینکه به عنوان نامزد مستقل در انتخابات شرکت می‌کند،‌ جلب کند.

تحریم‌ها

رهبر روسیه در ادامه درباره اقتصاد سخن گفت. رئیس‌جمهوری روسیه همچنین درباره تحریم‌های اعمال‌شده از سوی غرب علیه مسکو گفت، تحریم‌ها در اقتصاد روسیه تاثیر داشتند اما نه به اندازه کاهش بهای نفت. او گفت: اطمینان دارم که این تحریم‌ها اثری مشابه افت بهای نفت ندارند اما در کل تاثیرگذار هستند. می‌توانیم بعدا مفصلا در این رابطه صحبت کنیم. 

معاهده استارت

رئیس‌جمهوری روسیه درباره تداوم اجرای معاهده کاهش سلاح‌های راهبردی مصوب سال ۲۰۱۰ موسوم به معاهده "استارت جدید" گفت: ما هرگز از هیچ معاهده‌ای خارج نشدیم بلکه آمریکا به صورت یکجانبه این کار را انجام داد. ما از هیچ معاهده‌ای خارج نخواهیم شد. اگر آمریکا مجددا تصمیم بگیرد که به صورت یکجانبه چنین کاری انجام دهد، آن زمان اوضاع بد می‌شود. ما از امنیت خودمان بدون ورود به هرگونه رقابت تسلیحاتی حفاظت خواهیم کرد.

بودجه

پوتین در ادامه کنفرانس خبری خود گفت: روسیه همچنین توجه کافی به امر توسعه ارتش اختصاص خواهد داد اما بدون فشار وارد آوردن بر بودجه و ورود به رقابت تسلیحاتی. روسیه سالانه ۴۶ میلیارد دلار برای حوزه دفاعی هزینه می‌کند، در حالی که ایالات متحده آمریکا در نظر دارد تا ۷۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۸ به بودجه نظامی خود اختصاص دهد.  

مداخله در انتخابات آمریکا

اولین خبرنگار غیر روس این سوال را مطرح کرد که پوتین چگونه ارتباط میان کمپین ترامپ و مقام‌های روسیه را توضیح می‌دهد. پوتین بدون پاسخ مستقیم به این سوال به این نکته اشاره کرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل محدودیت‌ها در داخل آمریکا از تحقق وعده‌های پیش از انتخابات بازماند.

او گفت: ترامپ نتوانست به وعده‌های انتخاباتی خود از جمله درباره روسیه عمل کند که دلیل آن محدودیت‌ها در داخل آمریکا بود. برخی عناصر در داخل آمریکا تلاش می‌کنند تا کار ترامپ را غیرقانونی جلوه دهند و از این نکته غافل هستند که با این کار به کشور خودشان لطمه وارد می‌کنند.

این مقام ارشد روسیه سپس در رابطه با اتهامات "مداخله روسیه" و رویکردها در قبال رسانه‌های روسیه آنها را "بی‌معنا" و "جنون جاسوسی" خواند.  پوتین گفت: راشا تودی و اسپوتنیک که در آمریکا دفتر دارند، به نظر تهدیدی علیه واشنگتن هستند و همین امر سوالاتی را درباره جریان آزاد اطلاعات به وجود می‌آورد.

کره‌شمالی

رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به اینکه آیا همکاری درباره کره‌شمالی می‌تواند به بهبود روابط روسیه-آمریکا کمک کند، گفت: قانونگذاران و سناتورهای شما بسیار کنجکاو هستند. آنها ما را در دسته‌ای مشابه همانند کره‌شمالی، ایران و غیره قرار می‌دهند بعد انتظار دارند ما روابط با آنها را بهبود ببخشیم؟

پوتین همچنین گفت که "وضعیت هسته‌ای" کره‌شمالی را به رسمیت نمی‌شناسد. او در ادامه تاکید کرد آمریکا بدون منطق با تسلیحات هسته‌ای به ژاپن حمله کرد و نیازی نیست چنین کاری درباره کره‌شمالی انجام شود. ولادیمیر پوتین تاکید کرد: تبعات یک حمله به کره‌شمالی فاجعه‌بار خواهد بود. لازم است که از تشدید شرایط کره‌شمالی و وخیم‌ کردن اوضاع جلوگیری کنیم.

اوکراین

پوتین گفت: آمریکا مشارکت فعالی در روند سازش اوکراین به غیر از حضور در چارچوب نرماندی دارد و هنوز هم حضور عمیق و فعالی دارد و در جریان تمام اتفاقات است. درباره فرمت مینسک و اثرگذاری آن هم باید گفت کارآمدی آن کم است و به نظرم علت آن موضع غیر سازنده نمایندگان امروز کی‌یف است. هیچگونه تمایلی به اجرای توافق‌های مینسک نیست، هیچ تمایلی برای راه‌اندازی یک روند واقعی سیاسی، تکمیل اجرای توافق وضعیت ویژه درباره دونباس که در قانون دونباس آمده و پارلمان اوکراین آن را تایید کرده، وجود ندارد. این توافق به بهانه‌های مختلف تاکنون اجرا نشده است.

چین

پوتین همچنین گفت روابط قوی‌تر میان چین-روسیه برای همه خوب است. به گفته او نتایچ انتخابات ریاست جمهوری در توسعه روابط با چین تاثیرگذار نخواهد بود.

سوریه

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین گفت، آمریکا اطلاع‌رسانی روسیه درباره شبه‌نظامیان سوری که به عراق می‌روند، نادیده می‌گیرد. او تاکید کرد: مهم است که هیچ یک از مشارکت‌کنندگان در روند صلح سوریه تمایل نداشته باشند که از تروریست‌های مختلف و یا گروه‌های رادیکال شبه‌تروریست برای دستیابی به اهداف سیاسی فوری خود استفاده کنند.

علاوه بر این پوتین تاکید کرد، مشکل آوارگان سوری، اول و بیشتر از همه روی ترکیه اثر می‌گذارد و بعد مابقی کشورها. پوتین گفت، روسیه آماده مشارکت در حل مشکل آوارگان به عنوان بخشی از تلاش‌های بین‌المللی مشترک است. او همچنین خاطر نشان کرد، سوریه قادر به تنهایی این مساله را مدیریت کند.

پوتین همچنین تاکید کرد: اعزام پلیس از شمال قفقاز به سوریه طرح من است، چرا که آنها غالبا سنی هستند و سنی‌های محلی به آنها اعتماد دارند. همین‌طور مقامات به آنها اعتماد دارند چون آنها سربازان روس هستند.

وی در ادامه درباره روابط با کردها گفت: هیچ مانعی برای ما در زمینه توسعه روابط با ملت کرد وجود ندارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما