شناسهٔ خبر: 22993191 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

گوترش: آمریکا همچنان به تعهداتش نسبت به برجام پایبند باشد

R1036247/P36446/S8,90,95/CT10 / R1036247/P36446/S8,90,95/CT10

دبیر کل سازمان ملل گفت که آمریکا را تشویق می‌کنم تا همچنان به تعهداتش نسبت به توافق هسته‌ای پایبند باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از آسوشیتدپرس، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل هشدار داده است که ایران احتمالا درخواست سازمان ملل برای توقف توسعه موشک های بالستیک را نقض کرده است، گرچه تهران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای با قدرت های جهانی پایبند بوده است.

دبیر کل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت ادعا کرده است که سازمان ملل در حال تحقیق درباره ارسال احتمالی موشک های بالستیک ایران برای حوثی های یمن است.

در این گزارش گوترش تاکید کرده است که توافق هسته‌ای همچنان بهترین راهکار برای اطمینان یافتن از ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران است.

وی تصریح کرد: تصمیم 13 اکتبر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر عدم تایید توافق هسته‌ای با ایران، نااطمینانی قابل توجهی را درباره آینده ایجاد کرده است. ولی من اطمینان می دهم که آمریکا تعهد خود برای باقی ماندن در توافق هسته‌ای با ایران را در شرایط فعلی اعلام کرده است.

دبیر کل سازمان ملل از حمایت سایر شرکا از جمله ر وسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان و اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای استقبال کرد و گفت: من آمریکا را تشویق می کنم تا همچنان به تعهداتش نسبت به توافق هسته‌ای پایبند باشد و پیش از اتخاذ اقدامات بیشتر، تبعات گسترده‌ای را که این اقدامات می تواند بر کل منطقه داشته باشد، در نظر بگیرد. از جمهوری اسلامی ایران نیز می خواهم تا به دقت نگرانی های عنوان شده از سوی سایر شرکا در توافق هسته‌ای را مد نظر قرار دهد.

گوترش در ادامه افزود: سازمان ملل در حال بررسی قطعات موشکی است که 22 جولای به منطقه ینبوی عربستان و 4 نوامبر به سوی ریاض شلیک شده و در عین حال سایر اطلاعات را نیز بررسی می کند.

وی اظهار داشت: فرانسه، آلمان، بریتانیا و آمریکا نامه‌ای را ارسال کرده‌اند که می گوید، موشک ماهواره بر سیمرغ که 27 جولای توسط ایران شلیک شده، اگر تایید شود که یک موشک بالستیک بوده، قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را دارد.

البته دبیر کل سازمان ملل تاکید کرد: روسیه 16 اوت با ارسال نامه‌ای اعلام کرده است که قطعنامه شورای امنیت تنها از ایران خواسته است تا برنامه های هسته‌ای را رها کند و برنامه های موشکی ایران در این قطعنامه ممنوع نشده است.

وی افزود: شورای امنیت سازمان ملل 8 سپتامبر درباره شلیک موشکی ایران مذاکره کرده ولی هیچ اجماعی در بین اعضای شورا درباره چگونگی ارتباط این مساله با قطعنامه 2015 به دست نیامده است.

گوترش در ادامه گفت: اسرائیل نسبت به این مساله اعتراض کرده است که آزمایش موشک قیام ایران در 15 نوامبر 2016 میلادی، ستاره داوود را به عنوان هدف قرار داده است.

انتهای پیام/

نظر شما