شناسهٔ خبر: 22991115 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه چهارشنبه تا صبح پنجشنبه

تهران- ایرنا- روحانی در دیدار رئیس جمهوری ترکیه: تهران آماده گسترش روابط دوجانبه با ترکیه است/دیدگاه مشترک دوکشور برای مبارزه با تروریسم/لاریجانی: برجام فضای مناسبی برای رونق اقتصادی به‌وجود آورد/رئیس قوه قضاییه: رابطه رؤسای قوا با یکدیگر هیچ پشت پرده‌ای ندارد/نباید دولت را تخریب کرد/کمیسیون مشترک برجام بر تضمین اجرای موثر این توافق در فضایی سازنده تاکید کرد/گوترش: برجام بهترین راه تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است و روسیه: اقدام ترامپ درباره قدس به وجهه جهانی آمریکا ضربه وارد کرد از عناوین برگزیده داخلی و خارجی ایرنا در 12 ساعت گذشته بود.

صاحب‌خبر -

اخبار داخلی
**********
* تهران- ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تهران آماده گسترش روابط دوجانبه، چندجانبه و منطقه‌ای با ترکیه است، به فرصت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری در ایران از جمله در حوزه نفت، گاز، صنعت و حمل و نقل اشاره و اظهارکرد: ایران از حضور و مشارکت سرمایه‌گذاران ترکیه ای استقبال می کند.
* رشت- ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برجام فضای مناسبی برای رونق اقتصادی کشور، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران به‌وجود آورد و آن را پذیرفتیم برای اینکه گشایش‌هایی در ارتباط با فعالیت‌های تولیدی حاصل شود.
* تهران- ایرنا- رئیس قوه قضاییه درباره رابطه‌اش با دولت و شخص رئیس جمهوری و اینکه بنظر می‌رسد تعاملات پشت پرده‌ای وجود دارد، اظهار کرد: هیچ پشت پرده‌ای در این روابط وجود ندارد و همه مناسبات به همان شکلی است که به صورت آشکارا همه مردم می‌بینند.
* تهران- ایرنا- زلزله ای به بزرگی 4 ریشتر ساعت 5 و 23 دقیقه و 29 ثانیه بامداد امروز (پنجشنبه) بار دیگر حوالی هجدک در استان کرمان را لرزاند.
* مسکو- ایرنا- سفیر ایران در روسیه در همایش بین‌المللی کاربردی ایران- قفقاز شمالی در دانشگاه دولتی اوستیای شمالی در ولادی قفقاز گفت: در چارچوب روابط ایران و روسیه، هیچ محدودیتی برای گسترش همکاری های کشورمان با منطقه قفقاز روسیه وجود ندارد.
* شیراز- ایرنا- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: عزم این وزارتخانه در فقرزدایی و کاهش فقر مطلق در جامعه جدی است و گام ها در این راستا مبتنی بر برنامه ریزی برداشته می شود.
* کاشان- ایرنا- معاون وزیر نیرو با اشاره به ساخت 24 درصد از تصفیه‌خانه‌های آب کشور در دوره دولت تدبیر و امید، ظرفیت کنونی تولید پساب تصفیه خانه ها را 6 میلیون و 400 هزار مترمکعب عنوان کرد
* تهران- ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری چهارشنبه شب و پس از شرکت در اجلاس فوق العاده سران و مسئولان ارشد 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی در استانبول، به تهران بازگشت.
* ساری- ایرنا- معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت تجمیع امکانات و نیروی انسانی برای استقرار درست پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده تاکید کرد و گفت که هم اکنون 46 هزار مدرسه با کمتر از 50 نفر دانش آموز در کشور فعال است.
* تهران- ایرنا- سفیر ایران در برزیل با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران و قدرت های جهانی گفت: امروز برجام نه تنها به بخشی از رژیم عدم اشاعه تبدیل شده است؛ بلکه نمونه ای روشن از انتخاب دیپلماسی، تعامل و مذاکره، به جای جنگ، تقابل و تهدید است.
* تهران- ایرنا- مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: انتشار خبر فعال شدن پوسته زمین در منطقه زاگرس و البرز و پیش بینی وقوع زلزله در این مناطق پایه علمی ندارد.
* بیرجند- ایرنا- چهار نماینده مردم استان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزیر نیرو خواستار اتخاذ تدابیر اساسی و عاجل برای جبران کاهش شدید منابع آبی این استان شدند.
* خرم آباد- ایرنا- یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه عده ای خود را از دل حکومت نمی بینند و تشکیلات غیر رسمی راه انداخته اند، گفت: راه اندازی این نوع تشکیلات با اهداف حکومت در تضاد است.
* مشهد- ایرنا- مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران‌ گفت: امسال حدود هشت میلیون و 900 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری و 116 هزار میلیارد ریال وجه محصول به آنان پرداخت شد.
* زنجان- ایرنا- سرمایه گذاران خارجی پنج کشور در صنعت استان زنجان 26 هزار و 569 میلیارد ریال سرمایه گذاری کرده اند یا در دست اجرا دارند.
* تهران- ایرنا- دومین همایش دولتمردان دفاع مقدس با حضور سرداران و مسئولان دولتی و با تجلیل از خانواده شهدای دولت برگزار شد.
* تهران- ایرنا- نخستین تیزر فیلم سینمایی «شاید عشق نبود» ساخته سعید ابراهیمی فر رونمایی شد و فیلم کوتاه داستانی «تقدیر» به بخش مسابقه جشنواره چشم سوم هند راه یافت.
* تهران- ایرنا- اجرای عدالت آموزشی و تعریف عدالت در تمامی سطوح در حوزه دانشگاه در برابر تبعیض و فرافکنی موجود در مراکزعلمی از جمله مطالبات دانشجویی در دهه 90 ، دهه پیشرفت و عدالت باید برشمرد.
* تهران- ایرنا- یکصد و دوازدهمین شماره از نشریه خط حزب‌الله در هفته‌ سوم از آذرماه 1396 منتشر شد.
* تهران- ایرنا- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری شامگاه چهارشنبه و پس از شرکت در اجلاس فوق العاده سران و مسئولان ارشد 57 کشور عضو سازمان همکاری اسلامی، استانبول را به مقصد تهران ترک کرد.
* تهران- ایرنا- جمعی از دانشجویان رشته مترجمی خبر دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر از خبرگزاری جمهوری اسلامی دیدن کردند.
* یزد- ایرنا- رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: ایجاد مراکز فرهنگی و موزه های دفاع مقدس در استان های مختلف از جمله ضرورت های فرهنگی و اجتماعی در کشور است که با جدیت و همکاری مسوولان استان ها، این فضاها گسترش می یابد.
* بندرعباس- ایرنا- آئین الحاق رسمی هواپیماهای بال ثابت و دوزیست آب نشین از جمله هواپیماهای دو موتوره سری LA-8 به مجموعه توانمندی های نیروی دریایی سپاه روز چهارشنبه در بندرعباس برگزار شد.
* شیراز- ایرنا- معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر این باوریم که تسهیلات ارزان‌ قیمت و با بهره اندک موجب ایجاد انحراف در مسیر اشتغال خواهد شد.
* تهران- ایرنا- سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران محصولات مورد نیاز مردم برای شب یلدا را در نمایشگاه مصلای امام خمینی (ره) عرضه کرده است.
* وین- ایرنا- سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام روز چهارشنبه با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و همکاری های ایران و آژانس و روند اجرای برجام را مورد بررسی قرار دادند.
* شیراز- ایرنا- معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: پس از اعلام این سازمان مبنی بر پرداخت کمک هزینه تهیه مسکن به خانواده های دارای 2 معلول تا کنون بیش از 11 هزار نفر برای برخورداری از این کمک هزینه در سامانه مربوطه نام نویسی کرده اند.
* شیراز- ایرنا- معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: 32 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اجرای طرح های اشتغال فراگیروهمچنین بهبود وضعیت اشتغال در روستاها اختصاص یافته است.
* کاشان- ایرنا- معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: رویکرد وزارت نیرو در حوزه آب و فاضلاب، احداث تصفیه خانه های محلی با بهره گیری از پساب های چرخشی به منظور استفاده در فضای سبز به جای احداث تصفیه خانه های متمرکز است.
* خرمشهر- ایرنا- معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هنر و ادبیات مقاومت نقش موثری در انتقال ارزش های ایثار و مقاومت و آموزه های دینی به نسل جدید دارد.
* تهران- ایرنا- معاون پشتیبانی و تحول اداری نهاد ریاست جمهوری گفت: آئین رونمایی از مجموع دستاوردهای دولتمردان و عملکرد دولت در دفاع مقدس برای نخستین بار بعد از تمامی دوران پس از دفاع مقدس در دولت تدبیر و امید انجام شد.
* رشت- ایرنا- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: صادرات از طریق دریا ، از مزیت‌های گیلان است و ظرفیت اقتصادی خوبی برای این استان و البته کشور محسوب می‌شود.
* تبریز- ایرنا- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی در اقدامی ارزشمند، تئاتر عروسکی سیار ویژه کودکان زلزله ‌زده کرمانشاه اجرا می کند.

اخبار خارجی
**********
* وین- ایرنا- کمیسیون مشترک برجام در پایان نشست روز چهارشنبه خود در وین در بیانیه ای که از سوی نماینده اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده این نشست منتشر شد، از پایبندی مستمر ایران به تعهداتش استقبال و بر ضرورت تضمین اجرای موثر برجام با حسن نیت و در فضایی سازنده تاکید کرد.
* تهران- ایرنا- دبیر کل سازمان ملل در گزارشی به شورای امنیت، برجام را بهترین راه تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران خواند و از آمریکا خواست به تعهداتش در این توافق پایبند بماند.
* مسکو- ایرنا- رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) گفت که به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی آمریکا به وجهه جهانی واشنگتن ضربه سنگین وارد کرده است.
* تهران- ایرنا- کلیددار کلیسای «مقبره مقدس» در قدس گفت که در اعتراض به تصمیم ترامپ پیرامون این شهر هنگام بازدید معاون او از این کلیسا در اواخر ماه جاری میلادی از وی استقبال رسمی نخواهد کرد.
* تهران- ایرنا- رژیم اشغالگر قدس تصمیم دارد گذرگاه های غزه را از امروز (پنجشنبه) تا اطلاع ثانوی به بهانه امنیتی مسدود کند.
* الجزیره- ایرنا- «طارق ملا» وزیر نفت مصر چهارشنبه اعلام کرد که کشورش تا پایان سال 2018میلادی در تولید گاز طبیعی خودکفا می شود.
* تهران- ایرنا- جنگنده های رژیم صهیونیستی بار دیگر مناطقی را در نوار غزه بمباران کردند.
* پکن- ایرنا- به دنبال اعلام آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با کره شمالی، کره جنوبی دیگر متحد واشنگتن هم خواستار گفت وگوهای مشابه با پیونگ یانگ شد.
* الجزیره- ایرنا- رئیس جمهوری سودان جنوبی در پی ادامه درگیری ها در مرکز این کشور، در سه ایالت از مجموع 10 ایالت حالت فوق العاده اعلام کرد.
* تهران- ایرنا- نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه از پوتین رئیس جمهوری روسیه خواست برای متقاعد کردن دولت سوریه به برگزاری انتخابات، دمشق را تحت فشار قرار دهد.
* باکو- ایرنا- دادگاهی در تاجیکستان، یک تبعه فرانسه هوادار گروه تروریستی داعش را به اتهام تلاش برای تردد غیر قانونی از مرز این کشور به افغانستان به پنج سال زندان محکوم کرد.
* آتن- ایرنا- روزنامه یونانی زبان 'کاتی مرینی' نوشت: بیش از50 رهبر جهان اسلام در اجلاس استانبول اعلام کردند: شرق بیت المقدس را به عنوان پایتخت فلسطین اعلام می کنند.
* لندن- ایرنا- اکثر نمایندگان مجلس عوام انگلیس شامگاه چهارشنبه برخلاف خواست دولت این کشور، به متمم لایحه خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) رای مثبت داده و بدین ترتیب توافق نهایی دولت انگلیس با اتحادیه اروپا باید در پارلمان به رای گذاشته شود.
* وین- ایرنا- سفیر جمهوری اسلامی ایران در مراسم جشن تاسیس سرفصل های ایران شناسی دانشگاه وین گفت: احیای سنت آموزش زبان فارسی و مطالعات ایرانی یکی از دستاوردهای فصل جدید روابط دانشگاهی دو کشور ایران و اتریش است.
* تهران- ایرنا- یک فرد مسلح در محوطه دانشگاه دولتی پنسیلوانیا در غرب این ایالت در آمریکا پس از کشتن همسرش با ضرب گلوله، خود را کشت.
* بغداد- ایرنا- دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق از گروه های الحشد الشعبی عراق، از آغاز کمپین تقویت صلح و ثبات داخلی در دوران پساداعش خبر داد.
* نیویورک- ایرنا- سخنگوی وزارتخارجه آمریکا می گوید به نظرم ضرب الاجل بعدی درباره برجام در ژانویه است و فکر نمی کنم تا آن موقع کاری انجام دهیم.
* وین- ایرنا- رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش ارائه دروس مطالعاتی در زمینه فرهنگ، هنر، تاریخ و ادبیات ایران در دانشگاه وین را رویداد مهمی دانست که در آینده ای نزدیک منجر به راه اندازی دوباره دپارتمان ایران شناسی در این دانشگاه خواهد شد.
* تهران- ایرنا- 23 غیر نظامی از جمله هشت کودک در حمله هوایی ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا، در دیرالزور واقع در شرق سوریه کشته شدند.
* الجزایر- ایرنا- سخنان حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نشست سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول بازتاب گسترده ای در رسانه های مصری داشت و هر یک از این رسانه ها بخش هایی از سخنان وی را بازنشر کردند.
* بغداد- ایرنا- رایزن بازرگانی ایران درعراق از برگزاری نمایشگاه اختصاصی کالا و خدمات کشورمان در استان کربلا پر رونق ترین استان عراق خبر داد.
* دهلی نو- ایرنا- مدیر مجتمع آموزشی ایرانیان در دهلی نو بر لزوم تبادل تجربیات و اطلاعات با مدارس هند جهت ارتقای عملکرد سیستم آموزشی هر دو کشور تاکید کرد.
* مسکو- ایرنا- رئیس جمهوری اوستیای شمالی در منطقه قفقاز شمالی روسیه گفت که همکاری با ایران را در اولویت می دانیم و برای توسعه روابط با این کشور برنامه ریزی کردیم.
* دهلی نو- ایرنا- هند در سال های اخیر دور از توجه رسانه ها در حال ساخت ناوگان زیردریایی هسته ای خود به ارزش تقریبی 14 میلیارد دلار بوده است.
* دهلی نو- ایرنا- نمایندگان آمریکا و هند در آخرین نشست وزیران سازمان تجارت جهانی در آرژانتین بر سر درخواست هندی ها درخصوص دریافت تسهیلات بیشتر برای اجرای برنامه یارانه غذایی در این کشور به مشاجره لفظی پرداختند.
* لندن- ایرنا- نماینده حزب ایرلندی شین فین در پارلمان انگلیس با تطبیق سیاست‌های مداخله‌جویانه لندن در قبال ایرلند باسیاست‌های کنونی این کشور در خاورمیانه، تصریح کرد که تداوم حمایت تسلیحاتی لندن از ریاض منجر به ایجاد بی‌ثباتی و کشتار بیشتر غیرنظامیان می‌شود.
* تهران- ایرنا- در حالیکه روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که برای آغاز مذاکرات بدون پیش شرط با کره شمالی آمادگی داریم، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید امروز گفت که اکنون زمان مناسبی برای مذاکره نیست.
* اسلام آباد- ایرنا- نخست وزیر پاکستان با محکوم کردن دوباره تصمیم اخیر ترامپ در مورد قدس، از رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا خواست که تصمیم خود مبنی بر به رسمیت شناختن قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی لغو کند.
* باکو- ایرنا- سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در اجلاس فوق العاده سازمان همکاری اسلامی درباره قدس در استانبول، بازتاب گسترده ای در رسانه های جمهوری آذربایجان داشت.
* تهران- ایرنا- رئیس اتاق بازرگانی چین که نماینده بخش خصوصی است، تصریح کرد: اگر موضوع فاینانس طرح های مشترک با ایران از طریق بانک‌های دولتی تامین نشد، بانک‌های خصوصی، بیمه‌ها و شرکت‌های تامین کننده آماده یاری در این زمینه اند.
* تهران- ایرنا- 12 فلسطینی در پی درگیری با نظامیان رژیم اشغالگر قدس در نوار غزه زخمی شدند.
* بغداد- ایرنا- «منیر حداد» حقوقدان مطرح عراقی در یادداشتی غلبه نظامی عراق بر داعش را نخستین پیروزی اعراب در دوران جدید و معاصر خواند و بر ضرورت پاسداشت خدمات ارتش و الحشد الشعبی تاکید کرد.
* تهران- ایرنا- خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه به نقل از مقام های آمریکایی گزارش داد: «اومارزا مانیگالت» دستیار دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، کاخ سفید را ترک می کند.
* تهران- ایرنا- خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه گزارش داد: کنگره آمریکا بدون هرگونه اقدامی در مهلت پیش بینی شده برای اعمال تحریم های جدید علیه ایران (پس از خودداری ترامپ از تایید پایبندی ایران به برجام)، از تعیین سرنوشت برجام خودداری کرد.
* لندن- ایرنا- «فرانسی مولوی» نماینده حزب ایرلندی شین فین در پارلمان انگلستان روز چهارشنبه در نشست بررسی تحولات بحرین، با نگران‌کننده خواندن حمایت لندن از رژیم‌های سرکوب گر منطقه، این کشور را غیرقابل‌اعتماد عنوان کرد.
شبد**1953** 1379**
تنظیم کننده: مرتضی شحنه** انتشار دهنده: هادی افتخاری

انتهای پیام /*

نظر شما