شناسهٔ خبر: 22990828 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

قطار تبریز ـ میانه ـ تهران می‌رسد اگر اعتبار بیاید

گرچه از آغاز عملیات خط ریلی تبریز ـ میانه ـ تهران حدود دو دهه می‌گذرد و هنوز نه خطی آماده شده و نه قطاری روی ریل رفته است، اما مسئولان ارشد استان اکنون از اجرای سریع و ویژه طرح خبر داده و وعده می‌دهند بزودی صدای سوت قطار را دست‌کم در بخشی از این خط ریلی خواهیم شنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم، نزدیک به 18 سال از آغاز عملیات اجرایی طرح دو خطه کردن راه آهن میانه - تبریز می‌گذرد، اما هنوز بحث اتمام و افتتاح این طرح عظیم ملی که از جمله طرح‌های زیربنایی در حوزه حمل‌و‌نقل شمال غرب کشور نیز به شمار می‌رود، در هاله‌ای از ابهام است.

با احداث راه‌آهن میانه ـ بستان‌آباد ـ تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافربری، مسافت قطارهای باری ـ ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می‌یابد و این امر بخوبی اهمیت فرامنطقه‌ای این طرح را نشان می‌دهد.

با توجه به این‌که این خط ‌آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه‌آهن جمهوری آذربایجان و در ایستگاه رازی به راه‌آهن ترکیه متصل می‌شود، به لحاظ ترانزیت کالا و مسافر بسیار مهم بوده و در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت 114کیلومتر و از لحاظ زمانی 5/5 ساعت کاهش می‌دهد. این خط آهن با تمام مزایای مذکور اما همچنان در نیمه راه مانده و کمبود اعتبار از سوی مسئولان، مهم‌ترین عامل کندی پیشرفت آن ذکر می‌شود.

افتتاح محور میانه ـ بستان‌آباد؛ بزودی

مجید خدابخش، استاندار آذربایجان‌شرقی که چند ماهی است سکان مدیریت استان را به‌عهده گرفته، از جمله این مسئولان است که وی نیز نبود اعتبار را دلیل اصلی عدم پیشرفت مطلوب خط آهن میانه- تبریز عنوان کرده و درعین حال می‌گوید: تلاش‌ می‌شود خط‌‌آهن محور میانه ـ بستان‌آباد حداکثر ظرف شش ماه آینده قابل بهره‌برداری شود.

خدابخش با اشاره به بازدید خود از روند پیشرفت طرح راه‌آهن میانه ـ تبریز، می‌افزاید: از 130 کیلومتر خط آهن میانه ـ بستان‌آباد بیش از 90 کیلومتر ریل‌گذاری شده و امیدواریم فاز اول این طرح تا پایان نیمه نخست سال آینده به اتمام برسد.

مسئول ارشد استان همچنین با اشاره به نقش مهم این خط آهن در اقتصاد و صنعت بستان آباد می‌گوید: ایستگاه لجستیکی این خط آهن برای حمل و نقل کالا در شهرستان بستان آباد ایجاد خواهد شد که می‌تواند صنعت و اقتصاد منطقه را متحول کند.

به گفته وی در شهرستان بستان‌آباد کارهای زیربنایی و زیرسازی قطعات به طور کامل انجام گرفته و امور مربوط به تراورس بتونی، روسازی و ریل‌گذاری در حال انجام است و امیدواریم ظرف چندماه آینده این محور آماده افتتاح باشد.

خدابخش پیشرفت طرح در محور بستان‌آباد به تبریز تا باسمنج را نیز رضایت‌بخش و بدون مشکل عنوان و تصریح می‌کند: بعد از باسمنج یک پل بزرگ وجود دارد که سعی می‌کنیم تا باسمنج ادامه یابد و در ائل‌‌گلی به شبکه مترو وصل شود.

استاندار آذربایجان شرقی از برنامه‌ریزی‌های خوشایند برای قطار هم سخن به میان آورده و می‌گوید: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است بلیت تبریز به تهران و تهران به تبریز در اختیار مسافران قرار بگیرد و مسافران تهران ـ تبریز، در بستان‌آباد پیاده شده و با اتوبوس‌های VIP به تبریز منتقل شوند.

خدابخش با اشاره به جلسه اخیرخود با مجمع نمایندگان استان و وزیر راه و شهرسازی درخصوص پروژه‌های اولویت‌دار استان در قانون بودجه سال 97، یادآور می‌شود که راه‌آهن میانه ـ ‌تبریز پروژه‌ای است که سال‌ها پیش کلنگ‌زنی شده و جزو مطالبات اصلی مردم تبریز به شمار می‌رود، از این رو ما هم تلاش می‌کنیم روند تکمیل پروژه را سرعت بخشیم.

بهره‌برداری آزمایشی تا پایان امسال

علی محمدزاده، نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در آذربایجان شرقی نیز با اشاره به این که طرح راه‌آهن دوخطه میانه ـ بستان آباد ـ تبریز از ایستگاه کنونی میانه واقع در مسیر راه‌آهن کنونی تهران ـ تبریز شروع و با گذر از مسیری عمدتا کوهستانی که از شهرهای ترکمنچای، بستان‌آباد و باسمنج به ایستگاه فعلی تبریز متصل می‌شود، می‌گوید: عملیات ریل‌گذاری حدود 92 کیلومتر از میانه به پایان رسیده و به رغم سردی هوا و شرایط جوی نامساعد سعی می‌کنیم حداکثر تا پایان امسال مسیر حدود 130 کیلومتری راه آهن دو خطه میانه ـ بستان آباد را تکمیل کنیم و به صورت آزمایشی به بهره برداری برسانیم.

محمدزاده با بیان این‌که بهره‌برداری اولیه به منظور آزمایش عملیات زیرسازی و روسازی انجام می‌شود، ادامه می‌دهد: پس از این مرحله طول مسیر دوباره بالاست گیری و ویبره می‌شود تا سرعت نهایی 160 کیلومتر برای سفر قطارهای مسافربری و 120کیلومتر برای قطارهای باری عملی شود.

وی با اشاره به این‌که تاکنون حدود 6/79درصد کل زیرسازی پروژه به پایان رسیده است، می‌افزاید: در صورت تخصیص بموقع اعتبارات و طبق برنامه ریزی‌های پیش بینی شده، رسیدن به ایستگاه باسمنج در سال آینده، ایستگاه ائل گلی در سال 1398 و ایستگاه تبریز در سال 1399 تحقق خواهد یافت.

پیشرفت‌مان اکنون خوب است

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان در پاسخ به خبرنگار جام‌جم درخصوص علت تاخیر در عملیات اجرایی پروژه، از رسانه‌ها و دیگر افرادی که بدون مطالعه اظهارنظر می‌کنند، انتقاد کرده و می‌گوید: متاسفانه اغلب رسانه‌ها در گذشته و زمانی که دست اندرکاران پروژه، مدام از نبود اعتبارات و مشکلات موجود صحبت می‌کردند به وظیفه ذاتی خود که همانا اطلاع رسانی است، عمل نمی‌کردند و اکنون که حدود پنج ماه از فعالیت شبانه‌روزی پیمانکاران و دیگر افراد فعال در پروژه می‌گذرد و سعی می‌شود عقب‌ماندگی‌های گذشته جبران شود، مدام انتقاد می‌کنند.

محمدزاده اعتبار هزینه شده برای راه آهن دو خطه میانه ـ تبریز را 11 هزار میلیارد ریال اعلام و عنوان می‌کند: برای تکمیل و بهره‌برداری نهایی از این طرح 12هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است، که امسال حدود 299میلیارد تومان اعتبار برای ادامه عملیات پروژه در نظر گرفته شده که تاکنون 78 درصد یعنی حدود 235 میلیارد تومان آن تخصیص‌یافته و امیدواریم بقیه اعتبارات تا پایان امسال جذب شود.

این مقام مسئول یادآور می‌شود که به رغم جذب این میزان اعتبار، بالغ بر 108 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاریم.

نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان درخصوص ویژگی‌های این خط ریلی گفت: خط آهن تبریز ـ میانه از جمله پروژه‌های بزرگ و راهبردی استان آذربایجان شرقی است که در ده قطعه به هم پیوسته و در مجموع به طول حدود 200 کیلومتر توسط مهندسان و پیمانکاران استان ساخته می‌شود و تاکنون نزدیک به 80 درصد از عملیات زیرساخت‌های آن به پایان رسیده است.

به گفته وی، در مسیر این پروژه 11 تونل نسبتا بزرگ و ده گالری در مجموع به طول34/14کیلومتر، 21 پل بزرگ و بلند به طول حدود هشت کیلومتر و نیز بیش از 515 آب‌رو با طول حدود ده کیلومتر ساخته می‌شود.

سعیده دلال علیپور

جام‌جم تبریز

نظر شما