شناسهٔ خبر: 22990661 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرکل بنیاد مسکن همدان:

۴ هزار و ۲۵۵ فقره از منازل مناطق سرپل‌ ذهاب توسط گروه‌های کارشناسی همدان ارزیابی شد

R41405/P1361/S6,75/CT1 / R41405/P1361/S6,75/CT1

مدیرکل بنیاد مسکن همدان با اشاره به فعالیت گروه‌های سیار این نهاد در مناطق زلزله زده کرمانشاه برای تشکیل پرونده گفت: تا کنون ۴ هزار و ۲۵۵ فقره از منازل منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب توسط گروه‌های کارشناسی همدان ارزیابی‌شده‌اند.

صاحب‌خبر -

حسن ظفری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در همدان با تشریح اقدامات این نهاد در منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب اظهار داشت: نزدیک به 7 هزار و 529 فقره منزل توسط بنیاد مسکن استان همدان مورد ارزیابی قرارگرفته است.

 وی  با اشاره به فعالیت گروه‌های سیار این نهاد در منطقه برای تشکیل پرونده افزود: تاکنون 4 هزار و 255 فقره  از منازل  منطقه زلزله‌زده سرپل ذهاب توسط گروه‌های کارشناسی  استان همدان ارزیابی‌شده و هزار و 835 پرونده نیز برای عقد قرارداد و دریافت تسهیلات به بانک معرفی‌شده‌اند.

مدیرکل بنیاد مسکن همدان بیان کرد: افرادی که موفق به عقد قرارداد با بانک می‌شوند 30 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 5 درصد برای ساخت منزل، 5 میلیون تومان کمک بلاعوض، 10 میلیون تومان تسهیلات معیشتی و 2 میلیون تومان نیز تسهیلات خرید اثاثیه منزل دریافت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه از 47 میلیون تومانی که دولت برای اعطا به زلزله‌زدگان تخصیص داده است 40 میلیون تومان آن در قالب تسهیلات بوده و 7 میلیون تومان آن نیز بلاعوض است گفت: در حال حاضر اکیپ‌های کاری ما با نظارت بنیاد مسکن و مشارکت مردم در حال فعالیت در منطقه هستند.

ظفری با اشاره به اینکه تا دیروز آواربرداری 446 واحد مسکونی در منطقه سرپل ذهاب انجام‌شده است ابراز کرد: عملیات گچ‌ریزی 180 واحد مسکونی ، عملیات پی‌کنی 94 واحد و عملیات آلما تور بندی 31 واحد مسکونی نیز انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه در صورت مشارکت بیشتر مردم در کارها امر بازسازی در منطقه با سرعت بیشتری انجام می‌شود عنوان کرد: بیش از 20 گروه کاری با افرادی دارای مهارت‌های مختلف با تجهیزات و امکانات کامل به ما مراجعه کرده‌اند که ما نیز در برخی روستاها از ظرفیت آن‌ها استفاده و برخی کارها را به آن ها محول کرده‌ایم.

  مدیرکل بنیاد مسکن همدان بابیان اینکه با افزایش آواربرداری‌ها در منطقه، اکیپ‌های کاری بیشتری مشغول امر ساخت‌وساز منازل مردم می‌شوند اظهار داشت:  ما در امر ساخت‌وساز منازل مردم از افراد  صاحب‌تجربه و از گروه‌هایی که در دیگر پروژه‌ها با ما همکاری موفقت آمیزی داشتند استفاده می‌کنیم.

وی گفت: باوجود گذشت یک ماه از زلزله مهیب کرمانشاه در 21 آبان ماه، خوشبختانه کار آواربرداری و میکن سازی با پیشرفت خوبی همراه بوده است و امیدواریم با همکاری و همیاری مردم و دولتمردان هرچه سریع‌تر کار بازسازی واحدهای مسکونی مردم زلزله‌زده را به پایان برسانیم.

ظفری با تأکید بر اینکه محور بازسازی مناطق زلزله‌زده، مردم و مشارکت آن ها در این کار است بیان کرد: هر چه همکاری مردم در کارها افزایش یابد سرعت کار ما در بازسازی مناطق زلزله‌زده و ساخت‌وساز منازل مسکونی نیز افزایش می‌یابد.

وی درباره مشکلات موجود در منطقه نیز افزود: اعتراض مردم به ارزیابی‌های انجام‌شده نسبت به تخریبی و یا تعمیری بودن منازل شان  سبب شده است روند بازسازی مسکن با سرعت مناسبی انجام نشود، بنابراین از مردم می‌خواهیم به فرزندان خود اعتماد کرده و ارزیابی‌های کارشناسی شده آن‌ها درباره منازلشان را بپذیرند  چراکه آن ها تربیت‌شده نظام آموزشی کشور هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن همدان تصریح کرد: از دیگر مشکلات ما در منطقه درخواست صاحبان منازل تعمیری، برای دریافت کانکس است درصورتی‌که کانکس تنها به خانواده‌هایی که منازل آن ها به‌طور کامل تخریب‌شده و یا قابل سکونت نیست، تعلق می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه افرادی که منازل آن ها در زلزله دچار آسیب‌های جدی نشده و جز منازل تعمیری به شمار می‌آیند باید هرچه سریع‌تر با دریافت تسهیلات، خانه‌های خود را تعمیر کرده و با سکوت در آن‌ها به زندگی عادی خود بازگردند افزود: بسیاری از مردم اعتقاد دارند که دولت باید تمام کار بازسازی منازل مردم را خودش انجام دهد و یا اینکه مردم در تلاش هستند تمامی تسهیلات ذکر شده را به صورت بلاعوض دریافت کنند.

ظفری بابیان اینکه تا امروز بیش از 200 فقره تسهیلات تعمیری در بانک‌های طرف قرارداد با زلزله‌زدگان عقد قرارداد شده است گفت: ما تا آخرین لحظه برای بازسازی مناطق زلزله‌زده در کنار مردم باقی می‌مانیم و  امیدواریم مشارکت همه مردم برای کمک به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه همچنان ادامه یابد.

وی عنوان کرد: اگرچه برنامه زمان‌بندی‌شده‌ای را برای به پایان رساندن پروژه بازسازی مناطق زلزله‌زده ارائه نکرده‌ایم اما امید داریم با مشارکت و همیاری مردم منطقه کار بازسازی مناطق محول شده به استان همدان را ظرف مدت یک سال به پایان برسانیم.

 انتهای پیام/

نظر شما