شناسهٔ خبر: 22989593 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لاریجانی: برجام فضای مناسبی برای رونق اقتصادی به‌وجود آورد

رشت - ایرنا - رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: برجام فضای مناسبی برای رونق اقتصادی کشور، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران به‌وجود آورد و آن را پذیرفتیم برای اینکه گشایش‌هایی در ارتباط با فعالیت‌های تولیدی حاصل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی لاریجانی چهارشنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی شبکه باران (سیمای مرکز گیلان) افزود: فضای کشور، مثبت است و با امیدواری در این مسیر گام بر می‌داریم، اگرچه مشکلات زیادی در زمینه اقتصادی داریم اما اراده ها باید به این سمت باشد که تولید را راه بیاندازیم و صادرات داشته باشیم.
وی با بیان اینکه شرایط ایران به سمت بهبود اقتصادی است، تصریح کرد: اعتبار ایران در منطقه و سطح بین الملل با تدابیر مقام معظم رهبری، خوب تنظیم شده و ملت ایران عزتمند هستند و حتی در داخل آمریکا ، با وجود بدگفتن های دولت آن، ایران را کشوری مهم می دانند.
لاریجانی ادامه داد: در زمینه کارهای زیربنایی همچون آب ، برق ، راه و گاز توجهات خوبی شده و جهش مثبتی داشته ایم اما برای ثروت زایی، لازم است بیشتر کار شود.
وی خاطرنشان کرد: چالش ها گاهی به هم تنیدگی هایی پیدا کرده اند که رفع آنها زمانبر است اما همه بدنبال حل مشکلات هستند و در زمینه بهبود اقتصاد کشور، امیدواری داریم.

** اختصاص افزون بر 450 میلیارد تومان برای توسعه اشتغالزایی روستاهای گیلان
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های گیلان گفت: امتیازات این استان بیشتر از چالش هایش است و باید برای فرآوری محصولاتی همچون چای، از روش های جدید استفاده کرد و البته در این زمینه، رسانه ها باید به کمک این اقدام که یک کار ملی است، بیایند.
لاریجانی تصریح کرد: در زمینه محصولات کشاورزی، نرخ های تسهیلات بانکی ترجیحی و ارزان قیمت است که در استان بایستی تلاش شود برای محصولاتی همچون چای به گونه ای باشد که هم اقتصاد بچرخد و هم برای مشتریان خارج از استان، با انجام کارهایی از جمله ارتقاء فناوری، آموزش و نحوه بسته بندی، جذابیت ایجاد شود.
وی درباره محصول برنج گفت: باید برای برنج تعادلی وجود داشته باشد و بموقع به بازار بیاید که این موضوع توسط نمایندگان استان گیلان پیگیری شده است.
لاریجانی یکی از دغدغه های مهم استان ها را محصولات راهبردی آنها عنوان و تصریح کرد: محورهای توسعه در گیلان، کشاورزی است و چند زنجیره کشاورزی را در این استان باید به گونه ای سامان دهیم که کشاورزی صرفه داشته باشد چراکه در حال حاضر قطعات کوچک کشاورزی کشاورزان، صرفه اقتصادی ندارد.
وی با اشاره به اختصاص یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه روستاها گفت: این اقدام برای آن است که در کنار کشاورزی در روستاها، امکان های دیگر همچون پرورش ماهی در قفس و یا امور گردشگری بوجود آید.
وی میزان اعتبار اختصاص داده شده برای استان گیلان از این مبلغ را افزون بر 450 میلیارد تومان عنوان و اضافه کرد: کارآفرینانی که در روستاها هستند، تقاضای خود را در این زمینه سریع تر بدهند و از این فرصت، بهره لازم را بگیرند.
لاریجانی گردشگری را یکی دیگر از ظرفیت های مهم گیلان دانست و گفت: باید از روستاها برای گردشگری استفاده کرد چراکه بسیاری از گردشگران علاقه دارند تا با طبیعت گیلان زیست کنند؛ از این رو زیر ساخت ها و امکانات این مهم باید فراهم شود.
وی یکی از دیگر مشکلات مردم گیلان را پسماندها دانست و گفت: این مشکل هم در رشت مرکز استان و هم در شهرستان ها، دغدغه ای است که باید رفع شود.
وی با بیان اینکه فناوری هایی برای تبدیل زباله به کمپوست و برق وجود دارد، گفت: رغبت بیشتر به سمت تولید برق است که بایستی برق را به قیمت و صرفه سرمایه گذار بخریم البته طی هفته های آینده در مجلس شورای اسلامی، این امر را مورد توجه قرار می دهیم تا بتوانیم از منابعی همچون صندوق توسعه ملی، از سرمایه گذاران این بخش حمایت کنیم.

**صنعت مخل محیط زیست گیلان نیست
رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنانش گفت: صنعت ظرفیت خوبی برای تولید و اشتغالزایی است و مخل محیط زیست هم نیست و می تواند ثروت زیادی ایجاد کند و ما تا جایی که اقتضا کند، حمایت می کنیم.
وی با اشاره به حجیم بودن دولت افزود: از حدود 80 میلیون نفر جمعیت ایران، دو و نیم میلیون نفر کارمند هستند در حالی که در کشوری همچون ژاپن که 120 میلیون نفر جمعیت دارد، فقط 300 هزار نفر کارمند هستند.
وی با بیان اینکه بر این اساس سهم عظیمی از بودجه صرف هزینه های جاری می شود، بر ضرورت اقتصاد مردم محور تاکید و خاطرنشان کرد: اقتصاد باید مردمی باشد و کارآفرینان بدانند که آینده ایران در دستان آنهاست ضمن آنکه دولت کمک می کند تا تسهیلاتی در اختیار آنان قرار بگیرد و مقررات دست و پا گیر، کم شود.
لاریجانی با اشاره به اینکه کارمندان نیز به عنوان مردم می توانند کارآفرین باشند، از رسانه ها خواست تبلیغ کننده فضای امیدواری در کشور باشند تا با ایجاد همگرایی در داخل و امیدآفرینی، به رشد فضای اقتصادی کمک کنند.
وی گفت: باید با امیدواری حرکت کنیم و اقتصادمان، مردم محور باشد؛ تولید کننده و صادر کننده را عزیز بداریم و مورد حمایت قرار دهیم.

** راه آهن نیاز به حمایت جدی دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی راه آهن را یکی دیگر از اولویت های کشور دانست و گفت: این پروژه ، از موضوعات راهبردی است و خط ریلی رشت - آستارا از پروژه های مهم است که از آن حمایت می کنیم و از جمله طرح هایی است که از صندوق توسعه ملی برای آن می توان استفاده کرد.
وی گیلان را در آینده دارای جایگاهی موثر ارزیابی و تصریح کرد: این استان ظرفیت های زیادی در زمینه های مختلف دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد ضمن آنکه چالش ها و مشکلات از جمله مسائل مربوط به استفاده بهینه از آب، نجات تالاب انزلی و دیگر تالاب های استان، مسائل مورد توجه دولت و مجلس هستند که برای ساماندهی آنها چاره اندیشی می شود.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر چهارشنبه وارد گیلان شد. حضور در جلسه شورای اداری استان، سخنرانی در همایش بزرگداشت میرزاکوچک خان جنگلی و گفت وگوی زنده تلویزیونی با مردم استان، از برنامه های سفر یک روزه رئیس قوه مقننه به گیلان بوده است.
خبرنگار:مریم سلیمانی **انتشاردهنده:کبیری
7296/2007

انتهای پیام /*

نظر شما