شناسهٔ خبر: 22988867 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

رئیس مجلس: اقتصاد آینده کشور باید مردم محور باشد/صنعت مخل محیط زیست نیست

رئیس مجلس، با بیان اینکه گیلان می تواند امکان مناسبی برای سرمایه گذاری صنعتی آب بر مانند پتروشیمی باشد، گفت: صنعت مخل محیط زیست است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شما نیوز ، علی لاریجانی در گفت وگوی تلویزیونی با مردم گیلان از شبکه باران، با بیان اینکه استان گیلان شانس زیادی برای توسعه دارد، اظهار کرد: البته گیلان چالش هایی هم دارد، اما وزن امتیازاتش خیلی بیشتر از چالش هاست.

وی دریای خزر را یکی از امتیازات ویژه گیلان دانست که ظرفیت های متنوعی از جمله صیادی و پرورش ماهی در قفس برای این استان ایجاد کرده است و افزود: زمین های تفریحی – گردشگری گیلان در کمتر استانی وجود دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گیلان می تواند امکان مناسبی برای سرمایه گذاری صنعتی آب بر مانند پتروشیمی باشد، گفت: کشاورزی در گیلان یک امر سنتی است و صرفه اقتصادی برای کشاورزان ندارد. البته تبلیغ کافی برای معرفی محصولات کشاورزی گیلان نظیر چای و برنج صورت نگرفته است.

لاریجانی، با تاکید بر اینکه باید کارآفرینی را در کشور ترویج کنیم، متذکر شد: تسهیلات بانکی ارزان قیمت در زمینه محصولات کشاورزی وجود دارد لذا باید اقتصاد کشاورزان با ورود بخش خصوصی به سرمایه گذاری تکنولوژیک، آموزش روش های نوین کشاورزی و جذابیت در بسته بندی محصول بچرخد. در بخش برنج و چای باید محصول به موقع به بازار بیاید.

وی گیلان را استانی دانست که قابلیت تولید محصولات استراتژیک دارد و عنوان کرد: کشاورزی اولین محور توسعه گیلان است، اما متاسفانه قطعات کوچک اراضی برای کشاورز صرف ندارد لذا با موافقت مقام معظم رهبری، 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه روستاها گذاشتیم تا امکان های دیگر اقتصادی نظیر صنعت و معدن در کنار روستا ایجاد کنیم که مکمل کار کشاورزی باشد.

رئیس قوه مقننه، از کارآفرینان خواست از این فرصت استفاده و به اقتصاد روستا کمک کنند و یادآور شد: امکان های اقتصادی جدید درآمد روستاییان را افزایش می دهد.

وی گردشگری را دومین محور توسعه گیلان دانست و تصریح کرد: باید از روستاها برای گردشگری استفاده کنیم.

لاریجانی، با بیان اینکه محیط زیست یکی از اولویت های برنامه ششم است، اظهار کرد: با چالش زباله در استان گیلان به ویژه شهر رشت مواجه هستیم. البته تکنولوژی تبدیل زباله به برق و کمپوست وجود دارد که نیازمند ورود بخش خصوصی است. براساس قانون برق تولید شده از زباله سوزی را با قیمت منطقی خریداری خواهیم کرد تا برای سرمایه گذار صرف کند.

رئیس مجلس، صنعت را مخل محیط زیست ندانست و متذکر شد: صنعت ظرفیت اشتغال ایجاد می کند؛ این در حالی است که قدرت پرش اقتصاد کشاورزی محدود است، اما صنعت می تواند منجر به تولید ثروت برای یک منطقه شود.

وی گیر کشور در عرصه اقتصاد را حجیم بودن دولت دانست و اضافه کرد: در حال حاضر 2.5 میلیون کارمند داریم و همه منابع دولت هزینه جاری است لذا اقتصاد باید مردمی شود و کارآفرینان بدانند که آینده ایران در دستان آنان است. قطعا تا ثروت تولید نشود، وضع اقتصاد تغییر نمی کند.

لاریجانی، از رسانه ها خواست با معرفی فرصت ها، فضای امیدواری در کشور ایجاد کنند و گفت: تولیدکنندگان سربازان میدان اقتصاد کشور هستند و لذا خبرهای اقتصادی باید امیدوارکننده باشد و امنیت اقتصادی را بر هم نزند.

رئیس قوه مقننه، پروژه های راه آهن در کشور را نیازمند حمایت جدی دانست و خاطرنشان کرد: راه آهن موضوع مهم و استراتژیک است، زیرا در کشور راه آهن کم داریم و لذا به سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در این بخش اولویت می دهیم. قطعا راه آهن گیلان خط ترانزیتی کشور را کامل می کند.

وی با بیان اینکه اقتصاد آینده کشور باید مردم محور باشد، عنوان کرد: آبادانی گیلان و همه استان ها باید در دست مردم باشد.

لاریجانی، با بیان اینکه مسئله آب یکی از موضوعات مهم کشور است، افزود: محیط زیست استان ها نسخه واحد ندارد و برای هر استان باید راه حل مناسب داشته باشیم. قطعا احیای تالاب ها جزو اولویت هاست و نباید اجازه دهیم تالاب انزلی به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود.

رئیس مجلس، با تاکید بر لزوم لایروبی تالاب انزلی و رودخانه های منتهی به آن، تصریح کرد: تالاب انزلی گرفتار آفت شده، اما هنوز جان دارد و باید نجاتش دهیم.

وی مردم گیلان را جزو پایدارترین مردم در آیین اسلام دانست و گفت: گیلانیان در ریشه های تمدنی پیشکسوت هستند و بخش مهمی از تمدن ایران در گیلان سامان یافته است. میرزا کوچک خان جنگلی یک مدل از مجاهدت گیلانیان است که با نگاه ملی با استعمار و استبداد مبارزه کرد. بزرگان علمی، فقهی و عرفانی گیلان نیز نشان دهنده ظرفیت بالای این استان برای تحقق آرزوهای ایرانیان است.

لاریجانی، با اشاره به اهمیت ایران در ابعاد منطقه ای و بین المللی، اضافه کرد: ستیز دشمنان با ایران به خاطر اهمیت کشور ماست، لذا با راهنمایی های شفاف و روشن رهبر انقلاب در عرصه های ملی و جهانی گام برمی داریم. با پذیرش برجام نیز فضای راحت تری برای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران به وجود آمد لذا امیدواریم در این فضای مثبت، تولید را راه بیندازیم و صادرات را دنبال کنیم.

نظر شما