شناسهٔ خبر: 22988528 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

نگاه هفته

صاحب‌خبر -
* اقدام نابخردانه ترامپ که قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی خواند، این هفته سبب اعتراضات گسترده جهانی شد. رهبران جهان و حتی دوستان و همپیمانان آمریکا این تصمیم ترامپ را محکوم کردند. همزمان کشورهای مختلف در پنج قاره صحنه تظاهرات علیه این تصمیم ترامپ بود که البته همچنان ادامه دارد. تظاهرات فلسطینی‌ها نیز که با سرکوبگری رژیم صهیونیستی همراه بود، چهار شهید و بیش از ۱۱۰۰ مجروح برجا گذاشت، در پی این ناآرامی‌ها و اعتراضات، شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای تصمیم ترامپ را محکوم کرد. در این حال، سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی در تماس با فرماندهان مقاومت فلسطین، بر حمایت کامل ایران از نیروهای فلسطینی تاکید کرد. دبیر کل حزب‌الله لبنان هم طی یک سخنرانی اعلام کرد که ترامپ با این تصمیم، پایان عمر اسرائیل را جلو انداخت.
* تحولات سوریه این هفته با سفر غیرمنتظره پوتین به این کشور همراه بود. رئیس جمهوری روسیه که عازم مصر و ترکیه بود، به صورت غیرمنتظره ابتدا به سوریه رفت و به همراه بشاراسد از نیروهای روسی در پایگاه حمیمیم سوریه، سان دید، پوتین از همان پایگاه دستور خروج نیروهای روسی از سوریه را صادر کرد و گفت تروریست‌ها در سوریه نابود شدند و دیگر نیازی به حضور گسترده نیروهای روسی در سوریه نیست. وی البته تاکید کرد که دو پایگاه روسیه به طور دائم در سوریه خواهد ماند. از طرفی سازمان ملل به صراحت اعلام کرد که مخالفان اسد دیگر از حمایت بین‌المللی برخوردار نیستند. ترکیه هم برای نخستین بار اعلام کرد که دیگر دولت اسد را تهدید نمی‌داند.
* اوضاع اسفبار مردم یمن در پی حملات وحشیانه عربستان و امارات به این کشور، این هفته «گوترش» دبیر کل سازمان ملل و همچنین ایالات متحده آمریکا را وادار به واکنش به این اقدامات ائتلاف سعودی کرد و آنها خواستار توقف حملات و لغو محاصره ظالمانه علیه یمن شدند.
همزمان با این اقدام و علیرغم این درخواست‌ها، سعودی‌ها اما این هفته و پس از سرکوب کودتای نافرجام «عبدالله صالح» در صنعا توسط انصارالله، حمله‌ای گسترده را برای اشغال بندر «الحدیده» در سواحل دریای سرخ انجام دادند که به شکست منجر شد و دهها مزدور عربستان به هلاکت رسیدند.
این هفته همچنین، مردم یمن بار دیگر با حضور گسترده در خیابان‌های «صنعا»، پایتخت این کشور، ضمن حمایت مجدد از انقلاب مردمی انصارالله، کودتای نافرجام سعودی صهیونیستی در کشورشان را محکوم کردند.
*دولت عراق این هفته سرانجام، پس از نزدیک به ۴ سال نبرد سخت و نفس‌گیر با داعش و آزادسازی آخرین مناطق تحت اشغال تروریست‌ها در غرب این کشور، رسماً پایان جنگ با داعش در عراق را اعلام کرد. همزمان با این اقدام، مراسم جشن و شادمانی پیروزی بر تروریست‌ها در تمامی شهرهای عراق از جمله بغداد و نجف اشرف با حضور در خیابان‌ها، مزار شهدا و همچنین رژه نیروهای نظامی برگزار شد و از طرفی هزاران نیروی الحشدالشعبی نیز که ماموریت جنگی خود علیه داعش را تمام شده دیدند این هفته برای تجدید میثاق با آیت‌الله العظمی سیستانی و تعیین تکلیف این نیروها در مرحله پیش رو و پس از داعش در عراق توسط مرجعیت عالیقدر این کشور، راهی نجف‌اشرف شدند.
این پیروزی بزرگ واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را در پی داشت و مقامات و سازمان‌های جهانی شکست داعش را به مردم و دولت عراق تبریک گفتند.
* سفر یک هیأت رسمی بحرینی که از سوی رژیم آل خلیفه به سرزمین‌های اشغالی سفر کرد، این هفته خبرساز شد. در همین راستا، این هفته در ادامه روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، «حمدبن عیسی آل خلیفه»، پادشاه بحرین با اعزام این هیأت، روابط پنهانی منامه ـ تل آویو را رسماً علنی کرد؛ اقدامی که پیشتر نیز از سوی دیگر کشورهای عربی همانند مصر و اردن صورت گرفته بود. این اقدام رژیم بحرین واکنش‌های داخلی و منطقه‌ای را در پی داشت و برخی رهبران مقاومت آن را به شدت محکوم کردند.
* پلیس نیویورک این هفته از وقوع یک انفجار تروریستی در ایستگاه اتوبوس «منهتن» توسط مهاجر بنگلادشی که عضو داعش بود خبر داد. در واکنش به این حادثه،کاخ سفید خواستار اصلاح قانون مهاجرتی آمریکا از سوی کنگره شد. ترامپ نیز از کنگره خواست نسبت به جلوگیری از مهاجرت زنجیره‌ای افراد به آمریکا اقدام کند و این در حالی بود که دیوان عالی آمریکا این هفته اجرای فرمان جنجالی مهاجرتی ترامپ را اعلام کرد.
در تحولی دیگر، واشنگتن خواستار پایبندی روسیه به معاهده منع تسلیحات هسته‌ای میانبرد شد و مسکو را تهدید به تحریم‌های بیشتر کرد. در چنین شرایطی روسیه تلاش مقامات آمریکایی برای تحریم مسکو به بهانه نقض این معاهده را مضحک دانست.
* فرستاده سازمان ملل این هفته پس از بازگشت از کره شمالی با تاکید بر لزوم حفظ کانال‌های ارتباطی بین پیونگ یانگ و آمریکا نسبت به محاسبات نادرستی که می‌تواند زمینه‌ساز جنگ باشد هشدار داد این در حالی است که تشدید تنش‌های لفظی بین دو کشور در سایه تحریم‌های بین‌المللی، نگرانی نهاد حقوق بشری سازمان ملل از گرسنگی شدید و کمبود مواد غذایی در کره شمالی را در پی داشته است. در چنین شرایطی، لاوروف اعلام کرد: مقامات پیونگ یانگ برای مذاکره با آمریکا، با توجه به عهدشکنی این کشور در مورد برجام، خواستار تضمین امنیتی هستند.
* هلاکت «عمر خطاب» سرکرده القاعده به همراه ۸۰ تروریست دیگر توسط نیروهای افغان و ناتو این هفته در افغانستان خبرساز شد. این در حالی است که، رئیس اجرایی دولت افغانستان از آمادگی برای مذاکره بدون پیش شرط با طالبان خبر داد. از طرفی، وزارت خارجه روسیه با تأکید بر نقش مسکو در حل بحران افغانستان حمایت از طالبان در این کشور را رد کرد.
در چنین شرایطی ۱۱ وزیر کابینه دولت افغانستان این هفته با برگزاری مراسم تحلیف رسماً کار خود را آغاز کردند.
* سیاست‌های روسیه در گسترش روابط و مناسبات با کشورهای عرب خاورمیانه و شمال آفریقا برای بازآفرینی نقش جهانی خود در تحولات و رویدادهای بین‌المللی این هفته با سفر پوتین به قاهره و دیدار با رهبران مصر از جمله «السیسی»، رئیس‌جمهوری این کشور ادامه پیدا کرد و در این راستا مسکو موافقت خود را با ساخت یک نیروگاه هسته‌ای برای مصر اعلام کرد و از طرفی، قاهره نیز با استفاده نیروی هوایی روسیه از پایگاه‌های هوایی مصر موافقت کرد.
دولت روسیه همچنین این هفته طرحی را نیز برای حل بحران لیبی ارائه و اعلام کرد که مسکو می‌تواند از تجربه و تلاش‌های سیاسی برای حل بحران سوریه و ابتکار گفتگوهای سراسری، در لیبی استفاده کند.
* فرمانده نیروی هوایی پاکستان این هفته با بیان این که اسلام‌آباد آماده دفاع از خاک خود است، نسبت به پرواز پهپادهای متجاوز آمریکایی هشدار داد و اعلام کرد این پرنده‌ها را سرنگون می‌کند. از سویی، با تشدید تنش‌ها در روابط دو کشور وزارت خارجه آمریکا به دلیل افزایش حملات تروریستی در پاکستان از شهروندان خود خواست از سفرهای غیرضروری به این کشور خودداری کنند.
این در حالی است که، با اوجگیری بحران سیاسی در پاکستان پنج نفر از نمایندگان مجالس ملی و ایالتی وابسته به حزب مسلم لیگ از سمت خود استعفا کردند.
*سرویس خارجی

نظر شما