شناسهٔ خبر: 22988402 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در مناظره دانشجویی عنوان شد:

اجرای عدالت آموزشی مطالبه دانشجویان در دهه 90

تهران - ایرنا - اجرای عدالت آموزشی و تعریف عدالت در تمامی سطوح در حوزه دانشگاه در برابر تبعیض و فرافکنی موجود در مراکزعلمی از جمله مطالبات دانشجویی در دهه 90 ، دهه پیشرفت و عدالت باید برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا ، 16 آذر به عنوان روز دانشجو با تمام فراز و فرودهای وابسته به جریانهای خود ، تاثیرات مثبت و منفی بر جامعه داشته و این تغییر و تحولات برگرفته از این مناسبت نه تنها موجب ارتقاء سطح آگاهی جامعه شده بلکه آینده ای روشن برای نسل های که قدم در این عرصه خواهند گذاشت ، رقم خواهد زد.
در مناظره دانشجویی با موضوع «دانشجوی پیش رو در دهه پیشرفت» که در دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکز دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد ، دو دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد این مرکز علمی در حضور دانشجویان و تشکلهای صنفی از طیف های مختلف نسبت به موضوع پیش رو با یکدیگر به مباحثه پرداختند که بخش هایی از آن را بایکدیگر مرور می کنیم .
حسین اسدی مجری برنامه تلویزیونی نبض دانشجو و محمد حیدری مدیر مسئول سایت 24 مناظره کنندگان این نشست بودند.

حسین اسدی در پاسخ به این سوال که در زمان کنونی دانشجو به چه کسی باید گفت و فضای دانشگاهها باید چگونه باشد ، اظهار داشت: کسی که در آزمون کنکور قبول شده ، پس از ثبت نام مشغول به تحصیل شده و برای علم آموزی تلاش می کند، این فرد را دانشجو تلقی می کنند. این یک تعریف کلی است در حالی که دانشجو باید درعین حالی که به فکر تحصیل است مسایل پیرامون خود را نیز در نظر داشته باشد و رصد کند.
وی با بیان اینکه در زمان کنونی اگر بخواهیم دانشجوی دهه عدالت و پیشرو را به جامعه معرفی کنیم باید با کنار گذاشتن تبعیض ها و اهانت به این قشر تاثیرگذار جامعه و ایجاد فضای باز سیاسی و نقادی ، زمینه ظهور و بروز نخبگان را فراهم کنیم .
محمد حیدری گفت: عدالت از فطرت انسان برخواسته است و در جایی که انسان با عدم تبعیض و ظلم مواجه شود ، در آن جامعه دیگر عدالت وجود ندارد.
وی افزود: برای اینکه بخواهیم درصد پیشرفت عدالت را در جامعه بفهمیم باید ببینیم چه مقدار در کشور پیشرفت داشته ایم و این رویه در جامعه غرب به خوبی روشن است و این عدم پیشرفت به لحاظ بی تفاوتی به امور است .
حسین اسدی با بیان اینکه آیا دانشجویان تا کنون نسبت به رفع تبعیض کاری کرده اند یا اینکه اعتراضی داشته اند ، آیا دانشجو نسبت به بی عدالتی آموزشی تا کنون سخنی بیان داشته ؟ باید دید دانشجوی پیش رو در کجاست ، چکار می کند ، در چه فضایی سیر می کند ، در این نشست ها باید دانشجویان را در زمینه های عدالت آموزشی و همچنین اجرای عدالت در دیگر زمینه ها روش کرد تا از بی تفاوتی خارج شود.
محمد حیدری گفت: پیشرفت در دانشگاه را باید از حضور اساتید در این مراکز علمی جویا شد . باید دید اساتید برای دانشجویان خود چقدر وقت می گذارند و آموخته های آنان به دانشجویان و مباحث ارایه شده از سوی آنان چقدر تاثیرگذار بوده است این رویه خود نیز یک عدالت آموزشی است و از این رو می توان درصد توسعه و پیشرفت کشور و فعالیت های انجام شده ، را دریافت .
وی با بیان اینکه جامعه بین الملل و تشکل های غربی به ویژه دانشجویی خیلی از لحاظ پیشرفت علمی و دیگر امور از کشور ما جلوتر هستند ، اظهار کرد: تشکل های غربی مطالبه گر هستند و از تمامی مسئولین و دولتی ها چرایی و علت ها را جویا می شوند و تا رسیدن به جواب منطقی دست از خواسته های خود بر نمی دارند .
وی افزود: دانشجو باید نسبت به پیرامون خود بی تفاوت نباشد واکنش نشان دهد و به مسئولین تذکر دهد .
وی برای مثال گفت: بعد از زلزله کرمانشاه دیگر کسی نسبت به این واقعه احساس دین نمی کند و این در حالی است که هموطنان در زمان سرمای بسیار به فراموشی سپرده شده اند و از طرف دیگر تا اینکه بودجه دولت رونمایی می شود و مساله سه برابر شدن رقم عوارض خروجی بیان می شود ، یکباره همگان صدایشان بلند می شود که چرا ، علت چیست ؟ دانشجوی پیشرو در دهه 90 باید مسائل مهمتری را به چالش بکشد.
حیدری گفت: دانشجویان در غرب دغدغه آینده را ندارند و ما نباید پشت ارزش ها خود را پنهان کنیم ، سیستم اشکال دارد و عدالت در کجا درست و عمل می شود. انقلاب اسلامی در راستای عدالت بود و 40 سال از انقلاب می گذرد و ما همچنان به دنبال اجرای عدالت هستیم و صحبت از عدالت می کنیم .
در پایان برنامه پرسش و پاسخ دانشجویی برگزار شد.
فراهنگ 1417 ** 1823 خبرنگار سید مهدی حسینی ** انتشار: طاهره نبی اللهی

انتهای پیام /*

نظر شما