شناسهٔ خبر: 22987880 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

الازهر مصر درخواست کرد

ارسال کمک‌های مالی از سراسر جهان اسلام برای روشن ماندن شعله‌های انتفاضه

صاحب‌خبر -

 سرویس خارجی-
آغاز انتفاضه، حملات موشکی به سرزمین‌های ‌اشغالی، موج تازه عملیات‌های استشهادی، تبدیل مجدد قدس به عنوان مسئله اول جهان اسلام و رسوایی ارتجاع عرب از جمله پیامدهای حماقت ترامپ در اعلام قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته بوده است. حالا هم خبر رسیده، الازهر مصر از مسلمانان سراسر جهان خواسته تا ضمن جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حمایت از انتفاضه، کالاهای اسرائیلی را تحریم کنند.
هیئت علمای بلندپایه الأزهر روز سه‌شنبه و پس از برگزاری «نشست اضطراری» برای بررسی تصمیم دولت آمریکا در به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، در بیانیه‌ای اعلام کرده خواهان حمایت مالی از انتفاضه فلسطین به منظور حمایت از قدس است. این هیئت از مسلمانان نیز خواست به انتفاضه قدس کمک مالی کنند.
الازهر درباره تلاش‌های برخی کشورهای عربی و اسلامی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی قبل از خروج از سرزمین‌های عربی‌اشغال شده و تشکیل دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف هم هشدار داد و تاکید کرد که عربیت قدس و هویت فلسطینی آن غیر قابل تغییر است.
هیئت علمای بلندپایه الازهر با تاکید بر حمایت الازهر از انتفاضه فلسطین افزود: «دولت آمریکا باید بداند که این کشور یک امپراتوری نیست که بر دنیا حکومت و سرنوشت‌ ملت‌ها و حقوق و مقدسات آنها را تعیین می‌کند.» این هیئت همچنین از همه دولت‌ها و سازمان‌های عربی و اسلامی خواست که به وظایف خود در قبال قدس و فلسطین عمل کنند و تمام اقدامات سیاسی و قانونی لازم را به منظور ابطال تصمیماتی که برای فلسطین گرفته می‌شود، انجام دهند.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه طی یک سخنرانی و پس از هماهنگی با برخی شیوخ عرب حاشیه خلیج‌فارس از کاخ سفید، قدس را پایتخت فلسطین‌اشغالی اعلام کرد و به کاخ سفید دستور داد مقدمات کار برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند. این تصمیم ترامپ با موج محکومیت‌های جهانی مواجه شده است.
اتحادیه جهانی علمای مسلمان نیز با صدور بیانیه‌ای از سران حاضر در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در اسلامبول خواست برای ایجاد وحدت اسلامی و آزادی قدس شریف، طرح و نقشه روشن تبیین نمایند.
نافرمانی مدنی
«امانوئل مسلم» عضو ارشد هیئت اسلامی مسیحی نصرت قدس هم در واکنش به اقدام ترامپ در خصوص قدس، مردم فلسطین را به نافرمانی مدنی برای پاسخ به این اقدام غیرقانونی فراخواند.
به گزارش خبرگزاری قدس به نقل از خبرگزاری فلسطین الیوم، امانوئل مسلم تاکید کرد: «همه انتفاضه‌ها، راهپیمایی‌ها، اعتراضات مردمی و کنفرانس‌ها خوب است اما مانند طوفان‌هایی است که نمی‌تواند خانه‌های سنگی را ویران کند، اسرائیل مانند بنایی سنگی بر فلسطین سنگینی می‌کند که این طوفان‌ها نمی‌تواند آنها را ویران نماید، آنچه قادر است اسرائیل را ویران کند نافرمانی مدنی است که باید امروز از قدس آغاز شود و نه فردا. ما باید مانند فلسطینیان از این اقدام ترامپ به عنوان حادثه‌ای مثبت خوشحال شویم، چرا که مردم فلسطین و ملت‌های عربی اطراف ما دریافتند که اسلو دروغ و نیرنگی بیش نبود و مقاومت تنها راه برای حفظ کرامت قدس و تقدس آن و ملت فلسطین است... شورای امنیت و کمیته‌های سازمان ملل و قوانین بین‌المللی تنها موسساتی دروغ بوده و ارزشی ندارند، چرا که آمریکا از ده‌ها بار از حق وتوی خود در برابر خواست بسیاری از کشورها برای دفاع از اسرائیل استفاده کرده است.»
مسلم خطاب به خانواده‌های شهدا در نوار غزه نیزگفت: «راه به سوی قدس از غزه آغاز می‌شود «وَلاَ تَهِنُوا وَلاَ تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الأَعْلَوْنَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ» ایستادگی و‌اشک و آلام و مرگ شما اولین میخ بر تابوت اسرائیل است، اما ما باید در ابتدا با یکدیگر متحد شویم و پس از آن سلاح‌ها، سنگ‌ها و خون‌های خود را اولاً برای قدس و پس از آن برای فلسطین تقدیم‌نماییم.»
محکومیت‌ها تمامی ندارد
کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد هم تصمیم دونالد ترامپ در مورد قدس را محکوم کردند.این کشورها در نشستی در پاریس به ریاست وزیر خارجه ونزوئلا ضمن محکوم کردن تصمیم ترامپ، تاکید کردند که این اقدام نامشروع و خلاف قوانین و قطعنامه‌های بین‌المللی است. آن‌ها همچنین تصریح کردند که هرگونه تغییری در وضعیت قدس از سوی هر طرف یا دولتی که باشد، غیر قانونی و بی‌اعتبار خواهد بود. 40 سازمان عربی نیز مخالفت کامل خود را با تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ابراز داشته و تاکید کردند که این تصمیم به منزله خطری واقعی برای صلح و امنیت در منطقه است . این سازمان‌ها تاکید کردند، ارزش قدس تنها محدود به جایگاه و نماد ملی و معنوی آن برای همه گروه‌های مردمی در فلسطین نبوده بلکه این شهر ضامن اصلی حاکمیت فلسطین است.
واشنگتن نباشد
رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین هم در نشست فوق‌العاده‌ سازمان همکاری اسلامی که به درخواست اردوغان برای حمایت از مسئله فلسطین و قدس روز چهارشنبه در اسلامبول برگزار شد، تاکید کرد: «هرگز در مرحله بعدی مذاکرات حضور واشنگتن را نخواهیم پذیرفت.» این در حالی است که رویترز چندی پیش از رشوه 100 میلیون دلاری بن سلمان به محمود عباس برای موافقت با ترامپ درباره قدس خبر داده بود!
به گزارش ایسنا، محمود عباس گفت: «آمریکا از طرح ظالمانه انگلیس برای مصادره اراضی فلسطینی‌ها به نفع اسرائیل حمایت کرد و اکنون ده‌ها سال از این اقدام می‌گذرد. امروز نیز ترامپ قدس را به اسرائیل هدیه کرد به شکلی که گویا قدس یکی از شهرهای آمریکا است که آن را به اسرائیل می‌بخشد اما واشنگتن از واکنش‌های کشورهای جهان در رابطه با این اقدام غافلگیر شد. این اولین بار نیست که کشورهای جهان از شرق تا غرب آن همگی از مسئله فلسطین حمایت کرده‌اند. با حمایت ملت‌ها، دولت‌ها و نهادها از فلسطین و مخالفت آنها با این تصمیم، این طرح ترامپ هرگز محقق نخواهد شد.»
وی در ادامه افزود: «طبق قطعنامه‌های شورای امنیت که آمریکا خود یکی از اعضای آن است کشورها نمی‌توانند سفارت‌های خود را به قدس انتقال دهند.» عباس تصمیمات واشنگتن را یک جانبه و غیرقانونی خواند و گفت: ما هرگز نمی‌پذیریم واشنگتن بر هر مذاکره‌ای در آینده و یا هرگونه روند سیاسی پس از این نقشی داشته باشد زیرا کاملا جانبدارانه عمل می‌کند. اقدام اخیر دولت آمریکا موجب شد تلاش‌هایی که می‌توانست به عقد قرارداد قرن منجر شود به سیلی قرن تبدیل شود. «جبران باسيل» وزیر خارجه لبنان نیز طی اظهاراتی تاکید کرد، قدس براي تمام ملت هاي منطقه محل مقدسي است و متعلق به تمام ملت‌هاي منطقه است. قدس را نمي توان از تاريخ جدا کرد و آن را در اختيار يک رژيم نژاد پرست همچون اسراييل قرار‌داد.
اعتراض متفاوت
علاوه بر اعتراض‌های رسمی به تصمیم اخیر ترامپ درباره قدس، برخی شخصیت‌های غیرسیاسی نیز به این تصمیم اعتراض کرده‌اند که به نوبه خود موثر بوده است. به عنوان مثال «یوسف الهملان الدعجه» خلبان خطوط هوایی اردن در پروازی از امان به کانادا تصمیم گرفت به شیوه خاص خودش، به تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه قدس اعتراض کند. وی در خوشامدگویی خود به مسافران پرواز گفت:«از فراز قدس پایتخت دولت فلسطین عبور خواهیم کرد» خلبان پیام خودش را به زبان انگلیسی نیز تکرار کرد.
تظاهرات در تل‌آویو
در حدود 200 فلسطینی روز سه شنبه در برابر سفارت آمریکا در تل آویو در اعتراض به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا به این شهر ‌اشغالی تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان با در دست داشتن پرچم فلسطین و پلاکاردهایی که بر روی آن نوشته شده بود «آمریکا سر مار است»، شعارهایی را ضد تصمیم کاخ سفید سردادند.
 این تظاهرات درحالی برگزار شد که پلیس رژیم صهیونیستی اطراف مکان تظاهرات را در نزدیکی سفارت آمریکا محاصره کردند.
در غزه و کرانه باختری نیز فلسطینیان در اعتراض به تصمیم اخیر ترامپ تظاهرات کردند که با یورش نظامیان صهیونیست این تظاهرات به درگیری و زخمی شدن دست کم 124 نفر منجر شد. به گزارش وزارت بهداشت آمار مجروحین طی روزهای اخیر از مرز 1800 تن گذشته است. در برلین پایتخت آلمان نیز تظاهرات ضدآمریکایی برگزار شد و فعالان در میدان واشنگتن در مقابل ایستگاه مرکزی برلین، پرچم‌های فلسطین را به اهتزاز درآورده و دست‌نوشته‌هایی حمل می‌کردند که روی آنها نوشته بود: «آزادی برای فلسطین».

برچسب‌ها:

نظر شما